DN-pajasen svarar om mc-döden

UrbanTiger skrev:
Mailade Herr Sörbring. Får se vad som händer. Rätt ska vara rätt :fakta

Hej Gunnar.
Läser på www.sporthoj.com att du tydligen publicerat en artikel (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=390314) där du hävdar att MC döden i trafiken har ökat kraftigt.
Eftersom detta påstående är grundat på Vägverkets statistik så bestämde jag mig för att granska siffrorna rent statistiskt i dataprogrammet Minitab, som är ett internationellt erkännt statistiskt verktyg, för statistisk analys av data. Se fullständig analys som bifogas nedan.
Jag vill att du begrundar resultatet av min analys och helst att du kan få dessa verifierade av någon professor i statistik. Visar det sig att min analys stämmer så ser jag gärna att ett klargörande publiceras i er tidning och i nätutgåvan.

Med vänlig hälsning / *********, Köping

Respekt!

Last edited by a moderator:
Vet inte hur mkt det här påverkat statistik över döda i trafik men misstänker att det är ett problem ändå
Att EU mopeder ser mer o mer ut som tyngre hojar och är "väldigt" lätta att förväxla för en billist.

Kan inte alla moppeungar ha en röd /gul flagga på sina mopeder så har man ju i alla fall på ett lätt sätt gjort att man lättare kan urskilja småbarn från män :D

Last edited:
CHROLO skrev:
Vem här på forumet trodde på allvar att en tidningsartikel skulle lösa problemet?

Saken är den att denna journalists förvrängda artikel bidrar bara till att förstärka den negativa syn på oss sporthojsåkare hos allmänheten. Det är det man blir uppröd över.

Vilken ilska det kommer bli när han ser sig bli kallad pajas av oss smutsiga hojåkare:lol

Nä, men allvarligt, oftast har man ju ingen insyn i hur lite bakgrundsjobb de gör, det är så lustigt att så fort man själv vet nåt om ämnet så ter sig artiklarna väldigt hafsiga.
Man kan misstänka att det är så här det allt som oftast är mao, nåt man ska ha i bakhuvet när man läser tidningen.

fazerfun skrev:
Se till att datan är rätt, sen kan vi snacka lösningar. Men det är väl inte journaliseterna intresserade av...
Om meningen med tidningsartikeln var att hitta någon lösning, vilket låter skumt i mina öron, spelar det inte så stor roll om siffrorna var rätt eller fel. Problemet finns ju, det är ju redan konstaterat. Eller menar du att det finns olika sätt att attackera problemet, beroende på HUR många som skadats?

CHROLO skrev:
Vem här på forumet trodde på allvar att en tidningsartikel skulle lösa problemet?
:4skrika
Frågan som jag tycker är hetare än så är: Vad gör vi för att lösa problemet? Finns det ett problem eller ska vi fortsätta lägga upp taktik för att "dra snuten", diskutera vad som är årets färg på knäpuckar och vad kolfiber kan göra för just din eller min hoj?

Frågan är vad som är mest oseriöst? :va

:tummenupp

Vad är mest upprörande? Att en journalist "förvränger" statistik eller att det sker dödsolyckor?

Låt dom skriva. Bevisligen reagerar folk iaf... :rolleyes:

Santo skrev:
Saken är den att denna journalists förvrängda artikel bidrar bara till att förstärka den negativa syn på oss sporthojsåkare hos allmänheten. Det är det man blir uppröd över.
Vet du vad? Ärligt talat tror jag allmänheten skiter fullständigt i om du kör ihjäl dig på en mc, knarkar eller super ihjäl dig etc... :rolleyes: Åker du mc, är du redan "samhällets" fiende. Säkert har du också retat upp en och annan, sen om det beror på avundsjuka från bilister, eller om du betett dig dumt åt i trafiken eller skrämt halvt ihjäl människor med din fart/ljud etc, har ingen som helst betydelse. Det är helt och hållet frivilligt att åka mc, precis som att utöva andra hälsofarliga saker. Tyvärr är det "för lätt" för många att skaffa sig mc och bidra till statistiken.

UrbanTiger skrev:
Minitab säger att det inte är någon signifikant ökning mellan åren 2002, 2003 och 2004.

Nollhypotesen är att det inte är någon skillnad mellan åren
Alternativhypotesen är att det finns en skillnad mellan åren

P-värdet är högt (över 0,05) så vi kan inte förkasta nollhypotesen och accepterar att vi inte kan urskilja en ökning av antalet MC-dödade mellan åren.

Test and CI for Two Proportions

Sample X N Sample p
År2002 38 200000 0,000190
År2003 48 215000 0,000223

Estimate for p(1) - p(2): -0,0000332558
95% CI for p(1) - p(2): (-0,000120644; 0,0000541328)
Test for p(1) - p(2) = 0 (vs not = 0): Z = -0,75 P-Value = 0,456

Test and CI for Two Proportions

Sample X N Sample p
År2002 38 200000 0,000190
År2004 59 235000 0,000251

Estimate for p(1) - p(2): -0,0000610638
95% CI for p(1) - p(2): (-0,000149108; 0,0000269800)
Test for p(1) - p(2) = 0 (vs not = 0): Z = -1,36 P-Value = 0,174

Om någon orkar kan den ju maila in ovanstående till DN och be om en kommenter :3freak

Vad har han för @ adress ?
Detta stämmer inte riktigt. Det är inte så att vi behöver använda statistik för att dra slutsatser om populationen... Siffrorna gäller ju redan för populationen från början.

VV:s djupstudierapport: Tycker rapporten är lite märklig i vissa stycken. Man har ganska tidigt i rapporten en avgränsning, rapporten omfattar 160 dödsolyckor med mc inblandade under perioden 1 jan 2000 till 31 dec 2003.

Redan på sidan efter spräcker man avgränsningen med "Trafikarbetet (summan av antal mil mcåkande i Sverige) med mc har under perioden 1998-2003 ökat med nästan 70 %". Perioden 2000-2003 hade varit mer intressant för att kunna jämföra med antal olyckor.

Antalet mc (tot) i trafik ökade med ca 30 % (ca enligt diagram) från 2000-2003 hur många som var supersport går ej att se, skulle vilja koppla det till utvecklingen av antalet dödade för supersport som ökade från 16 st år 2000 till 25 st år 2003, ökning ca med ca 56 %. Här har man dragit en trendlinje från år 2000-2003 för supersport alltså 4 punkter, räcker visserligen med två punkter för att få en trendlinje om kraven inte är så höga...

Jag drar inga slutsatser alls av denna rapporten men kör lugnt ändå...
//Frank :tummenupp

Undrar även hur man fått fram uppgifter för "Trafikarbetet".

Det jag menar är att ämnet förtjänar en mer nyanserad debatt. Inkorrekta data, antingen beroende på att man inte kan skriva en mening på svenska utan att göra syftningfel eller att man skiter i att kolla sina fakta, är ingen bra gundval för en sån debatt. Alla måste väl för fan få reagera på sitt sätt utan att behöva bli beskyllda för att bagatellisera siffrorna?

Bollox skrev:
Om meningen med tidningsartikeln var att hitta någon lösning, vilket låter skumt i mina öron, spelar det inte så stor roll om siffrorna var rätt eller fel. Problemet finns ju, det är ju redan konstaterat. Eller menar du att det finns olika sätt att attackera problemet, beroende på HUR många som skadats?

:tummenupp

Vad är mest upprörande? Att en journalist "förvränger" statistik eller att det sker dödsolyckor?

Låt dom skriva. Bevisligen reagerar folk iaf... :rolleyes:

Var det en fråga eller ett påstående? Jag ser inget motsatsförhållande, dvs jag kan väl reagera på en tramsig skitartikel med faktafel (det du kanske tycker är petitesser) och samtidigt vara jävligt beklämd över statstiken? En av siffrorna från -03 råkar vara en gammal skolkompis....tror du jag tycker det är mindre sorgligt att han låg och kvävdes i sitt eget blod i vägrenen bara för att jag bemöter en okunning journalist?

Last edited:
Bollox skrev:
Tyvärr är det "för lätt" för många att skaffa sig mc och bidra till statistiken.
Det är ännu lättare att köpa sprit eller knark. Där behöver du inget körkort, och frågar du gemene man vilket av dessa tre samhällsproblem han/hon anser vara värst så tror jag att de flesta svarar sprit och knark framför "mc-döden". Det är är väl inte ett alltför vågat antagande att svenska folkets alkoholvanor kostar mer än mc-relaterade dödsolyckor.

Visst kan det säkert vara så att de orutinerade och nyblivna mc-förarna inte ger sig iväg på SMC-kurser och bandagar det första de gör med sin nya skrevraket men hur blir man en bättre förare? Det kräver rutin och det får man med mil i sadeln. De flesta av oss har haft våra läro-vurpor men vi hade sån tur att vi klarade oss så bra att vi kan fortsätta köra hoj och bli bättre genom att lära oss av våra misstag. Att både rutinerade och orutinerade förare kommer att fortsätta vurpa är det ju inget snack om. Det är dock bra att detta förs på tal i detta forum för att öka medvetandet om det faktum att det är relativt lätt att göra illa sig på hoj.
Det jag tycker är absolut viktigast när man kör hoj är att, du kan riskera ditt eget liv genom att köra som en idiot men när du börjar riskera andras, dvs medtrafikanter eller hon på bönpallen, då är du jävligt fel ute! Och det gäller ju alla fordonsförare! Tyvärr är det ju vi hojåkare som ofta får betala med vårt liv eller hälsa för andras misstag.

Håller också med om att det är väldigt tråkigt att skribenter i DN (som jag fortfarande anser vara en rätt seriös tidning) skriver så negativt. Alla kan stå och peka på problem men få är beredda att objektivt granska från andra synvinklar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT