Ditt bästa mc-tips

1. Kör aldrig med skor som har långa skosnöre som riskerar att fastna i växelreglaget eller bromsen. Har fastnat ett par gånger och varit på väg att tappa hojen när man skall stanna vid ett rödljus, men kommit på i sista sekund och lutat hojen åt det hållet min ena dojja inte fastnat i.

2. Se till att ha någon hård platta under stödet när du parkerar på mjuka underlag såsom gräs och grus.

3. Glöm ej att fälla upp stödet innan du kör. En kompis till mig glömde och vid en sväng tog stödet i och han for ut i diket i 100 km/h. Resultat? 2 brutna armar, och ett amputerat finger.

4. När du tvättar hojen och skall backa ut (gäller även andra hala underlag som grus och våta regnbanor) se till att göra det långsamt så att man inte halkar och välter cykeln.

5. Smörj kedjan ofta.

6. Underhållsladda batteriet varje natt om möjligt.

7. Ring runt till försäkringsbolag varje år för att kolla billigaste försäkringspremien.

8. Sätt aldrig in bilder med din nummerplåt på bilder.

9. Ta med dig dB-killern innan du kommer fram till Sjöbo-rakan så slipper du böter och ombesiktning.

10. Respektera hastigheten i tätbebyggt område, speciellt 30-sträckor.

11. Sakta ner när man ser hästar på vägen.

12. Använd skydd, åtminstone hjälm och ryggskydd.

13. Skenförsäkra inte hojen på föräldrar. Det drabbar alla i form av högre premier.

14. Använd kapell på cykeln så ingen vet vad det är för hoj du har.

15. Lås inte inne nyckeln till hojen i cutsen. Hur man skall förhindra detta vet jag inte. Har gjort det ett antal ggr, men varit hemma så jag kunde använda reservnyckel.

16. Kör före alla och ställ dig först vid rödljuset, så får man fritt manöverutrymme när det blir grönt.

17. Ha ett avgassystem som avger många dB och hörs av både trafikanter och bilister när du kommer och passerar. Risk för att polis och andra ogillar det, men det kan vara en lifesaver.

18. I trafikerade korsningar tryck alltid en extra gång på blinkersen för att försäkra att du inte blinkar att du skall svänga (om du skall rakt fram alltså).

19. Ligg inte bakom lastbilar. De släpper en massa skit efter sig. Småstenar gör ont i ansiktet eller på halsen i 100+ km/h.

20. Vinka inte till alla motorcyklister om du känner dig i obalans eller befinner dig i en dålig sits, t ex håller in kopplingen eller i rondeller.

21. Undvik att köra med mörkt visir i mörkret (eller med visiret öppet för att du inte ser något i mörkret)

22. Kommer ett djur upp på vägen, kör på den hellre än att tvärnita, åtminstone i en sväng). En motorcykel klarar rätt stora djur (dock inte älg). Sök på youtube.

23. Ta det försiktigt på kullersten i regn.

24. Kör ej nära parkerade bilar längs med gatan om en dörr öppnas.

25. Kör du i grupp, pressa dig inte att köra snabbare än vad du känner dig trygg med.
 
Last edited:
1.

3. Glöm ej att fälla upp stödet innan du kör. En kompis till mig glömde och vid en sväng tog stödet i och han for ut i diket i 100 km/h. Resultat? 2 brutna armar, och ett amputerat finger.


6. Underhållsladda batteriet varje natt om möjligt.

.

Ladda varje natt??? då bör du nog lägga lite tid på att se över hojen
.
Om man bortser från veteranarea så har väll alla brytare på stödet så man inte skall kunna åka iväg med det nere så länge man inte monterat bort den själv men då får man skylla sig själv med om man tabbar sig.
 
Last edited:
Fick lära mig att titta längre bort i kurvan vid nedläggning så ist för att kolla framför framhjulet så höjde jag blicken med 10-15m framåt, vart otrolig skillnad på stabilitet och gaskontroll:tummenupp
 
Last edited:
Fick lära mig att titta längre bort i kurvan vid nedläggning så ist för att kolla framför framhjulet så höjde jag blicken med 10-15m framåt, vart otrolig skillnad på stabilitet och gaskontroll:tummenupp

Gäller bara att vara säker på att det inte ligger grus i kurvan :)
Själv är man nojjig som fan, så man har en tendens av att leta efter grus när man tar kurvor xD
 
Det var ju gott om floskler, så här kommer en till:

Kör inte över din egen förmåga.
 
Gäller bara att vara säker på att det inte ligger grus i kurvan :)
Själv är man nojjig som fan, så man har en tendens av att leta efter grus när man tar kurvor xD

Det skriver jag under på. Skitjobbig nojja som är extra störande på våren.
Vet inte vad som tar livet av en först, rullgrus eller att man låst blicken ett par meter framför framhjulet. :gnissla
 
Håll alltid bra avstånd till framförvarande fordon, även om det är en lastbil eller inte.

Som någon annan sa, helt plötsligt dyker det upp en stenjävel, bröte eller något litet djur under bilen du har som framförvarande och då ere försent.

Fick ett wakeupcall förra sommaren när det dök upp någonting bakom bilen som liknade en stor trästock som jag inte hann veja för.

Som tur var va det endast en brandslang utan vatten i, nästa gång är det något annat.
 
Inga fler tips?

Bidrar med ett till själv då ;)

Har du en hoj som inte kräver (garanti) att du lämnar in den på service se till att lära dig dom enklaste sakerna själv. Tänker på olje/filterbyte, tändstift, ventiler tex. Bra att kunna samt gör att man får en bättre förståelse för vad det är man brukar åka runt på.
 
Åk helst tillsammans med någon utifall ev.dikessyning inträffar o hoj blir så att säga obrukbar. OM du måste åka själv ta med mobila enheten så du kan ringa efter mamma så hon kan komma med en termos med rotmos när du ligger där o är hungrig.

Öva inte wheelies på gräs.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top