dn.se: "Polisen ska hårdbevaka mc-förare i sommar"

Varför sparar vi inte inte polisen massa pengar och skickar dom en länk till jj(cbr)jj 's video tråd?
 
Vanligaste motorcykelolyckorna är singelolyckor samt kollision med vänstervängande bilar i korsningar, uppger DN. I fjol omkom 31 motorcyklister, antalet skadade är många gånger fler, enligt Transportstyrelsens statistik.

Kanske borde bli hårdare straff för förare som vållar olyckor genom vänstersväng?

Jag har själv krockat just på det viset med en bilist som varken blinkade eller kollade sin döda vinkel. Han fick inget straff alls utöver självrisken på sin försäkring.

Jämfört med fortkörare som blir av med körkortet tycker jag personligen det är mer befogat att en sån som han blir av med körkortet en tid.
 
Vilken tur att man håller sig på grusvägarna :tummenupp Lycka till era tokar, men givetvis kommer man göra sitt bästa med Waze-rapportering om man är i krokarna.. Bulten lär ju bli trist i sommar för den och Bogan lär de väl lägga en del fokus på.

Vad menar du...nu blev det helt plötsligt lite mer sport av det hela :tummenupp
 
Jag skulle gissa på att klädsel och foton av detta är tämligen svag bevisning när det kommer till en domstol i det här fallet. Så gör som de yrkeskriminella skulle göra i en liknande situation: blåneka.

Det måste vara någon annan som har likadana kläder. Eller så hade en kompis lånat kläderna, förslagsvis Mållgan. Eller så hade någon stulit kläderna ur källarförrådet och du hade inte brytt dig om att anmäla det eftersom de begagnade kläderna var värda mindre än självrisken på hemförsäkringen.
 
Så. Om man istället roade sig med att stoppa hojförare och göra en körtort+nykterhetskontroll skulle man få bukt på minst 25%..
Stå och lasra är resurskrävande. Räcker att de visar sig och kollar förarbehörigheter. (imo..)
 
Tycker det är som vanligt. Bilisterna "ser" inte hojarna, och givetvis är det hojförarnas fel. Snart är det vårt fel att det snöar också!! :huvet
 
Så. Om man istället roade sig med att stoppa hojförare och göra en körtort+nykterhetskontroll skulle man få bukt på minst 25%..
Stå och lasra är resurskrävande. Räcker att de visar sig och kollar förarbehörigheter. (imo..)

Fast lasern ger nog bättre avkastning relativt kostnaderna. Ett par poliser med timlön och två bilar drar in hur många kr/timme i bötespengar?

För att inte tala om där man lärt av industrin och automatiserar processen hela med fartkameror.
 
Ursäkta jag snor tråden lite, men det stod ett gäng poliser nära där jag jobbar gömda i diket och bakom buskar med laserpikadollen i näven, utan västar så man såg dom inte alls. Är det ens lagligt att göra så eller beter dom sig bara som vanligt dom där äckelpällarna?
 
På Värmdöleden var det 7 bilar som körde ihop i morse. jag fastnade i kön som uppstod. Enligt uppgift satt den som körde den första bilen och stirrade på en "glasplatta".

Kan man inte fota alla som tittar i glasplattor med hjälp av glasplattan och bötfälla dom. Bara att jämföra bilden med pass/körkortsregistrets foton. Skulle antagligen kunna finansiera en hel del ny asfalt.
 
Röd Golf va? den har jag sett, jävligt otäckt!:(



Det ligger ju en hel del i vad de påstår när en sommarsömnig bilist i värmen ofta aldrig förstod vad som hände vid utfarten till en 90 km/h sträcka där han/hon kanske blev torpederad av en mc i kanske dubbla hastigheten.

För ca 20 år sedan så var det två små gossar utanför Vinslöv i Skåne som avslutade sina liv när de i en korsning körandes på en VF750 i extremt hög fart drog rakt in i sidan på en kvinlig bilist som även hon avled direkt.Var en tid efter detta och såg på vraken på en uppställningsplats där hojen nästan klyvt bilen mitt itu.Såg för djävligt ut rent ut sagt.

Annars är vänstersvängande bilister både i tätort och ute på rullande landsväg ett ofta skrämmande ögonblick på mc i trafiken.
 
Så jävla trist med den typen av fokusering.

Visst, jag tänker inte sitta och försvara fortkörare... är inte guds ängel själv.
Men artikel försöker påvisa att det är hastighetsbrotten som är största boven i olycksstatistiken när det i själva verket är avsaknad av körkort samt droger som står för största delen. :död

Nej nu!
Visst, jag tänker inte sitta och försvara drogpåverkade och körkortslösa förare... är inte guds ängel själv.
Men du försöker påvisa att det är drog och olovliv körning som är största boven i olycksstatistiken när det i själva verket är folk som smsar medans de kör eller provar på att spela banjo!
 
Ursäkta jag snor tråden lite, men det stod ett gäng poliser nära där jag jobbar gömda i diket och bakom buskar med laserpikadollen i näven, utan västar så man såg dom inte alls. Är det ens lagligt att göra så eller beter dom sig bara som vanligt dom där äckelpällarna?
De får stå i bästa ghilliesuit om de känner för det. De får däremot inte stå med för stor vinkel till färdriktningen då det påverkar resultatet, har jag för mig. Och de får inte skjuta med paserpickadollen enbart handhållen har jag för mig, men på den punkten är jag riktigt osäker.
 
På Värmdöleden var det 7 bilar som körde ihop i morse. jag fastnade i kön som uppstod. Enligt uppgift satt den som körde den första bilen och stirrade på en "glasplatta".

Kan man inte fota alla som tittar i glasplattor med hjälp av glasplattan och bötfälla dom. Bara att jämföra bilden med pass/körkortsregistrets foton. Skulle antagligen kunna finansiera en hel del ny asfalt.

Åkte du igenom Djurö Centrum idag? Det var där poliserna stod innan Ica-affären, gömda i busken som en annan pundare ;) Var runt 17:00 ca
 
Men sluta lipa över hojtjuvar och fyllestyrningar. Visst, DNs artikel handlar till stor del om dödsolyckor och där är knark, avsaknad av körkort, stöld osv orsaken till att liemannen skördar.
Men att ambulansen har linjetrafik på Bulten, handen på hjärtat, inte är det knarkare som fiskas upp ur diket. Det är såna som du och jag. Och vi är nyktra, har körkort och kör egen hoj. Och ändå hamnar vissa av oss på intensiven.
Ytterst sällan det sker dödsolyckor på Bulten. Men även halvdöda offer innebär stort lidande och stora kostnader. Och är alltså värt att försöka få bukt med.
Vet vi att polisen patrullerar Bulten så kommer vi fram hela och rena till räkmackan, så enkelt är det.
Så jäkla töntigt att låtsas nåt annat.
 
Men sluta lipa över hojtjuvar och fyllestyrningar. Visst, DNs artikel handlar till stor del om dödsolyckor och där är knark, avsaknad av körkort, stöld osv orsaken till att liemannen skördar.
Men att ambulansen har linjetrafik på Bulten, handen på hjärtat, inte är det knarkare som fiskas upp ur diket. Det är såna som du och jag. Och vi är nyktra, har körkort och kör egen hoj. Och ändå hamnar vissa av oss på intensiven.
Ytterst sällan det sker dödsolyckor på Bulten. Men även halvdöda offer innebär stort lidande och stora kostnader. Och är alltså värt att försöka få bukt med.
Vet vi att polisen patrullerar Bulten så kommer vi fram hela och rena till räkmackan, så enkelt är det.
Så jäkla töntigt att låtsas nåt annat.

jag kan inte mer än hålla med i mycket du skriver och som du säger det är hastigheten som dödar.

men har du ens satt dig in i vad extrembeteendet kan komma att innefatta om du råkar ut för en måndagspolis, en målkåt åklagare och ett gäng politiskt tillsatta stofiler till nämndemän?

Jag skulle vilja se tex Motormännen förespråka att det kan finnas den minsta möjlighet att få beslagta en bil vid säg 40 km hastighetsöverträdelse på en 90 väg, för det är faktiskt så det är skrivet.

Sen att alla oskeptiker hävdar att så inte kommer att ske får ju denna sommar utvisa.

Givetvis kommer en dom att kunna överklagas men sånt där tar tid, och helt ärligt så är en tingsrätt många gånger inte oobjektiv när det döms.

Jag är skeptisk iaf och kan ha fel i att man jagar efter ett prejudikat för "extrembeteendet" men när det skall tas fram ett prejudiserande fall så blir det ofta att folk blir lidande under resans gång och denna gång är det någon av oss.
 
Det ligger ju en hel del i vad de påstår när en sommarsömnig bilist i värmen ofta aldrig förstod vad som hände vid utfarten till en 90 km/h sträcka där han/hon kanske blev torpederad av en mc i kanske dubbla hastigheten.

För ca 20 år sedan så var det två små gossar utanför Vinslöv i Skåne som avslutade sina liv när de i en korsning körandes på en VF750 i extremt hög fart drog rakt in i sidan på en kvinlig bilist som även hon avled direkt.Var en tid efter detta och såg på vraken på en uppställningsplats där hojen nästan klyvt bilen mitt itu.Såg för djävligt ut rent ut sagt.

Annars är vänstersvängande bilister både i tätort och ute på rullande landsväg ett ofta skrämmande ögonblick på mc i trafiken.


Den hojen står på jönköpings trafikövningsplats just nu om jag inte minns helt fel...
Jag tror det va den för då jag gick min risk1a så kom detta exempel upp... åtminstånde väldigt likt det du skrev.
 
Fast lasern ger nog bättre avkastning relativt kostnaderna.

Jajaja, men nu basunerar de sin egen förträfflighet med att rädda liv.. Så då är ju mitt förslag mer effektivt än att lasra. Betänk att flertalet körkortslösa fyllon på hoj inte fastnar i fartkontroller mellan 7-16 på motorvägen...
 
Fast hur gör vi med fallet där moppar kör in i bilar som bara svänger ut? De kan ju inte ens köra för fort på våra 50-70vägar... ;)

Jo men här kör dom på retoriken att varje moped är trimmad till mc och det är per automatik olovlig körning.
 
Åkte du igenom Djurö Centrum idag? Det var där poliserna stod innan Ica-affären, gömda i busken som en annan pundare ;) Var runt 17:00 ca

Nä jag passerade där vid ca 20 men genom Djurö försöker jag alltid hålla hastigheten rätt.

Jag mötte nog dig lite tidigare. En liten nätt rödvit sak. :)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top