dn.se: "Polisen ska hårdbevaka mc-förare i sommar"

Det här stycket räcker:


Lösningen? Mer uppmärksamhet från bilförare?
Näe, sänk mc-hastigheten tills det inte inte längre blir ödesdigert med en kollision.

Fast hur gör vi med fallet där moppar kör in i bilar som bara svänger ut? De kan ju inte ens köra för fort på våra 50-70vägar... ;)
 
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1777659

Jag tycker att Nyköpingspolisen verkar försöka sej på en lite snyggare attetyd emot hojförarna. :tummenupp

Håller med, tycker polisen uppvisade en sund inställning. Vill man få ner döds och olyckstalen så tror jag det är effektivare att möta motorcyklister och lyssna på oss med lite tålamod. Kanske en och annan förare skulle ta det lite lugnare på vissa ställen om man upplever att polisen och samhället inte bara är ute efter att sätta dit en.
 
Och SMC's "internet ryttare" syns inte till i tråden, trotts att det är de som bajsat med byxorna på! inte nog med det...det var våra (mc kollektivet) byxor som de norpat och hade på sig vid tillfället.
 
Jag tänkte på det här igår när jag var ute och körde lite och grejen är ju att det spelar ingen roll om vi hojåkare kommer i 40km/h eller 150km/h utan bilföraren säger ändå att "hojen bara dök upp från ingenstans, jag var chanslös" och hux flux har hojåkaren åkt eXtremt fort.

Igår åkte vi några stycken på en väg som passerar igenom ett liiiiiiitet samhälle på 10-15hus, vi håller alltid låg fart där men ändå är det en man på en tomt som står och tittar och skakar på huvudet. (det gick i 62km/h)

Det finns nog inte så mycket att göra åt den saken än att fortsätta visa hänsyn och möta personerna med ett leende. Det där är inte bara ett problem för mc-förare utan även bilister. Jag är rätt säker på att Kalle 21 år gammal med en lite modifierad 90-tals bil råkar ut för samma sak hur han än kör. Det står redan skrivet i pannan på honom nämligen enligt allmänheten. Samma sak är Lars Gunnar 35- 40 år gammal kör förbi i sin Porsche, Ferrari eller dylikt.

Gemensamt för många hojåkare och ägare av sportbilar och lite stylade standardbilar är nog att de låter en del även i lagliga farter. Med bilen har jag precis som ni sänkt farten i god tid innan ett samhälle och ändå sett någon äldre herre hytta med näven trots att man kört lagligt på hög växel. Av någon anledning har jag varit förskonad från sådant på Duccen, men det är nog bara en ren slump.

Sedan när det väl inträffar något är det lätt att skylla på att sportbilen eller motorcykeln färdades för fort. Man är ett tacksamt offer.
 
Polisin hårdbevakar all brotttslig verksamhet och resultatet syns tydligt:
Hela ~4% leder till dom (dvs omkring 1 brott av 25).
Bra jobbat ! :rock
 
kör man snabbare än ljuset så syns man inte, -det är extremt
 
Såhär ligger det till; fakta är att de flesta av oss kör för fort, med varierande hastighetsöverträdelser, men än dock för fort. En kvalificierad gissning är att de flesta ligger i ~100 på 70 vägar.

Fakta säger också att de vanligaste olyckorna är singelolyckor där endast föraren skadas, detta händer oftast på slingriga 70 vägar, där föraren kört över sin förmåga.

Alltså påvisar fakta att polisen gör den här typen av punktmarkeringar delivs är för att "rädda" förare från sig själva, och p.g.a. publik opinion.

Det vi måste fråga oss är om det behöver någon typ av systemändring, problemet är ju att vi dödar oss själva; inte andra.
 
Jag reagerade över det enkla..

När sommaren kommer skall övervakningen av MC-åkare intensifieras!
- Vore vällan jefligt konstigt om de intensifierade den på vintern tycker jag!
Hallå Captain Obvious lixom!:arsele

Men vafanm vet jag? Jag kör ju "halv offroadare" numera, så jag är ju per definition ingen hoooligan! :D
 
Igår åkte vi några stycken på en väg som passerar igenom ett liiiiiiitet samhälle på 10-15hus, vi håller alltid låg fart där men ändå är det en man på en tomt som står och tittar och skakar på huvudet. (det gick i 62km/h)

Hörru, du glömde en 1:a eller 2:a framför 62 km/h. Ville bara påtala det:)
 
Såhär ligger det till; fakta är att de flesta av oss kör för fort, med varierande hastighetsöverträdelser, men än dock för fort. En kvalificierad gissning är att de flesta ligger i ~100 på 70 vägar.

Fakta säger också att de vanligaste olyckorna är singelolyckor där endast föraren skadas, detta händer oftast på slingriga 70 vägar, där föraren kört över sin förmåga.

Alltså påvisar fakta att polisen gör den här typen av punktmarkeringar delivs är för att "rädda" förare från sig själva, och p.g.a. publik opinion.

Det vi måste fråga oss är om det behöver någon typ av systemändring, problemet är ju att vi dödar oss själva; inte andra.


Vad säger fakta om den omkomne i singelolyckan hade körkort, var nykter och drogfri, körde sin egen eller "lånad" hoj?
 
Vad säger fakta om den omkomne i singelolyckan hade körkort, var nykter och drogfri, körde sin egen eller "lånad" hoj?

Typ såhär ser den statistiken ut iaf.
Ne12_RVTk985_L61_QBHho9.png
 
Gemensamt för många hojåkare och ägare av sportbilar och lite stylade standardbilar är nog att de låter en del även i lagliga farter.
Det är väl en klassisk SH ideologi? Desto högre desto bättre. Lite som volvoraggare mao.

En skön sång behöver inte vara ett jävla ylande/morrande som hörs en mil innan man åker förbi, det är bara barnsligt och jag kan förstå boende nära populära mc vägar som har tröttnat på oljudet (och det faktum att ni är så jävla kassa på att hålla 50 där det är 50).

Jag kan köra som ett svin, men jag försöker att sätta mig i andras situationer.
Jag uppskattar inte när folk blåser förbi i 70 på 50 sträckan i Riala. Dels så är det oansvarigt när det rör sig mycket barn/människor på vägen (skyltat 30 utanför skolan) och så det låter mycket mer från kåken när det går över skyltad hastighet.
 
Efter kl 17 är det ju tomt på övervakning överallt tycker jag det verkar som. Man har väl inte råd med övertid eller OB-tillägg eller vad det heter. Fast jag varken bor eller kör i närheten av storstadsregionerna så det kanske är därför.

Annars tycker jag som Fotograf Zäta. Inget är gratis utan vill man ha bättre statistik får man betala lite i form av ökat buller runt våra motorbanor. Dvs. släppa på bullerkraven och erbjuda möjligheter till körningar varje kväll i veckan, heldagar på helgerna. Samtliga som kör får låna transponder och sedan en stor skärm där "buset" kan stå och snacka varvtider.
Och Tingvall får en stroke för att vi löser hans problem.
Win-win-win....!!!
 
Tråkigt att det ska behövas utökad bevakning.
Men prova att tänka på de som bor och verkar vid favorit bombsträckan, för den är väl inte helt avfolkad?

Jag kör mer med hjärnan nu än när jag var 18.
 
Typ såhär ser den statistiken ut iaf.
Ne12_RVTk985_L61_QBHho9.png

Sådär många procent finns ju inte!!! :7peta

Seriöst så besvarar det där eg inte riktigt den viktigaste frågan, dvs hur många av de dödade förarna som inte uppfyllde något av de där kriterierna.

Hur många av de döda var nykter, hade körkort, körde en icke stulen hoj? Och var det en tvåhjulig MC?


En sån här tingest får köras på bilkörkort. Hur rimligt är det? Den är inte på något sätt mer lättkörd än en tvåhjuling, tvärtom men får alltså ändå köras på b-kort och när någon kör ihjäl sig på den så hamnar han var i statistiken?
 

Bifogat

  • Piaggio_Mp3_400ie_Sport_2011_02_1024x768.jpg
    Piaggio_Mp3_400ie_Sport_2011_02_1024x768.jpg
    65 KB · Visningar: 99
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top