Diverse frågor

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Hm jag har lite frågor som det vore kul och få svar på,.. så man fick lite större insikt i vad man nu än åker med.

Första frågan är om hur en turbo funkar och vad är skillnaden mellan turbo och kompressor (har lite koll, men vore kul att få säkerhet i frågan).

Verkar mest vara Mercedes som kör med kompressorer och resten med Turbon eller är det i princip bara namnet som skiljer sig nuförtiden ? Hörde något om att turbon e om tryck och kompressorn sker det hela mekaniskt? Vad är det för nack- och fördelar med de bägge?

Nästa fråga handlar om slipon, det finns tydligen mkt. snack om att byta slipon osv och det verkar vara det första som någon byter när de köper ny hoj, ger det någon effektökning eller är det bara ljud man eftersträvar?

Vad annat är det man enklast gör för att öka effekten i en hoj?

Vad är det man normalt gör när man 'trimmar' själva motorn?

Hur påverkas effekten av att strypa en GSX R600 till 25kw (det gör man väl genom kapa lufttillförseln)? Vart är det man märker sänkning i vridet? Vad jag förstått är det inte direkt en sänkning av topeffekten nödvändigtvis, utan att hojen blir i princip slöare vid lägre varv?

Hur är det med bromsarna.. på senare år har det börjat dyka upp keramikbromsar på nyare supersportbilar typ Porsche GT3, Ferraris, och några Lambon. Dessa verkar vara bättre när de väl fått lite värme men det verkar inte vara några hojjar med dessa - antar att det är för priset? Hur tror ni keramikbromsar på en av dessa plastraketer skulle funka ? :)

Är det någon som har nån bra länk till hemsida där det finns lite utförligare beskrivet hur en hoj funkar i allmänhet, dvs. lite om allt som har med teknik och hojjar att göra, inget för avancerat så att man inte fattar men nog för att lära sig nåt? En slags utförlig nybörjarguide alltså.

Ah, nu kommer jag inte på några fler frågor men dessa räcker ändå gott och väl för ett tag. Vore kul och få lite svar, eller iaf. länkar till vart man hittar svar om ni e lata. Gott nytt år i varje fall! :yoparty

slipon är mest för ljud och utseende, eventuellt vikt.
Några hästar kan det ge.
Ett helsystem ger däremot en del effekt kanske uppåt en 10%

Stryper du hojen kommer den orka sämre på växlarna och du får en lägre toppfart, hojen blir allmänt tröttare än ostrypt, du stryper ju ner toppeffekten för att komma till 25kw i toppeffekt.

Ett slippon ger ett fåtal (ental) hästar, men även ett goare ljud.

Trimning är olika men brukar vara portning av topp, cylinder, borrning av cylindrar, kambyte, byte till högkompskolvar m.m.

Strypning: Hojen blir slöare genom hela registret men framför allt högre slöare vid högre varv, eftersom det är där effekten kommer.

Skillnaden mellan turbo och kompressor är att kompressorn laddar hela tiden, men turbon börjar ladda vid ett visst varvtal.

Therudeboy skrev:
Skillnaden mellan turbo och kompressor är att kompressorn laddar hela tiden, men turbon börjar ladda vid ett visst varvtal.

Liiite fel...

Kompressor drivs av en rem på vevaxeln oftast. Kompressorn laddar från start. Den snurrar hela tiden.

Turbon drivs av bilens avgaser. Laddtrycket kan man bestämma själv från när den ska ladda om man har rätt turbo till rätt motorvolym och önskad uppnådd effekt. Om man har ett avancerat bygge så kan man med hjälp av att mappa också finjustera detta.

Båda jobbar med att trycka in mera luft/bränsleblandning in i motorn än vad en normal motor vanligtvis gör för att öka effekten. Därför byts många delar av bränslesystemet ut för att motorn inte ska spika p.g.a. att originaldelarna inte kan leverera så mycket luft/bränsleblandning till motorn.

Kompressor är dyrare. Turbo är också dyrt om du ska få ut mycket effekt från en motor då du måste byta ut en hel del motordelar och modifiera motorn för att det ska hålla.

Men om man inte ska ladda så mycket så håller vissa motorer hur länge som helst med originaldelarna. Då behöver man i princip bara delarna till turbobygget och inga delar i motorn som skall bytas ut. Då kan man komma undan billigt.

Last edited:
Silwer skrev:
slipon är mest för ljud och utseende, eventuellt vikt.
Några hästar kan det ge.
Ett helsystem ger däremot en del effekt kanske uppåt en 10%

Stryper du hojen kommer den orka sämre på växlarna och du får en lägre toppfart, hojen blir allmänt tröttare än ostrypt, du stryper ju ner toppeffekten för att komma till 25kw i toppeffekt.

Ja ok, men VAD ÄR ett helsystem??

Pungis skrev:
Ett slippon ger ett fåtal (ental) hästar, men även ett goare ljud.

Trimning är olika men brukar vara portning av topp, cylinder, borrning av cylindrar, kambyte, byte till högkompskolvar m.m.

Strypning: Hojen blir slöare genom hela registret men framför allt högre slöare vid högre varv, eftersom det är där effekten kommer.

"Ett slippon ger ett fåtal (ental) hästar"

Vad beror detta på om det skulle ge några hästar?

"Trimning är olika men brukar vara portning av topp, cylinder, borrning av cylindrar, kambyte, byte till högkompskolvar m.m."

Vad går dessa ut på? Vad betyder "portning av topp, cylinder, borrning av cylindrar, kambyte, byte till högkompskolvar"??

Villee skrev:
Vad går dessa ut på? Vad betyder "portning av topp, cylinder, borrning av cylindrar, kambyte, byte till högkompskolvar"??

portning är när man fräser upp insug/utblås kanalerna (tror man sätter i större ventiler oxå.. :va ) för att helt enkelt få in mer bensin/luft i motorn = mer effekt
borra en cylinder är ju att man helt enkelt ökar diametern på cylindern/kolven... villket ger mer effetk de me.. (mest bottenvrid tror jag, lite på topp..)
Kammen byter man för att stänga eller öppna ventilerna fortare alt senare... (kommer inte ihåg denna sena timme..nån annan som vet??) = mer effekt de me
Högkompskolvar är kolvar som helt enkelt lämnar mindre plats kvar under topplocket, så luft/bensin blandningen komprimeras mer... en enklare form än att "plana"toppen för då slipper man ställa om kamkedjor och lyftarmar mm...

Slutsats... allt trim är för att få mer kraft i kärran.. lycka till...
/raggarn

GårillaRaggare skrev:
portning är när man fräser upp insug/utblås kanalerna (tror man sätter i större ventiler oxå.. :va ) för att helt enkelt få in mer bensin/luft i motorn = mer effekt
borra en cylinder är ju att man helt enkelt ökar diametern på cylindern/kolven... villket ger mer effetk de me.. (mest bottenvrid tror jag, lite på topp..)
Kammen byter man för att stänga eller öppna ventilerna fortare alt senare... (kommer inte ihåg denna sena timme..nån annan som vet??) = mer effekt de me
Högkompskolvar är kolvar som helt enkelt lämnar mindre plats kvar under topplocket, så luft/bensin blandningen komprimeras mer... en enklare form än att "plana"toppen för då slipper man ställa om kamkedjor och lyftarmar mm...

Slutsats... allt trim är för att få mer kraft i kärran.. lycka till...
/raggarn

Hehe tack för all info, håller inte åp med att trimma något ännu, vill bara fatta lite hur hojjen funkar samt vad alla andra dårar pratar om. Allt detta verka ju ok enda som va lite oklart "Kammen byter man för att stänga eller öppna ventilerna fortare alt senare... " kammen? Är det den som e ovan på kolvarna?

En ny fråga om bromsar

Lite då och då när man läser något så tror jag det handlar om bromsar när man pratar om pistoner eller pistons (kanske finns något annat svenskt ord) vad handlar det om då?

Villee skrev:
Hehe tack för all info, håller inte åp med att trimma något ännu, vill bara fatta lite hur hojjen funkar samt vad alla andra dårar pratar om. Allt detta verka ju ok enda som va lite oklart "Kammen byter man för att stänga eller öppna ventilerna fortare alt senare... " kammen? Är det den som e ovan på kolvarna?

Var kammen sitter är ju beroende på om du har över eller underliggande kam..!!! :tummenupp

angående mitt svar "Kammen byter man för att stänga eller öppna ventilerna fortare alt senare... " är att jag kommer inte ihåg hurvida dom skulle öppna eller stänga tidigare/senare med trimkammar... men alla trimtokar som finns här borde ju kunna rätta mig fort....

Vad är det för hoj du funderar på då???

/raggarn

Villee skrev:
Lite då och då när man läser något så tror jag det handlar om bromsar när man pratar om pistoner eller pistons (kanske finns något annat svenskt ord) vad handlar det om då?

piston= kolv
Om de har med bromsar å göra så är de förmodligen bromskolven (den som trycks mot skivan å stoppar kärran när du duttar på bromsen!! :yoparty )

/raggarn

GårillaRaggare skrev:
Var kammen sitter är ju beroende på om du har över eller underliggande kam..!!! :tummenupp

angående mitt svar "Kammen byter man för att stänga eller öppna ventilerna fortare alt senare... " är att jag kommer inte ihåg hurvida dom skulle öppna eller stänga tidigare/senare med trimkammar... men alla trimtokar som finns här borde ju kunna rätta mig fort....

Vad är det för hoj du funderar på då???

/raggarn

Som sagt ska ju inte börja trimma på nån på lääänge..

Ska troligen köpa en GSX R600 som första hoj till våren..

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP