Ditt bästa mc-tips

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Här kan alla bidra med ETT tips var som andra medlemmar kan ha nytta av. Det kan tex. handla om vinterförvaring, körtips, ekonomi, hur man slangar, köpa/sälja, garagelarm eller bara en bra glasskiosk ;)
Var noga med att inte göra skriva tips som någon annan redan gjort.

Följer du redan andras råd får du gärna "gilla" detta då det underlättar för nybörjare att se vedertagna tips.

Låt oss slippa uppfinna hjulet på nytt och kom med ett mc-relaterat tips...

Vänligen låt denna tråd ENDAST innehålla seriösa tips och inte något annat.
 
Last edited:
För att slippa riskera att köra iväg med skivbromslåset i brinsskivan, parkera ALLTID ex. mot en vägg så du måste backa hojen för att komma iväg.
Hjälper hjärnan att komma ihåg att man ska låsa upp innan man backar.
 
Mitt bästa tips är en bit gummislang på nyckeln till skivbromslåset.

När man ska låsa skivbromslåset måste man ta bort gummislangen och då sätter man den på tändningsnyckeln istället.

När man sen kommer tillbaks till hojen så går inte tändningsnyckeln i låset för att det sitter en gummislang på den.

Då är det en bra idé att kliva av och låsa upp skivbromslåset först och flytta gummislangen till den nyckeln istället.

Dessutom skyddar slangen från repor runt tändningslåset, som en extra bonus...
 
Jag har mitt skivbromslås i fodral liggande i cutsen när jag kör, när låset sitter på hojen stoppar jag alltid fodralet i hjälmen tillsammans med handskarna. Det är ganska svårt att missa det när hjälmen ska på huvudet, något jag hoppas ni har på när ni kör. Ett tips som hjälpt mig vid några disträa tillfällen! :)
 
Överskatta inte din egen förmåga!! Gäller speciellt vid gruppkörningar då det är lätt att falla för grupptrycket..

Ett annat tips är att när man börjar lära sig att trixa lite (wheelie, stoppie etc.) så ha alltid en polare/tjej eller motsv. med om det skulle hända nåt!:Bugar
 
När du köper en hoj, se till att den har bensin och laddat batteri.

Köpte ny i tisdags och fick soppatorsk i Fredhällstunneln. Hojen hann stanna innan jag hittade reservkranen och självklart fanns det inte tillräckligt med kräm i batteriet för att dra runt motorn...
Då var det bara att åka sparkcykel över till stora essingen i den minimala väggrenen :banana
 
Vänd växelföraren så att ettan hamnar uppåt och resten neråt. Coolare helt enkelt.
 
Håll handen på bromsen när du kör i stan eller i tät trafik.

Skulle du kolla bakåt och sedan tittar fram igen och du har hinder i vägen så sparar du lite tid som du annars förbrukat för att flytta fingrarna:tummenupp
 
Om du ska förbättra hojen så börja med fjädring, sedan bromsar och sist motor/avgassystem. Den ordningen kommer att förbättra din hastighet/varvtid/säkerhet/känsla mer än motsatt ordning.

Givetvis har bling-bling prioritet över ovanstående men om man ska in på det mer konkreta...
 
Åk inte runt med oskrapade puckar. Det ser mycket okunnigt ut.
Kan du inte skrapa själv så tjöp/sno ett par färdigkrapade, du blir flera divisioner coolare!
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top