Dojskrapsproblem

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vi RR puttar har nog alla problemet med att våra dojor slits ner smärre ofrivilligt. Gelleråsen åt upp min doja ordentligt. Det var hål in till mina tår. Turligt nog började det inte riva i skinnet. Tack vare Gulsnabbtrajjas plåtbit så räddades huden under rejset.

Anledningen jag startar tråden är för att se om några andra lyckats få nån lösning på fotskraperiet? Jag söker inte efter "peta inte ut foten så mycket"-svar. Jag försöker ju förstås inte skrapa i med foten. Jag gör så gott jag kan att hålla den borta från asfalten.

Flytta upp och bak fotpinnarna.
Har samma problem, ska iofs ändå byta cykel nu, men hade annars tänkt fixa andra fotpinneplattor.

jag har planer o kanske byta klass nästa år o vet inte riktigt om man får byta chassikomponenter. Kanske blir enligt IDM / tyska reglementet (troligen urval / det bästa). Jag skrapar även upp alldeles för mycket kåpor och fotpinnar. De ligger i stora sträckar i kurvorna. Antar det mest logiska får fungera... men tänkte se om kanske nån här har grejet nått schyst på dojjan som skyddar från grova nerslippningar?

Blivande utvecklingsingenjör som man ska bli ställer jag frågan; Är dojjorna för dåliga? Alltså slits dom för enkelt? Skulle man kunna ändra dom?

Fotpinneflytt verkar annars som en alternativ lösning...

På mina förra stövlar hade jag titanplåt som skrapskydd. Good enough for Bayliss, good enough for me.

Mattias skrev:
På mina förra stövlar hade jag titanplåt som skrapskydd. Good enough for Bayliss, good enough for me.

Det sitter på mina dojor också, men det har slipats bort på bara ett par rejs..

Burka har jag juh sagt! Då går det fortare också. Minst tre tiondelar :hihi

Swedie skrev:
jag har planer o kanske byta klass nästa år o vet inte riktigt om man får byta chassikomponenter. Kanske blir enligt IDM / tyska reglementet (troligen urval / det bästa). Jag skrapar även upp alldeles för mycket kåpor och fotpinnar. De ligger i stora sträckar i kurvorna. Antar det mest logiska får fungera... men tänkte se om kanske nån här har grejet nått schyst på dojjan som skyddar från grova nerslippningar?
Klassbyte? NSB? Har du poäng så det räcker till uppklassning? :va

Funkar inte det med utbyttbara skrapskydd på skorna då???
Har själv alpinestares SMX med tåskrapsskydd... Dom skydden borde väl hålla ett rejes :va O så byter man till ett nytt skydd :banana

Lr e jag helt ute i skogen o cyklar... :confused:

.../Yoshi

Jag har utbytbara men de är av plast och jag hann inte lägga märke till att de blev helt sönderskrapade... and then some... =) Blir o tjacka nya dojor inför nästa säsong. Då med titanplattor. O sen som sagt beroende på vad som händer i reglemente o sånt så får hojen justeras om (racedämpare, fotpinnar m.m. Sånt som höjer ens position på hojen. Original bottnar ur vid hårdare körning).

Don Quixote skrev:
Burka har jag juh sagt! Då går det fortare också. Minst tre tiondelar :hihi

Jag burkar mycket men har ändå problem med att skrapa i tåskydden på stövlarna när jag kört min egen hoj. Speciellt mycket på Gelleråsen i kurvan ut på rakan. Kan nog bero lite på att den kurvan komprimerar fjädringen mycket vilket gör att fotpinnen kommer lägre ner?

Själv har det blivit bättre sen jag sågade bort en cm på fotpinnen vilket då gör att foten kommer längre in! Har fått tipset att köra mycket minimoto för att vänja mig köra med fötterna mer in mot ramen..

Yoshi_gixxeRR skrev:
Funkar inte det med utbyttbara skrapskydd på skorna då???
Har själv alpinestares SMX med tåskrapsskydd... Dom skydden borde väl hålla ett rejes :va O så byter man till ett nytt skydd :banana

Lr e jag helt ute i skogen o cyklar... :confused:

.../Yoshi
Då det skrapar mest på undersidan så ser man inte skadorna inna det är försent. Ser helt OK ut när man står och tittar på dojorna men när man vänder på dom så är det skrapat som fan. Försökte verkligen vara seriös nu när jag tjackade nya dojjor och köpte med två uppsättningar nya plastpuckar men dom försvinner som smör och jag lyckades återigen missa att byta i tid. 2-komponentslim, silvertape och järnband är nu min melodi...

Har för mig att det finns titan-klossar att köpa till OXTAR istället för original plast prylarna.

Svaret är väl ganska enkelt, och nämnt tidigare. Flytta upp fotpinnarna!!
Hårdare fjädring kommer ju också bidra till mindre skrap.

När jag körde Kawan vek jag upp innerfoten mot ramen och hade liksom ytterkanten på dojan precis vid fotpinnens infästning. Då kunde den vika sig fritt när den tog i och dojan klarade sig.

Swedie skrev:
men tänkte se om kanske nån här har grejet nått schyst på dojjan som skyddar från grova nerslippningar?

Jag såg hur min högerdoja var på väg att förintas. Jag lagade den med kemisk metall, det fungerar ganska bra.

Samma här! Mitt högra skrapskydd är genomskrapat och har börjat gnaga på stöveln nu!

Har dock märkt att jag iaf. kan ta upp mina tår ännu lite mer, mer än vad man tror när man sitter på hojen.
Kolla ner på dina fötter när du sitter på hojen och drar upp dem så långt du kan på fotpinnarna, och så långt in mot hojen som möjligt. Du märker säkert precis som jag att det går att ta upp dem mer, känns bara lite skumt då stöveln är så styv i tåpartiet... :gnissla

När jag körde Kawan vek jag upp innerfoten mot ramen och hade liksom ytterkanten på dojan precis vid fotpinnens infästning. Då kunde den vika sig fritt när den tog i och dojan klarade sig.

A, precis det jag menar. Gäller att trycka upp dojan mot ramen ordentligt...

Geiger skrev:
Svaret är väl ganska enkelt, och nämnt tidigare. Flytta upp fotpinnarna!!
Hårdare fjädring kommer ju också bidra till mindre skrap.
Men läs innan då. Frågan var ju om reglementet inte tillåter uppflyttning? Skruva fjädring hårdare för att få mer frigång kommer försämra köregenskaperna.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back