Diverse Husafrågor.

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Vad är orginaldrevningen på en 04 SM? Nu har jag 16/40 och tycker den varvar ur lite väl tidigt. Eller så är det bara för att det är sånt överjävligt drag som de tar slut fort..? :D

Slängde på motardkitet igår och kontakten till bromsljuset fram är annorlunda uppe vid handtaget. Bromspumpen till Beringeroket har bara 2 flatsift (50) som ska kopplas samman medan pumpen till Brembo 4-kolvsoket har nån brytarmojäng (48) som monteras på handtaget. Bägge har 2 sladdar så skulle det funka att kapa bort brytaren o sätta dit sladdarna på stiften rakt av?

Hur ställer man om hast.mätaren till 17", den visar helt fel nu? Går det överhuvud taget? I sparepart katalogen är det olika art.nr för 17"/21".

Tack på förhand!

Bifogat

• brakelight.gif
    brakelight.gif
    6.6 KB · Visningar: 42
Basse skrev:
Hur ställer man om hast.mätaren till 17", den visar helt fel nu? Går det överhuvud taget? I sparepart katalogen är det olika art.nr för 17"/21".

Tack på förhand!
Sätt i ett batteri i mätaren,CR2430.Dra isär kontakten med tre kablar,gå in i menyn och ändra WS.Sätt ihop kontaktstycket igen.Klart

Last edited:
Basse skrev:
Vad är orginaldrevningen på en 04 SM? Nu har jag 16/40 och tycker den varvar ur lite väl tidigt. Eller så är det bara för att det är sånt överjävligt drag som de tar slut fort..? :D
Tack på förhand!
16/40 ger lite över 200 i topp så om den varvar ur "lite tidigt" är det nog iaf inte drevningens fel så at säga, hehe :yoparty

Eftersom båda bromskontakterna _borde_ vara slutande oavsett vilket kit du har på så _borde_ du kunna klippa sladdarna och montera rakt på (om jag fattade din beskrivnig rätt).
Men som vanligt: mät, tänk, mät och tänk igen och SEN kapa ;)

Busaberg skrev:
Sätt i ett batteri i mätaren,CR2430.Dra isär kontakten med tre kablar,gå in i menyn och ändra WS.Sätt ihop kontaktstycket igen.Klart

Ska testa, tack för tipset!

Supermoto skrev:
16/40 ger lite över 200 i topp så om den varvar ur "lite tidigt" är det nog iaf inte drevningens fel så at säga, hehe :yoparty

Nej jag är nog bara ovan, går ju liksom inte att köra lugnt med denna hoj, känns som halvrejs hela tiden och då tar ju växlarna slut snabbare. Men 6:an e ju värsta touring-växeln.

Supermoto skrev:
Eftersom båda bromskontakterna _borde_ vara slutande oavsett vilket kit du har på så _borde_ du kunna klippa sladdarna och montera rakt på (om jag fattade din beskrivnig rätt).
Men som vanligt: mät, tänk, mät och tänk igen och SEN kapa ;)

Du fattade min lekmansbeskrivning rätt ;-) Jag har beställt kabel nr 50 nu så jag slipper kapa. Från mina mätningar SKA det funka så jag tror det ordnar sig.

Tack gubbs :tummenupp

Busaberg skrev:

OK är inne i menyn. Står i boken att WS anger framhjulets diameter i millimeter men det kan inte stämma. Nu står det 2205 typ och det är ju över 2m :va

Vad ska jag ställa den på för 17"?

Ska jag ta ur batteriet sen eller kan det sitta kvar?

Det är inte diametern, det är hjulets rullomkrets man anger.
För att veta exakt hur långt hojen färdas per hjulvarv.

Och för 17" är det 1882mm enligt Husaberg. :tummenupp
(2205 för 21").

Kyckling skrev:
Det är inte diametern, det är hjulets rullomkrets man anger.
För att veta exakt hur långt hojen färdas per hjulvarv.

Och för 17" är det 1882mm enligt Husaberg. :tummenupp
(2205 för 21").

Jag tackar och bockar :Bugar

En annan sak, ska det vara ganska mycket spel i framdrevet? Jag kan rucka det fram o tillbaks ganska mycket märkte jag när jag bytte kedja + att det knattrar en del när jag rullar.

Tack för hjälpen alla, jag älskar denna motorcykel! :D :yoparty

Rullomkretsen kan skilja en hel del beroende på vad du använder för däck. Du kan få en ruggigt exakt hastighetsmätare om du är så noggrann så du mäter omkretsen på exakt det hjulet som sitter på :) :tummenupp

Supermoto skrev:
Rullomkretsen kan skilja en hel del beroende på vad du använder för däck. Du kan få en ruggigt exakt hastighetsmätare om du är så noggrann så du mäter omkretsen på exakt det hjulet som sitter på :) :tummenupp

Jepp, tänkte på det. Ska ta ett måttband nån dag o mäta. Lär ju skilja lite när det slits också om man ska vara pillimarisk.

Ang spelet/glappet i framdrevet, nån som har någon input?

Med 16-40 så är du precis på 10000 varv vid 200km/h... (10001 tom)
Originalbakdäcket ger en omkrets på 1660mm

Så, du behöver en annan tändbox för att fixa det.

Daniel
(räknat på utväxlingen i en 2003a)

Last edited:
kiko skrev:
Är inte det ett väldigt litet bakdäck?
Brukar inte 17" däck ha en omkrets mer åt 1850-1900mm hållet?

Correct... Missade att dubbla höjden på däcket när jag räknade på diametern... Kalkulerar om...

8737 varv/min med en omkrets på 1900mm vid 200km/h...

F´låt...
Det gjorde en viss skillnad.

Daniel

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...