Ska försöka ge en del svar, om någon ser felaktigheter så rätta mig gärna. Svaren handlar om fyrtaktsmotorer eftersom det är vad du frågar om och det skiljer sig en del mot tvåtaktsmotorer.
Villee skrev:
Vad är det för skillnad på twin och rakfyra eller vad vare för diskussion om dessa motorer fanns i annan tråd? Frågade redan där men fick aldrig svar.. de var för upphetsade på att bara heja på sin variant..
Tydligen finns skillnader på ljud, men vad är det för effektsskillnader osv?
Effekten är vridmomentet*varvtalet. Vridmomentet är den kraft som motorn utvecklar (Newtonmeter eller Nm är enheten). Den vitala delen i en motor är hur den bränsleblandning som sugs in i insugsfasen (fyrtaktsmotorer har fyra faser - insug, kompression, förbränning och utblås) komprimeras och sedan förbränns.
Ska man ha en motor med 1000 cc cylindervolym så blir allting större i en twin eftersom volymen måste delas på två istället för fyra cylindrar. Ju större delarna i en motor är desto svårare blir det att få upp dem i varv eftersom en större kolv har högre massa än en liten kolv. Större kolvar ger också större ventiler eftersom man vill utnyttja så stor del av förbränningsrummet som möjligt.
Det är därför som mindre motorer har ett högre vartal för att få ut effekt, en liten kolv generar mindre vridmoment än en stor. Ljudskillnaden beror på hur och när de olika cylindrararna tänder. En twin låter väldigt olika beroende på om den har 60, 90, 270 eller 360 graders tändföljd. Tändföljden är beroende av hur kolvarna sitter på vevaxeln och om det är en V eller en parallelltwin.
En tusenkubiks fyrcylindrig motor ger mer effekt eftersom man kan varva den högre än en twin, generellt sett alltså.
Villee skrev:
Hur påverkar antalet cylindrar och antalet ventiler effekten och varför?
Antalet cylindrar påverkar effekten enligt ovanstående förklaring om varvtal. En motor med flera små cylindrar kan man få upp i högre varvtal och kan således ge mer effekt. Ventilernas antal och utformning påverkar hur och hur mycket bränsle/luft-blandning som kommer in i förbränningsrummet i insugsfasen.
Villee skrev:
Hur kommer det sig att MC motorer säg den nya Kawa 10an ger 175hk (deras uppgifter) på en liters motor, medan tex. en bil på 1.8 liter ger bara runt 150hk. Vart försvinner effekten i bilar? MC motorer kan väl inte vara så dyra att bygga, varför trycker man inte in såna i bilar fast i lite större versioner?
Anledningen är helt enkelt att en motor som trimmas hårt ( som i nya Kawasakin) slits också mer. En sådan motor är dyrare att underhålla eftersom man behöver byta olja oftar, ställa in ventiler och annat eftersom påfrestningarna är högre i en mer trimmad motor. Man trycker ju i sådana motorer i en del bilar som tex M3 och M5 där det handlar om väldigt avancerade motorer utan turbo/kompressor