bissmark
Same Shit, different Day...
Är det inte så att det är lättare att skylla på en minoritet och en "sanitär olägenhet" som vi mc-åkare tydligen är.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
UrbanTiger skrev:Mailade Herr Sörbring. Får se vad som händer. Rätt ska vara rätt
Hej Gunnar.
Läser på www.sporthoj.com att du tydligen publicerat en artikel (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=390314) där du hävdar att MC döden i trafiken har ökat kraftigt.
Eftersom detta påstående är grundat på Vägverkets statistik så bestämde jag mig för att granska siffrorna rent statistiskt i dataprogrammet Minitab, som är ett internationellt erkännt statistiskt verktyg, för statistisk analys av data. Se fullständig analys som bifogas nedan.
Jag vill att du begrundar resultatet av min analys och helst att du kan få dessa verifierade av någon professor i statistik. Visar det sig att min analys stämmer så ser jag gärna att ett klargörande publiceras i er tidning och i nätutgåvan.
Med vänlig hälsning / *********, Köping
CHROLO skrev:Vem här på forumet trodde på allvar att en tidningsartikel skulle lösa problemet?
Om meningen med tidningsartikeln var att hitta någon lösning, vilket låter skumt i mina öron, spelar det inte så stor roll om siffrorna var rätt eller fel. Problemet finns ju, det är ju redan konstaterat. Eller menar du att det finns olika sätt att attackera problemet, beroende på HUR många som skadats?fazerfun skrev:Se till att datan är rätt, sen kan vi snacka lösningar. Men det är väl inte journaliseterna intresserade av...
CHROLO skrev:Vem här på forumet trodde på allvar att en tidningsartikel skulle lösa problemet?
![]()
Frågan som jag tycker är hetare än så är: Vad gör vi för att lösa problemet? Finns det ett problem eller ska vi fortsätta lägga upp taktik för att "dra snuten", diskutera vad som är årets färg på knäpuckar och vad kolfiber kan göra för just din eller min hoj?
Frågan är vad som är mest oseriöst?![]()
Vet du vad? Ärligt talat tror jag allmänheten skiter fullständigt i om du kör ihjäl dig på en mc, knarkar eller super ihjäl dig etc...Santo skrev:Saken är den att denna journalists förvrängda artikel bidrar bara till att förstärka den negativa syn på oss sporthojsåkare hos allmänheten. Det är det man blir uppröd över.
Detta stämmer inte riktigt. Det är inte så att vi behöver använda statistik för att dra slutsatser om populationen... Siffrorna gäller ju redan för populationen från början.UrbanTiger skrev:Minitab säger att det inte är någon signifikant ökning mellan åren 2002, 2003 och 2004.
Nollhypotesen är att det inte är någon skillnad mellan åren
Alternativhypotesen är att det finns en skillnad mellan åren
P-värdet är högt (över 0,05) så vi kan inte förkasta nollhypotesen och accepterar att vi inte kan urskilja en ökning av antalet MC-dödade mellan åren.
Test and CI for Two Proportions
Sample X N Sample p
År2002 38 200000 0,000190
År2003 48 215000 0,000223
Estimate for p(1) - p(2): -0,0000332558
95% CI for p(1) - p(2): (-0,000120644; 0,0000541328)
Test for p(1) - p(2) = 0 (vs not = 0): Z = -0,75 P-Value = 0,456
Test and CI for Two Proportions
Sample X N Sample p
År2002 38 200000 0,000190
År2004 59 235000 0,000251
Estimate for p(1) - p(2): -0,0000610638
95% CI for p(1) - p(2): (-0,000149108; 0,0000269800)
Test for p(1) - p(2) = 0 (vs not = 0): Z = -1,36 P-Value = 0,174
Om någon orkar kan den ju maila in ovanstående till DN och be om en kommenter
Vad har han för @ adress ?
Bollox skrev:Om meningen med tidningsartikeln var att hitta någon lösning, vilket låter skumt i mina öron, spelar det inte så stor roll om siffrorna var rätt eller fel. Problemet finns ju, det är ju redan konstaterat. Eller menar du att det finns olika sätt att attackera problemet, beroende på HUR många som skadats?
![]()
Vad är mest upprörande? Att en journalist "förvränger" statistik eller att det sker dödsolyckor?
Låt dom skriva. Bevisligen reagerar folk iaf...![]()
Det är ännu lättare att köpa sprit eller knark. Där behöver du inget körkort, och frågar du gemene man vilket av dessa tre samhällsproblem han/hon anser vara värst så tror jag att de flesta svarar sprit och knark framför "mc-döden". Det är är väl inte ett alltför vågat antagande att svenska folkets alkoholvanor kostar mer än mc-relaterade dödsolyckor.Bollox skrev:Tyvärr är det "för lätt" för många att skaffa sig mc och bidra till statistiken.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |