DNA-registrera alla svenskar?

DNA-registrera alla svenskar?

• Antal röstningar
    0
Ett scenario:

Tänk att du är på en fest (svårt..) och hittar en trevlig tjej och ni kommer väldigt bra överens. Så när festen är slut går ni hem till dig och för att öva på barntillverkning.. Naturligtvis utan att nån ser er.

Sen hittas hon skjuten i parken.

När hon hittas har hud från nån annan under naglarna och det finns rester av sperma i/på henne. Tack vara det eminenta dna-registret kommer de fram till att det är just din dna.

Men var det du som våldtog och mördade henne?

Okej, kanske inte ett 100%-igt scenario men jag antar att ni förstår vad jag försöker säga..

zoddri skrev:
Okej, kanske inte ett 100%-igt scenario men jag antar att ni förstår vad jag försöker säga..

Ditt scenario är ett exempel på de scenarier som beskrevs av en kritiker till förslaget. Skulle en DNA-bank upprättas skulle risken finnas att utredningar uteslutande baserades på DNA och inte så mycket annat. DNA-kopplingen skulle vara så stark att risken finns att ingen bekymrar om att ta reda på VAD som har hänt..

Själv har jag fortfarande inte beslutat mig i frågan..

Att ge upp en rättighet idag som vi inte vet hur (avsaknaden av) den kan användas i morgon, det räcker fint för mig.

Att folk är så pigga på att låta staten lägga sig i är en smula skrämmande.

t-rex skrev:
Att folk är så pigga på att låta staten lägga sig i är en smula skrämmande.

För att citera en krönikör som skrev ett inlägg i DNA debatten anbg. folks vilja att låta sig registreras överallt eftersom de "minsan hade rent mjöl i påsen":

"Arrestera mig eller skit i vilken sorts mjöl jag har i min påse!"

korvgubbe skrev:

"Arrestera mig eller skit i vilken sorts mjöl jag har i min påse!"

Var det ärkeidioten hakelius?
Vad betyder ett sådant uttalande, är det någon som frågat honom om vad han har i sin skitiga påse eller?
Skulle gärna arrestera honom för förargelseväckande utseende.

Markus skrev:
Var det ärkeidioten hakelius?
Vad betyder ett sådant uttalande, är det någon som frågat honom om vad han har i sin skitiga påse eller?
Skulle gärna arrestera honom för förargelseväckande utseende.

Jag bryr mig inte att kommentera honom som person menjag tycker ändå det ligger något i det. bara för att jag har rent mjöl i påsen vill jag inte beskära min integritet hur mycket som helst..

....Det är ju en principiell debatt!

För att överdriva en aning:

"Riksdagen godkände idag den nya lag som ger alla myndigheter rätt att kontrollera arbetssökande ytterligare. Alla som söker tjänster inom försvaret eller andra säkerhetsklassade verksamheter kommer under arbetsintervjuerna testas i lögndetektor och ges ett sanningsserum för att öka sanningsgraden ytterligare.

En talesman svarar:
"- På detta sätt kan potentiella terrorister, nazister och grova men ostraffade brottslingar förhindras redan när de söker en säkerhetsklassad tjänst!"

"- Har man rent mjöl i påsen och inget att dölja så borde ju inte detta vara ett problem. Är man hederlig så är ju belöningen en bra anställning!" , säger en officer vi på SH-pressen talat med"

korvgubbe skrev:
Jag bryr mig inte att kommentera honom som person menjag tycker ändå det ligger något i det. bara för att jag har rent mjöl i påsen vill jag inte beskära min integritet hur mycket som helst..

....Det är ju en principiell debatt!

För att överdriva en aning:

"Riksdagen godkände idag den nya lag som ger alla myndigheter rätt att kontrollera arbetssökande ytterligare. Alla som söker tjänster inom försvaret eller andra säkerhetsklassade verksamheter kommer under arbetsintervjuerna testas i lögndetektor och ges ett sanningsserum för att öka sanningsgraden ytterligare.

En talesman svarar:
"- På detta sätt kan potentiella terrorister, nazister och grova men ostraffade brottslingar förhindras redan när de söker en säkerhetsklassad tjänst!"

"- Har man rent mjöl i påsen och inget att dölja så borde ju inte detta vara ett problem. Är man hederlig så är ju belöningen en bra anställning!" , säger en officer vi på SH-pressen talat med"

Fan, du borde ju börja skriva noveller eller något. Jag har känningar på några förlag, intresserad? :hihi

Markus skrev:
Fan, du borde ju börja skriva noveller eller något. Jag har känningar på några förlag, intresserad? :hihi

Absolut! Med tanke på att jag aldrig fick mer än en 3:a på någon endaste uppsats jag skrev i grundskolan vore det en revanch! hehe...
Fast så gjorde jag inte så många knop i grundskolan heller....

korvgubbe skrev:
Absolut! Med tanke på att jag aldrig fick mer än en 3:a på någon endaste uppsats jag skrev i grundskolan vore det en revanch! hehe...

Man kommer långt med ambitionen, se på Liza Marklund t.ex. Eller någon annan mindre duktig författare.

korvgubbe skrev:

Nej, det behöver man inte vara detektiv för att se. :fyllisar

De ska ge fan i mitt DNA! :fatta!

Det finns ingen anledning att registrera något sådant. Det är för mycket info som teoretiskt sett skulle kunna utnyttjas i andra syften än det avsedda.
Det är dessutom billigare att registrera befolkningens fingeravtryck, om det skall registreras nåt. :confused:

Flamma77 skrev:
De ska ge fan i mitt DNA! :fatta!

Det finns ingen anledning att registrera något sådant. Det är för mycket info som teoretiskt sett skulle kunna utnyttjas i andra syften än det avsedda.
Det är dessutom billigare att registrera befolkningens fingeravtryck, om det skall registreras nåt. :confused:
Det var faktiskt en bra poäng. Är det något man ska börja med så är det att ta allas fingeravtryck.

Gustav1 skrev:
Nej, det behöver man inte vara detektiv för att se. :fyllisar

Det är tur att du går i första ledet och bär språkvårdens fackla! Vi behöver fler som du, vältaliga, retoriska genier och språkekvilibrister! :tungan

Neanderthalaren skrev:
Det var faktiskt en bra poäng. Är det något man ska börja med så är det att ta allas fingeravtryck.

På vilket sätt vore detta bättre i en brottsutredning?
För att kika efter tumavtryck på ett könshår efter en våldtäkt?

Neanderthalaren skrev:

Men varför i hela helvetet är alla så kåta på att registrera saker och ting till höger och vänster?? Är det någon märklig självplågande sida som folk gillar att ta fram?

Asså, att öppna pandoras ask är lätt. Att stänga den kan vara omöjligt.

korvgubbe skrev:
Det är tur att du går i första ledet och bär språkvårdens fackla! Vi behöver fler som du, vältaliga, retoriska genier och språkekvilibrister! :tungan

Det där var fan det vackraste jag sett en analfabet skriva, någonsin. :( < Ska föreställa glädjetårar.

Gustav1 skrev:
Det där var fan det vackraste jag sett en analfabet skriva, någonsin. :( < Ska föreställa glädjetårar.

Åh, vad smickrad jag blir! Att få sådana positiva omdömen av en språkkonstnär som du är ju mer än jag någonsin hoppats på. Det är ju du som varit idealet, personen som jag jämnfört mig med när jag skrivit här på SH. Den ouppnålige kungen när det kommer till att utrycka sig i skrift. Korrekt, pedagogisk.. så oöverträffat fantastisk i konsten att avväpna med sina ord. :rolleyes:

korvgubbe skrev:
Åh, vad smickrad jag blir! Att få sådana positiva omdömen av en språkkonstnär som du är ju mer än jag någonsin hoppats på. Det är ju du som varit idealet, personen som jag jämnfört mig med när jag skrivit här på SH. Den ouppnålige kungen när det kommer till att utrycka sig i skrift. Korrekt, pedagogisk.. så oöverträffat fantastisk i konsten att avväpna med sina ord. :rolleyes:

Bara för att du berömmer mig så kommer jag inte att påpeka stavfelet, den felaktigt placerade bokstaven "e" eller det borfallna t:et.

Däremot vill jag gärna göra korv av dig. Konstig känsla.

(Edit; Stavfel. :D )

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back