"Do not attempt to operate this machine at maximum power..."

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
oFFkeFF skrev:
Fast nu är det iofs inte lika intressant, för nu har du ju också fallit i "standardträsket", superbike är coolare än superstock/megastock eller vad man nu kallar det :rolleyes:
Min nuvarande hoj blir nästan lika kul som en riktig superbike. Har redan börjat skissa på version 2005.....
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Grattis!! Härligt att se fler som väljer RR(rikti räser) istället för traktor(4t) :D

Lycka till :hej
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
kajlyl skrev:
Grattis!! Härligt att se fler som väljer RR(rikti räser) istället för traktor(4t) :D

Lycka till :hej
Är din Audi en 2 taktare, jag trodde det dog ut redan på DKW tiden.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
oFFkeFF skrev:
Ring när det är 180 kusar i den ;)
Kommer nog att stanna på nåt sånt när den är klar. Jag trodde du ville ha lite mindre effekt :va
Det är väl därför du kör så liten hoj....
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
kajlyl skrev:
Grattis!! Härligt att se fler som väljer RR(rikti räser) istället för traktor(4t) :D

Lycka till :hej

Det måste ju iaf vara bättre att köra ¨traktor¨ än att inte köra något alls... :7peta
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
Fyrtakt är framtiden, tvåtakt är (snart) K-märkt. :whip
Vi håller tummarna att dom K-märker tvåtakt, det innebär ju att det måste bevaras för all framtid.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nr:18 skrev:
Kommer nog att stanna på nåt sånt när den är klar. Jag trodde du ville ha lite mindre effekt :va
Det är väl därför du kör så liten hoj....

Jag kör en så liten hoj, för att det inte behövs mer för att åka från dig med :tungan
Men en överviktig fyrtaktare bör ligga i de effektrakterna för att bli lite "hetsig" ;)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Fyrtakt är framtiden, tvåtakt är (snart) K-märkt. :whip

Framtid? Får man fråga vad som är så revolutionerande med fyrtakt? Med det säger jag inte att tvåtakt är särskilt revolutionerande heller..
Eller är dubbla cylindervolymen "framtid"? Skulle man tillåta raketmotorer på raksträckorna skulle man givetvis använda det om det gav en fördel..

Möjligtvis för Honda som vill boosta sina försäljningsvolymer.
Men för racing finns det ett par saker som är viktiga, vikt, körbarhet, effekt, pris. Och där slår tvåtakt fortfarande fyrtakt med hästlängder på tre av fyra punkter.. Och där det är ganska jämnt om körbarheten, även om fyrtaktarna är lite mjukare.

I de mindre prototypklasserna säger vm-teamen att man inte har råd med fyrtakt, iaf inte med dagens teknik/kostnadsläge.

Men det är ju iofs beroende på hur VM och andra serier kommer utvecklas och hur mycket pengar som trillar åter till teamen från serierna.
Men som det ser ut nu, skulle "framtidens" kostnader kunna ta död på andra serier... Så framtid, återstår att se..
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Framtid? Får man fråga vad som är så revolutionerande med fyrtakt? Med det säger jag inte att tvåtakt är särskilt revolutionerande heller....
Härligt, den här frågan kan vi alltid vara oense i, Filip. :tummenupp

oFFkeFF skrev:
Möjligtvis för Honda som vill boosta sina försäljningsvolymer.
Pudelns kärna. Fast det gäller alla tillverkare av gathojar.
Tvåtaktarna lever fram till 2006. Inte längre. Tro mig.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Härligt, den här frågan kan vi alltid vara oense i, Filip. :tummenupp


Pudelns kärna. Fast det gäller alla tillverkare av gathojar.
Tvåtaktarna lever fram till 2006. Inte längre. Tro mig.

Hehe, jag var faktiskt helt inne på att det till 2007 skulle bli andra motorer i de små klasserna också, fram till det jag hörde om vilka problem 125 och 250-teamen har att skaka fram pengar redan idag.
Man får mycket mindre pengar idag i startersättningar, mycket mindre i prispengar, så det är nästan så att alla förare i 125 och 250 är så kallade "pay-drivers", d.v.s förarna måste hosta upp 1-2.5 miljon kronor för sin plats i teamet, varje säsong. Bara en vild gissning, det blir ännu dyrare för förarna med fyrtakt, med de problemen det för med sig..
Men givetvis, utvecklingen går ju framåt, så kostnaderna kan ju sjunka, även om det inte är särskilt troligt, rejsing blir liksom aldrig billigare :rolleyes:
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
valmers skrev:
Tvåtaktarna lever fram till 2006. Inte längre. Tro mig.

Till gata blir d nog färre 2-taktare tillverkade from 2006 ja! Detta pga att avgaskraven höjs! Krav på avgasrening mm from då. Men redan idag finns 2-taktare med katalysator och med insprutning som skulle klara dom kraven.

Blir nog mest scooters och nåra 125:eek:r som kommer va 2-taktare då. (ungefär som ida?)

Angående racehojar så sägs d i dagsläget att iaf 125racer kommer INTE att bytas ut mot något annat! Anledningarna uppges till bla d stora intresset av bla europeiska förare för klassen och av kostnadsskäl för teamen.

Att ersätta 250racer med en 600cc 4-takt till racing har stött på problem då Flammini äger rättigheterna för en sån klass i VM (SS600) och är inte intresserad av konkurens i den klassen!
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Axxexs skrev:
Att ersätta 250racer med en 600cc 4-takt till racing har stött på problem då Flammini äger rättigheterna för en sån klass i VM (SS600) och är inte intresserad av konkurens i den klassen!
Äsch, det där är bara snack. I så fall skulle röster ha höjts för att MotoGP (990cc) konkurrerar med SBK (1000cc). Prototyper är något helt annat än moddade standardhojar.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
valmers skrev:
Äsch, det där är bara snack. I så fall skulle röster ha höjts för att MotoGP (990cc) konkurrerar med SBK (1000cc). Prototyper är något helt annat än moddade standardhojar.

Att ha två 4-takts prototypklasser låter både dyrt och ointressant! Neh, en prototypklass med det dyraste och snabbaste som fabrikerna kan lyckas tillverka och som får vara obestridd kungaklass ska det vara. Att göra samma sak fast med mindre kubik ser jag inte grejen med. Att verkligen köra SS600 i samband med GP däremot skulle kunna vara intressant men frågan är vad som skulle platsa som supportklass till SB då?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Superbike är borta inom kort. Ingen vill se en entypsklass på VM-nivå.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Om vi nu ska prata döda klasser, så är det nog som sagt ss600 och superbike som ligger risigt till i VM. Men det blir nog superstock600 och superstock1000 så småningom.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Don Quixote skrev:
Att ha två 4-takts prototypklasser låter både dyrt och ointressant! Neh, en prototypklass med det dyraste och snabbaste som fabrikerna kan lyckas tillverka och som får vara obestridd kungaklass ska det vara. Att göra samma sak fast med mindre kubik ser jag inte grejen med. Att verkligen köra SS600 i samband med GP däremot skulle kunna vara intressant men frågan är vad som skulle platsa som supportklass till SB då?

Om du inte missat det helt, så går det tre stycken prototypklasser i gp-vm :rolleyes: 125, 250 och motoGP..
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top