DN-pajasen svarar om mc-döden

Det fins olika sätt att "njuta" av hojåkning, ett är säkert att tuffa runt med sin glidarhoj och titta på blommorna, man kan spåra att det är just en sådan människa som bidragit till artikeln.
Folk kör som idioter javisst, men sånna här artiklar är inte för at hjälpa till med problemet utan bara för att sälja några tidningar mer, de skiter väl fullständigt i det där.

Poacher skrev:
Det fins olika sätt att "njuta" av hojåkning, ett är säkert att tuffa runt med sin glidarhoj och titta på blommorna, man kan spåra att det är just en sådan människa som bidragit till artikeln.
Folk kör som idioter javisst, men sånna här artiklar är inte för at hjälpa till med problemet utan bara för att sälja några tidningar mer, de skiter väl fullständigt i det där.

Vem här på forumet trodde på allvar att en tidningsartikel skulle lösa problemet?
:4skrika
Frågan som jag tycker är hetare än så är: Vad gör vi för att lösa problemet? Finns det ett problem eller ska vi fortsätta lägga upp taktik för att "dra snuten", diskutera vad som är årets färg på knäpuckar och vad kolfiber kan göra för just din eller min hoj?

Frågan är vad som är mest oseriöst? :va

CHROLO skrev:
Vem här på forumet trodde på allvar att en tidningsartikel skulle lösa problemet?
Frågan som jag tycker är hetare än så är: Vad gör vi för att lösa problemet? Finns det ett problem eller ska vi fortsätta lägga upp taktik för att "dra snuten", diskutera vad som är årets färg på knäpuckar och vad kolfiber kan göra för just din eller min hoj?

Viktigaste enligt min mening är mer kunskap till dom yngre förarna som fortfarande är hormonstinna och tror att man är odödlige stålmannen när man satt sig på hojen. Många gick bort förra året, och många av olyckorna var under olyckliga förhållanden. Inte vart det hög fart o bakhjul mm som orsakade alla dessa. Hur många var det inte med avarter som HD o div custom som dog??? Låter alltid som spothojsförarna får ta skiten, lite tråkigt alltså!

Mer kunskap och lärdom till dom yngre nya förarna.

Vi som råkat ut för olyckor och sett nära vänner dö vi vet lite mer om det, många andra har inte upplevt det och kanske inte reflekterar över det på samma sätt.
Fast visst ibland får man sig ett ryck och har riktigt kul på vägen också.

//R

Lära nya förare = ->

Det smc är ute efter i tex Rörken sattsningen är otroligt bra för just sporthojsåkare!
(och alla andra sorters mc förare såklart)
Med Rörken i bakrunden så blir man mycket bättre som chafför,
Och även om man inte kanske ändrar körning på vanliga vägar alldeles för
mycket så blir man en mjukare och säkrare förare!
=Mindre olyckor
=Lär upp nybörjare hur en motorcykel fungerar i en kurva (ordentligt)
=lära sig bromsa inför kurva

(ingen som kört på rörken har kolavippen änn vad jag har hört, Och det känns tryggt)
(även om någon har försökt att köra ut i diket lite onödigt fort : )

CHROLO skrev:
.....[klipp]

Du har rätt i det du säger men här har journalisten sumpat en möjlighet att få fler att tänka efter genom att handskas ovarsamt med fakta. Det här ger istället bränsle att fördöma artikeln, agera struts om man så säger.

/Peter

SuperMicke skrev:
Det finns lögn, förbannad lögn och statestik.

Statistik är det enda som kan få en kille, som står med ena foten i kokande vatten och den andra i ett isbad, att känna sig sval...

Ravetrancer skrev:
Viktigaste enligt min mening är mer kunskap till dom yngre förarna som fortfarande är hormonstinna och tror att man är odödlige stålmannen när man satt sig på hojen. Många gick bort förra året, och många av olyckorna var under olyckliga förhållanden. Inte vart det hög fart o bakhjul mm som orsakade alla dessa. Hur många var det inte med avarter som HD o div custom som dog??? Låter alltid som spothojsförarna får ta skiten, lite tråkigt alltså!

Mer kunskap och lärdom till dom yngre nya förarna.

Vi som råkat ut för olyckor och sett nära vänner dö vi vet lite mer om det, många andra har inte upplevt det och kanske inte reflekterar över det på samma sätt.
Fast visst ibland får man sig ett ryck och har riktigt kul på vägen också.

//R

Helt rätt!

Med mer utbildning och förståelse för hur man kan klara en situation så skulle förmodligen dödstalen minska. Då majoriteten av dödsolyckor med sporthoj är singelolyckor som sker under hög fart, så bör man ju börja med utbildning på hur man hanterar en MC i hög fart.

Att försäkringsbolagen väljer att spärra bankörningarna gör ju att de förare kanske avser att prova sig fram i trafik istället för på en avlyst bana. Detta är ett av problemen. Det andra är ju att försöka få MC-förare som åker väldigt fort på landsväg att förstå att det är förenat med stora risker. Jag skall villigt erkänna att jag för det mesta tänjer på fartgränser, men att jag anser att jag gör det på sånna områden där risken för kollision eller olycka är mindre än genomsnittet.

Att köra snabbt på små vägar och skära blinda kurvor är farligt, det fattar nog varenda förare av sporthojar. Att man sen väljer att ta den risken innebär ju att man laborerar med både sitt eget och andras liv. Skulle man inte hellre kunna ge dessa personer en bana att köra på?

Ett argument som jag inte hört förrut var av Polisen på Sollentuna mässan. Han menade att det finns folk som kör väldigt snabbt på gata, men aldrig på bana.. de har kanske testat någon gång, men det har visat sig att "de inte är snabbast/ballast på bankörningar, men de är de i trafiken." (Hans direkt ord).

Dessa personer var enligt honom en stor del i problemet. I mina öron lät det lite som de som undrar över hur fort hojarna gör 0-100 på eller hur långt man kan slanga på en raksträcka..

Man jag är fast övertygad om att bankörning och broms&kurvtagningsutbildningar skulle få ner dödstalen radikalt. OM man bara får med rätt typ av förare på kurserna. Och just nu så kan det hända att man väljer bort kurserna eftersom försäkringen inte gäller.

Mina 0.02$
Om det nu är värt så mycket.

Hmm.. tror inte det finns någon statistik för 2005. Alltså skriver han ju rätt, när han skriver "fördubblats det senaste året" (2004) jämfört med föregående året. Visst var det fler hojar inreggade 2004 än vad det var 2003. Men inte dubbelt så många. Hur man än vänder och vrider på det, har olyckorna ökat. Men att det är farligt att åka hoj, vet vi ju redan. Det behöver vi väl knappast läsa oss till. För min egen del skiter jag i om dom skriver att 99% av alla som kör hoj, dör... :rolleyes:

amullo skrev:
...
Ett argument som jag inte hört förrut var av Polisen på Sollentuna mässan. Han menade att det finns folk som kör väldigt snabbt på gata, men aldrig på bana.. de har kanske testat någon gång, men det har visat sig att "de inte är snabbast/ballast på bankörningar, men de är de i trafiken." (Hans direkt ord).

Dessa personer var enligt honom en stor del i problemet. I mina öron lät det lite som de som undrar över hur fort hojarna gör 0-100 på eller hur långt man kan slanga på en raksträcka...

Du menar s.k. moppefuckon? :hihi

Håller med, annars.. Mer banåka till foket, så tar de det mer lugnt på gatan. De vet sina begränsningar mer och de lär sig hantera hojen i alla farter..
:tummenupp

CHROLO skrev:

Jag tillhör som du kanske ser inte de som artikeln riktar sig mot.
Detta har diskuterats i åratal på sånna här siter, inget har kommit fram vad som "måste" göras.
Allt fler skaffar hoj och börjar köra, dvs olyckorna ökar.
ev. informationsträffar och specialkörningar lockar inte de som behöver dem utan de som redan insett att de inte kan allt.
Det är ungefär lika mycket olyckor i områden där banor och liknade evenemang finns.
Utan förbud så tror jag helt enkelt att det inte finns nåt som kan lösa problemet, och förbud mot sporthojar är inte speciellt realistiskt egentligen och kan även överföra problemet på en annan grupp av motorcyklar.

Det är som bekant farligt att köra motorcykel och en del av olyckorna går inte att förhindra alls, utan olyckor inträffar.

Jag menar inte att man måste ge upp, men någon noll antal döda kommer inte uppnås så länge vi får köra hoj.

Last edited:
ReDan skrev:
Lära nya förare = ->

Det smc är ute efter i tex Rörken sattsningen är otroligt bra för just sporthojsåkare!
(och alla andra sorters mc förare såklart)
Med Rörken i bakrunden så blir man mycket bättre som chafför,
Och även om man inte kanske ändrar körning på vanliga vägar alldeles för
mycket så blir man en mjukare och säkrare förare!
=Mindre olyckor
=Lär upp nybörjare hur en motorcykel fungerar i en kurva (ordentligt)
=lära sig bromsa inför kurva

(ingen som kört på rörken har kolavippen änn vad jag har hört, Och det känns tryggt)
(även om någon har försökt att köra ut i diket lite onödigt fort : )
Synd bara att det inte finns allt för många ställen som "Rörken"...

Ska bli spännande att se vad som händer med SMC's sökning av 100 nya Sporthojsinstruktörer... Det lär nog vara nyttigt för alla.

Bara det faktum att vi är med o diskuterar och läser alla dessa forum om säkerhet visar ju ändå att vi bryr oss lite - och förhoppningsvis känner att vi vill arbeta för att hålla oss borta från statistiken.

amullo skrev:
Jag skall villigt erkänna att jag för det mesta tänjer på fartgränser, men att jag anser att jag gör det på sånna områden där risken för kollision eller olycka är mindre än genomsnittet.
Som t.ex. på glest trafikerade 70-sträckor med bra väglag, god sikt och fint väder? ;)

rerell skrev:
Ja, och det är också där de flesta olyckor sker, om jag tolkar rapporten rätt.

En åtgärd kanske kan vara att föbjuda jappshojar på 70-vägarna, kanske? :hihi :hihi :hihi

Poacher skrev:
Jag menar inte att man måste ge upp, men någon noll antal döda kommer inte uppnås så länge vi får köra hoj.

Eller så länge det öht finns trafik.
Metallfordon som färdas fort är ganska mycket hårdare än en människokropp.... Likaså träd och stenar. :(

Bollox skrev:
Hmm.. tror inte det finns någon statistik för 2005. Alltså skriver han ju rätt, när han skriver "fördubblats det senaste året" (2004) jämfört med föregående året. Visst var det fler hojar inreggade 2004 än vad det var 2003. Men inte dubbelt så många. Hur man än vänder och vrider på det, har olyckorna ökat. Men att det är farligt att åka hoj, vet vi ju redan. Det behöver vi väl knappast läsa oss till. För min egen del skiter jag i om dom skriver att 99% av alla som kör hoj, dör... :rolleyes:

Jaså?? Han lutar ju sig emot VV.s siffror som tydligt avser dödade på mc under -04 och -03. Men samtidigt skriver han att det skett en 60% ökning i riket som helhet "under det senaste året". På svenska betyder den -04 och då är han ute och cyklar. Jag är ingen statistikfascist men man ska veta vad man snackar om när det rör ett så allvarligt ämne. Se till att datan är rätt, sen kan vi snacka lösningar. Men det är väl inte journaliseterna intresserade av...

Zee skrev:
En åtgärd kanske kan vara att föbjuda jappshojar på 70-vägarna, kanske? :hihi :hihi :hihi
:tummenupp Detta borde vara ett förslag som ligger helt i linje med journalistens syn på hur man hanterar statistik och fakta. :gnissla
Tittar man i rapporten på sidan 7 och 8 så ser man tydligt att "Jappshojar" är klart överrepresenterade gällande dödsolyckor så då borde det vara rätt att just dom hojarna inte får köra på 70- väg i klart väder på en lördag eller söndag i augusti. :rolleyes:

Eller inte...

UrbanTiger skrev:
Minitab säger att det inte är någon signifikant ökning mellan åren 2002, 2003 och 2004.

Nollhypotesen är att det inte är någon skillnad mellan åren
Alternativhypotesen är att det finns en skillnad mellan åren

P-värdet är högt (över 0,05) så vi kan inte förkasta nollhypotesen och accepterar att vi inte kan urskilja en ökning av antalet MC-dödade mellan åren.

Test and CI for Two Proportions

Sample X N Sample p
År2002 38 200000 0,000190
År2003 48 215000 0,000223

Estimate for p(1) - p(2): -0,0000332558
95% CI for p(1) - p(2): (-0,000120644; 0,0000541328)
Test for p(1) - p(2) = 0 (vs not = 0): Z = -0,75 P-Value = 0,456

Test and CI for Two Proportions

Sample X N Sample p
År2002 38 200000 0,000190
År2004 59 235000 0,000251

Estimate for p(1) - p(2): -0,0000610638
95% CI for p(1) - p(2): (-0,000149108; 0,0000269800)
Test for p(1) - p(2) = 0 (vs not = 0): Z = -1,36 P-Value = 0,174

Om någon orkar kan den ju maila in ovanstående till DN och be om en kommenter :3freak

Vad har han för @ adress ?

Haha! Kör du 6-Sigma analys på det? ;)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back