DNA-registrera alla svenskar?

DNA-registrera alla svenskar?

• Antal röstningar
    0
Det görs väl redan i viss mån? Sökte polisen inte Anna Linds mördare via något DNA-register från sjukhus?

Victor skrev:
Det görs väl redan i viss mån? Sökte polisen inte Anna Linds mördare via något DNA-register från sjukhus?

Jo det stämmer..

Jag tycker det är en bra idé, ser inga nackdelar med det?

Victor skrev:

Vet inte i vilken omfattning det görs. Förslaget är i alla fall att DNA-registrera alla.

Alla födda (i Sverige) efter 1975 är redan registrerade, det gjordes vid födseln.

Jag är tveksam. Dom enda som egentligen har något att frukta i dagsläget av ett sånt register är ju dom som begår brott men samtidigt är det ett rätt stort övertramp på den personliga integriteten. Kunde jag vara 100% säker att det aldrig kommer att kunna brukas för något annat än brottsbekämpning omgivet av stränga regler map brottets allvarlighet mm så visst men jag tror ändå det finns en risk att registret kan komma att användas till helt andra saker i framtiden.

stavgren skrev:
Alla födda (i Sverige) efter 1975 är redan registrerade, det gjordes vid födseln.

Jag är tveksam. Dom enda som egentligen har något att frukta i dagsläget av ett sånt register är ju dom som begår brott men samtidigt är det ett rätt stort övertramp på den personliga integriteten. Kunde jag vara 100% säker att det aldrig kommer att kunna brukas för något annat än brottsbekämpning omgivet av stränga regler map brottets allvarlighet mm så visst men jag tror ändå det finns en risk att registret kan komma att användas till helt andra saker i framtiden.

Vad skulle det vara för saker?
Onda forskare som vill klona hela Sveriges befolkning? :va

FeeBee skrev:
Vad skulle det vara för saker?
Onda forskare som vill klona hela Sveriges befolkning? :va

Nja, ska man vara riktigt paranoid så finns det nog rätt många som gärna skulle ha tillgång till uppgifterna i ett sånt register. Ex läkemedelsindustrin, arbetsgivare, försäkringsbolag mm

"Enligt dagens lagstiftning får ett DNA-register innehålla uppgifter om resultat av DNA-analys som har gjorts under utredning av ett brott som avser personer som har dömts för ett sådant brott mot en persons liv eller hälsa, personlig integritet eller säkerhet som avses i 3, 4, 6, 8, 12 eller 17 kap. brottsbalken, om brottet kan leda till fängelse i mer än två år ett allmänt brott som avses i 13 kap. brottsbalken om brottet kan leda till fängelse i mer än två år eller försök, förberedelse, stämpling, anstiftan eller medhjälp till ett sådant brott som avses i punkt 1 eller 2.

En person som har dömts till två års fängelse eller mer idag får enligt ovan läggas in i DNA-registret (personregistret), men detta görs inte i någon större utsträckning och idag finns enbart drygt 2000 personer registrerade i Sverige."

Britterna hanterar dna-prover ungefär som vi hanterar fingeravtryck. Kanske blir det likadant här också också förr eller senare.

mb skrev:
Britterna hanterar dna-prover ungefär som vi hanterar fingeravtryck. Kanske blir det likadant här också också förr eller senare.

Men polisen har väl inte tillgång till alla medborgares fingeravtryck?

Chris Ash skrev:
Men polisen har väl inte tillgång till alla medborgares fingeravtryck?

Jo, om det kan samankopplas med någon utredning. Då kan de begära uppgifter ifrån nästan alla register som finns.

stavgren skrev:
Nja, ska man vara riktigt paranoid så finns det nog rätt många som gärna skulle ha tillgång till uppgifterna i ett sånt register. Ex läkemedelsindustrin, arbetsgivare, försäkringsbolag mm

Vad skulle de göra med såna uppgifter?! :confused:

Chris Ash skrev:
Så det finns ett allomfattande register för fingeravtryck?
Nej, det finns det inte, har du inte behövt lämna fingeravtryck nån gång så har de ju inte det..

Chris Ash skrev:
Så det finns ett allomfattande register för fingeravtryck?

Nä, jag läste frågan fel. Bara för att det finns ett register så betyder inte det att det får utnjyttjas. Vissa personer som av diverse skäl har lämnat fingeravtryck till polisen, passmyndigheten (?) osv har dessa uppgifter fortfarande hemliga. Såvida det inte finns skäl för polisen att titta på dom.

FeeBee skrev:
Vad skulle de göra med såna uppgifter?! :confused:
Försäkringsbolagen har nog inget emot att se om du bär på gener till några jobbiga sjukdomar innan du tecknar sjuk-/livförsäkring. Arbetsgivarna samma sak innan dom ger dig ett jobb.

Allt eftersom vi lär oss mer och mer om vilka gener som styr vad skulle fler bli intresserade.

stavgren skrev:
Försäkringsbolagen har nog inget emot att se om du bär på gener till några jobbiga sjukdomar innan du tecknar sjuk-/livförsäkring. Arbetsgivarna samma sak innan dom ger dig ett jobb.

Allt eftersom vi lär oss mer och mer om vilka gener som styr vad skulle fler bli intresserade.

Möjligtvis försäkringsbolagen, men arbetsgivarna skulle nog inte va så intresserade än.. I så fall om X antal år... Som du sa, när vi (forskarna) har lärt oss mer.

Och varför skulle staten lämna ut DNA-uppgifter till en arbetsgivare eller till ett försäkringsbolag? De förstår ju att det inte är till gagn för medborgaren och det är ju det ett samhälle är till för. Sluta vara så paranoida.

Jag registrerar mig gärna, jag har inget att dölja.

stavgren skrev:

Detta missade jag, var har du fått det ifrån? Med tanke på vad ett DNA-test kostade 1975(var det öht möjligt på samma sätt som idag?) och på att jag aldrig sett uppgiften nånstans så betvivlar jag det starkt.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back