"Do not attempt to operate this machine at maximum power..."

2 taktare är lättmekade och meka får man göra ofta, dock är det inte så komplicerat och få rörliga saker som kan gå sönder, trimmade 4 taktare är mera komplicerade att mecka med, ibland så får man dyra ras med 4 taktare, hade jag köpt rätt hoj från början så hade jag skaffat en orginal Gixxer 1000 eller en nyare 250SP (man verkar ha löst problemet med avgasportarna nu).

När min 750 motor flyger i bitar så sätter jag in en standard 900 rova istället.
 
GSXR1100R skrev:
2 taktare är lättmekade och meka får man göra ofta, dock är det inte så komplicerat och få rörliga saker som kan gå sönder, trimmade 4 taktare är mera komlicerade att mecka med, ibland så får man dyra ras med 4 taktare, hade jag köpt rätt hoj från början så hade jag skaffat en orginal Gixxer 1000 eller en nyare 250SP (man verkar ha löst problemet med avgasportarna nu).

När min 750 motor flyger i bitar så sätter jag in en standard 900 rova istället.
Underhåller du den motorn så håller den längre än din RR-karriär...
 
Nr:18 skrev:
Underhåller du den motorn så håller den längre än din RR-karriär...
Kort men explosivt register är inget för nybörjare som mig, jag saknar vridet :(
 
Chrille skrev:
Naturligtvis har du rätt, men jämförelsen blir egentligen inte rättvis förrän du börjar titta på SS600-specade hojar.

Mitt generalras med en ventil som gick av över styrningen och gnagde hål i "koppen" är nog mer att sortera in under "de gick sönder". Men den som tror att rejsing är bara köraning har ju fel oavsett vilken hoj man sitter på...

Konstruktionsfel kan man ju inte helgardera sig mot. Det kan ju hända oavsett vilken sorts cykel man kör.
Men ventiler slits, och bör förmodligen bytas oftare än vad det står i serviceboken när man kör race med cykeln, eller kolla hur ventilsäten mår etc.
Men visst, de flesta standarcyklar ska hålla för en säsongs racing utan större ingrepp, men sedan är det nog att hålla koll som gäller.
 
oFFkeFF skrev:
Ska ni inte ta en kurs tillsammans kanske :rolleyes: :D
Välkommna till min snabbkurs på Falken, jag heter Offknuff och där borta ligger sandfållan, nu tar vi sikte på den och försöker att bryta en arm eller två :arsele
 
Nr:18 skrev:
Såna påhopp får du bara göra när du kör snabbare än jag....

Haha, ska vi byta cykel med varandra så kan vi se vem som är snabbast på respektive cykel?
Är redan snabbare än dig på effektbanan sviestad.. Gökursklockande grappa-sleazy är inget bevis på att du åkt tre sekunder fortare än du gjorde på sm'et förra våren...
 
GSXR1100R skrev:
Välkommna till min snabbkurs på Falken, jag heter Offknuff och där borta ligger sandfållan, nu tar vi sikte på den och försöker att bryta en arm eller två :arsele

Hehe, du kan ju hälsa på torparn en gång till :tummenupp
 
oFFkeFF skrev:
Hehe, du kan ju hälsa på torparn en gång till :tummenupp
Jag körde iaf 40 varv i ösregn innan min fadäs, du la dig väl i torrföre på första varvet med lånad 4 taktare...
 
Nyteknik skrev:
Jag tycker också att det verkar lite mysko detta att lyfta av cylindrarna och kolla läget varje gång man har kört en repa. Är det inte möjligt att sätta upp en något fet bestyckning utifrån givna betingelser som lufttemperatur och tryck istället för att alltid ligga på gränsen till haveri?

Om du skaffar dig en väderstation så du kan läsa av lufttryck, lufttemperatur samt relativ luftfuktighet så kan du räkna ut RAD. Sen finns det en massa tabeller som bl.a Öjje använde på sin TZ för att hitta rätt bestyckning. Eller så skaffar du Tracktimer och får det uträknat automatiskt baserat på tidigare erfarenheter. :tummenupp
(Per Hamang ställde kitsprutet på Micke Nilssons R6'a med Tracktimers jetting guru 2003, det fungerar alltså även för fyrtaktare)
 

Bifogat

  • ttsession.gif
    ttsession.gif
    40.5 KB · Visningar: 85
  • guru1.gif
    guru1.gif
    8.6 KB · Visningar: 66
  • guru2.gif
    guru2.gif
    13.9 KB · Visningar: 68
Torkel skrev:
Om du skaffar dig en väderstation så du kan läsa av lufttryck, lufttemperatur samt relativ luftfuktighet så kan du räkna ut RAD. Sen finns det en massa tabeller som bl.a Öjje använde på sin TZ för att hitta rätt bestyckning. Eller så skaffar du Tracktimer och får det uträknat automatiskt baserat på tidigare erfarenheter. :tummenupp
(Per Hamang ställde kitsprutet på Micke Nilssons R6'a med Tracktimers jetting guru 2003, det fungerar alltså även för fyrtaktare)

Inte illa. Men jag börjar nog i alla fall med den manuella varianten.
 
oFFkeFF skrev:
Haha, ska vi byta cykel med varandra så kan vi se vem som är snabbast på respektive cykel?
Är redan snabbare än dig på effektbanan sviestad.. Gökursklockande grappa-sleazy är inget bevis på att du åkt tre sekunder fortare än du gjorde på sm'et förra våren...
Vi skulle bytat redan förra våren, men tillfället kom ju inte. Anytime! Fast jag tror inte du vill jämföra tider då, med tanke på vurprisken....
 
Nr:18 skrev:
Vi skulle bytat redan förra våren, men tillfället kom ju inte. Anytime! Fast jag tror inte du vill jämföra tider då, med tanke på vurprisken....

Fast nu är det iofs inte lika intressant, för nu har du ju också fallit i "standardträsket", superbike är coolare än superstock/megastock eller vad man nu kallar det :rolleyes:
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top