Hm jag har lite frågor som det vore kul och få svar på,.. så man fick lite större insikt i vad man nu än åker med.
Första frågan är om hur en turbo funkar och vad är skillnaden mellan turbo och kompressor (har lite koll, men vore kul att få säkerhet i frågan).
Verkar mest vara Mercedes som kör med kompressorer och resten med Turbon eller är det i princip bara namnet som skiljer sig nuförtiden ? Hörde något om att turbon e om tryck och kompressorn sker det hela mekaniskt? Vad är det för nack- och fördelar med de bägge?
Nästa fråga handlar om slipon, det finns tydligen mkt. snack om att byta slipon osv och det verkar vara det första som någon byter när de köper ny hoj, ger det någon effektökning eller är det bara ljud man eftersträvar?
Vad annat är det man enklast gör för att öka effekten i en hoj?
Vad är det man normalt gör när man 'trimmar' själva motorn?
Hur påverkas effekten av att strypa en GSX R600 till 25kw (det gör man väl genom kapa lufttillförseln)? Vart är det man märker sänkning i vridet? Vad jag förstått är det inte direkt en sänkning av topeffekten nödvändigtvis, utan att hojen blir i princip slöare vid lägre varv?
Hur är det med bromsarna.. på senare år har det börjat dyka upp keramikbromsar på nyare supersportbilar typ Porsche GT3, Ferraris, och några Lambon. Dessa verkar vara bättre när de väl fått lite värme men det verkar inte vara några hojjar med dessa - antar att det är för priset? Hur tror ni keramikbromsar på en av dessa plastraketer skulle funka ?
Är det någon som har nån bra länk till hemsida där det finns lite utförligare beskrivet hur en hoj funkar i allmänhet, dvs. lite om allt som har med teknik och hojjar att göra, inget för avancerat så att man inte fattar men nog för att lära sig nåt? En slags utförlig nybörjarguide alltså.
Ah, nu kommer jag inte på några fler frågor men dessa räcker ändå gott och väl för ett tag. Vore kul och få lite svar, eller iaf. länkar till vart man hittar svar om ni e lata. Gott nytt år i varje fall!
Första frågan är om hur en turbo funkar och vad är skillnaden mellan turbo och kompressor (har lite koll, men vore kul att få säkerhet i frågan).
Verkar mest vara Mercedes som kör med kompressorer och resten med Turbon eller är det i princip bara namnet som skiljer sig nuförtiden ? Hörde något om att turbon e om tryck och kompressorn sker det hela mekaniskt? Vad är det för nack- och fördelar med de bägge?
Nästa fråga handlar om slipon, det finns tydligen mkt. snack om att byta slipon osv och det verkar vara det första som någon byter när de köper ny hoj, ger det någon effektökning eller är det bara ljud man eftersträvar?
Vad annat är det man enklast gör för att öka effekten i en hoj?
Vad är det man normalt gör när man 'trimmar' själva motorn?
Hur påverkas effekten av att strypa en GSX R600 till 25kw (det gör man väl genom kapa lufttillförseln)? Vart är det man märker sänkning i vridet? Vad jag förstått är det inte direkt en sänkning av topeffekten nödvändigtvis, utan att hojen blir i princip slöare vid lägre varv?
Hur är det med bromsarna.. på senare år har det börjat dyka upp keramikbromsar på nyare supersportbilar typ Porsche GT3, Ferraris, och några Lambon. Dessa verkar vara bättre när de väl fått lite värme men det verkar inte vara några hojjar med dessa - antar att det är för priset? Hur tror ni keramikbromsar på en av dessa plastraketer skulle funka ?
Är det någon som har nån bra länk till hemsida där det finns lite utförligare beskrivet hur en hoj funkar i allmänhet, dvs. lite om allt som har med teknik och hojjar att göra, inget för avancerat så att man inte fattar men nog för att lära sig nåt? En slags utförlig nybörjarguide alltså.
Ah, nu kommer jag inte på några fler frågor men dessa räcker ändå gott och väl för ett tag. Vore kul och få lite svar, eller iaf. länkar till vart man hittar svar om ni e lata. Gott nytt år i varje fall!

) för att helt enkelt få in mer bensin/luft i motorn = mer effekt