Diverse frågor

Trimkammar har en annorlunda profil på nockarna, de som stänger och öppnar ventilerna. Då kan man välja lite olika beroende på vilket resultat man vill uppnå.

Högre lyft = mer bränsle/luft kan komma in eftersom ventilen är mindre i vägen.
Länge duration = man håller ventilerna öppna under längre tid för att det ska kunna strömma in mer bränsle/luft.
 
Och ännu några frågor

Vad är det för skillnad på twin och rakfyra eller vad vare för diskussion om dessa motorer fanns i annan tråd? Frågade redan där men fick aldrig svar.. de var för upphetsade på att bara heja på sin variant..

Tydligen finns skillnader på ljud, men vad är det för effektsskillnader osv?

Hur påverkar antalet cylindrar och antalet ventiler effekten och varför?

Hur kommer det sig att MC motorer säg den nya Kawa 10an ger 175hk (deras uppgifter) på en liters motor, medan tex. en bil på 1.8 liter ger bara runt 150hk. Vart försvinner effekten i bilar? MC motorer kan väl inte vara så dyra att bygga, varför trycker man inte in såna i bilar fast i lite större versioner?
 
Ska försöka ge en del svar, om någon ser felaktigheter så rätta mig gärna. Svaren handlar om fyrtaktsmotorer eftersom det är vad du frågar om och det skiljer sig en del mot tvåtaktsmotorer.

Villee skrev:
Vad är det för skillnad på twin och rakfyra eller vad vare för diskussion om dessa motorer fanns i annan tråd? Frågade redan där men fick aldrig svar.. de var för upphetsade på att bara heja på sin variant..

Tydligen finns skillnader på ljud, men vad är det för effektsskillnader osv?

Effekten är vridmomentet*varvtalet. Vridmomentet är den kraft som motorn utvecklar (Newtonmeter eller Nm är enheten). Den vitala delen i en motor är hur den bränsleblandning som sugs in i insugsfasen (fyrtaktsmotorer har fyra faser - insug, kompression, förbränning och utblås) komprimeras och sedan förbränns.
Ska man ha en motor med 1000 cc cylindervolym så blir allting större i en twin eftersom volymen måste delas på två istället för fyra cylindrar. Ju större delarna i en motor är desto svårare blir det att få upp dem i varv eftersom en större kolv har högre massa än en liten kolv. Större kolvar ger också större ventiler eftersom man vill utnyttja så stor del av förbränningsrummet som möjligt.
Det är därför som mindre motorer har ett högre vartal för att få ut effekt, en liten kolv generar mindre vridmoment än en stor. Ljudskillnaden beror på hur och när de olika cylindrararna tänder. En twin låter väldigt olika beroende på om den har 60, 90, 270 eller 360 graders tändföljd. Tändföljden är beroende av hur kolvarna sitter på vevaxeln och om det är en V eller en parallelltwin.
En tusenkubiks fyrcylindrig motor ger mer effekt eftersom man kan varva den högre än en twin, generellt sett alltså.

Villee skrev:
Hur påverkar antalet cylindrar och antalet ventiler effekten och varför?

Antalet cylindrar påverkar effekten enligt ovanstående förklaring om varvtal. En motor med flera små cylindrar kan man få upp i högre varvtal och kan således ge mer effekt. Ventilernas antal och utformning påverkar hur och hur mycket bränsle/luft-blandning som kommer in i förbränningsrummet i insugsfasen.

Villee skrev:
Hur kommer det sig att MC motorer säg den nya Kawa 10an ger 175hk (deras uppgifter) på en liters motor, medan tex. en bil på 1.8 liter ger bara runt 150hk. Vart försvinner effekten i bilar? MC motorer kan väl inte vara så dyra att bygga, varför trycker man inte in såna i bilar fast i lite större versioner?

Anledningen är helt enkelt att en motor som trimmas hårt ( som i nya Kawasakin) slits också mer. En sådan motor är dyrare att underhålla eftersom man behöver byta olja oftar, ställa in ventiler och annat eftersom påfrestningarna är högre i en mer trimmad motor. Man trycker ju i sådana motorer i en del bilar som tex M3 och M5 där det handlar om väldigt avancerade motorer utan turbo/kompressor
 
Goodstuff skrev:
...Ska försöka ge en del ...

Ah, tack tack, det gav lite klarhet i frågan, nu sitter man fast på den där howstuffworks sidan som någon där uppe länka till - mkt. intressant :)

Va mkt kunnigt folk vi har här :Bugar
 
Villee skrev:
Ah, tack tack, det gav lite klarhet i frågan, nu sitter man fast på den där howstuffworks sidan som någon där uppe länka till - mkt. intressant :)

Va mkt kunnigt folk vi har här :Bugar

Själv fastnade jag på Sölve Ståhls sida. Enkel och lätt att fatta.
 
Villee- om du går i plugget så tror att att det står en hel del om motorer i ... kan det vara fysikboken?
Jag kommer ihåg att på högstadiet fick vi en genomgång på hur både fyr- och tvåtaktare funkar.

Goodstuff - Det näst viktigaste skälet till att färre cylindrar vid given cc inte varvar/ lämnar många kh måste väl kolvhastigheten? Förutom massan som du nämnde då.
 
soppatorsken skrev:
Villee- om du går i plugget så tror att att det står en hel del om motorer i ... kan det vara fysikboken?
Jag kommer ihåg att på högstadiet fick vi en genomgång på hur både fyr- och tvåtaktare funkar.

Goodstuff - Det näst viktigaste skälet till att färre cylindrar vid given cc inte varvar/ lämnar många kh måste väl kolvhastigheten? Förutom massan som du nämnde då.

Aa går i plugget, sista året på samprogget..

Tjaa, sist vi läste nåt om motorer var i högstadiet när man fortf. läste ämnet teknik, och då vare bara grunden motorn samt lite om generatorer osv.

Och som sagt går samprogget så har inte ens nån fysikbok men den där sidan som sagt var väldigt bra, mkt. intressant där och lättbeskrivet.
 
soppatorsken skrev:
--edit --
Goodstuff - Det näst viktigaste skälet till att färre cylindrar vid given cc inte varvar/ lämnar många kh måste väl kolvhastigheten? Förutom massan som du nämnde då.

Den lägre maximala kolvhastigheten är väl ett resultat av den större massan och den högre friktionen som uppstår när en större kolv ska färdas vid ett visst varvtal jämfört med en mindre.

Det är ganska intressant att man öht kan få motorer att fungera vid så extrem thöga varvtal som man gör i dagens läge. Tex. så är förbränningsfasen i en 600 vid 15000 varv under 6 ms. Det är ganska mycket som ska hinnas med på varje varv....
 
Köp o läs en bra bok el två om motorer. T.ex. av Graham A Bell. Finns om 2takt, 4takt o kompressor/turbo.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Köp o läs en bra bok el två om motorer. T.ex. av Graham A Bell. Finns om 2takt, 4takt o kompressor/turbo.
/u
Har läst de båda första böckerna och intygar gärna att dessa är mycket bra för den som tänker sig trimning. Riktigt bra!
Men börja med att noggrannt sätta dig in i hur en motor fungerar, trimning är ett senare kapitel, man måste ju först ha rätt bra koll på varför och hur så att säga.
 
Villee skrev:
Njah, tänkte börja med något billigare ( äldrE) då jag troligen kommer välta den i mer eller mindre hög fart. Något runt 50k kanske?



En före detta klasskamrat gav 50k för sin 00:a corona replica.
 
Man kan väl säga så här.. Twin har en större massa att dra runt, där av blir den också "segare" och får då ett större vridmoment. Om man nu jämför det med 4 små kolvar som bromsas lättare. Mindre massa går fortare att få upp i fart men får ju då lägre vrid. För övrigt kan ju nämnas att ju fler cyl ju jämnare BORDE motorn gå pga tändföljden blir mer utsprid i motorblocket.
 
Vridmomentet beror i 1a hand på totala cyl.volymen, i 2a hand på hur bra motorn andas o förbränner och knappast alls på antalet cylindrar.

Svängmassan är oftast större (gjort med flit) på få-cylindriga motorer, vilket gör att dom (oftast) inte varvar upp o ner lika snabbt som motsvarande 4a.

Hög effekt (per liter) kräver höga varv (utan turbo el motsv). O höga varv klarar man bättre m små cyllar. Därför har vassa motorer oftast många cyllar. (Inte alltid, ett undantag är Honda Goldwing)
/u
 
Therudeboy skrev:
En före detta klasskamrat gav 50k för sin 00:a corona replica.

Hehe, försöker du få mig in på tankar att köpa en twin eller ? :) Jag behöver något med inte för mkt kraft (absolut inget över 600cc alltså) och något som ser ballt ut (gixxer!) och som man kan ha kul med, några andra förslag, visst, bara att bidra. :)
 
Villee skrev:
Hehe, försöker du få mig in på tankar att köpa en twin eller ? :) Jag behöver något med inte för mkt kraft (absolut inget över 600cc alltså) och något som ser ballt ut (gixxer!) och som man kan ha kul med, några andra förslag, visst, bara att bidra. :)



Vi snackar Gsx-r 600 -00 corona replica ;)
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top