Ditt bästa mc-tips

Var extra beredd med bilar som ska svänga vänster :gnissla
 
Tänk väldigt mycket på placering i vägbana. Långt ut vid alla slags korsningar så att man syns och inte uppfattas som moped. Sen förstås placering inför kurva, långt ut mot vänster vid högerkurva och tvärtom.
 
Om ni ska skaffa ett skivbromslås, skaffa ett med larm så glömmer ni garanterat inte bort det. Då det tjuter som satan när ni rätar upp hojjen.

Just gjort det! :tummenupp Plus att de lär avskräcka en och annan tjuv

Man kan ju alltid annars skaffa en förlängare som går från låset till styret ( vet inte vad det kallas ) hade det på mitt tidigare abus lås och det var riktigt smidigt kostade runt 50kr & finns hos alla välsorterade mc handlare
 
O
Just gjort det! :tummenupp Plus att de lär avskräcka en och annan tjuv

Man kan ju alltid annars skaffa en förlängare som går från låset till styret ( vet inte vad det kallas ) hade det på mitt tidigare abus lås och det var riktigt smidigt kostade runt 50kr & finns hos alla välsorterade mc handlare

Menar du en sån där gul wire man använder som påminnelse om att låset sitter i skivan? 12.50 på biltema. :)
 
Snåla inte genom att köra däcken blanka innan byte. Med fräscha däck blir det så mycket roligare att köra. Speciellt framdäcket. Det byts pga att sneda klackar uppstår långt innan mönstret börjar bli dåligt.
 
1. Mät alltid lufttrycket i kalla däck.

2. Kolla alltid att blinkers och bromsljus fungerar innan du ska ut och köra, bli påkörd bakifrån pga bakomvarande inte ser ditt bromsljuset är lättare hänt än man kan tro.

3. Kör alltid med CE godkända skydd.

4. Använd skinnställ ( helst helställ ) skinn är oslagbart gällande nötning på asfalt ( om olyckan skulle vara framme ).

5. Köp aldrig en begagnad hjälm då hjälmen formar sig efter ens eget huvud.

6. Tappat hjälmen i backen? Köp ny! Är det minsta lilla spricka så kan det förändra skyddsegenskaperna väldigt mycket om olyckan skulle vara framme.

7. Ha alltid långt avstånd till framförvarande & se till att ingen ligger för nära baktill, skulle du behöva göra en hård inbromsning hinner bakomvarande sällan reagera innan olyckan är framme, samma gäller som sagt framför en.

8. Har du en bil bakom dig och ska göra en vänstersväng så stanna inte mitt i vägbanan om det kommer möte från andra hållet. Placera dig till höger vid vägrenen och sväng vänster när bakomvarande bilar passerat eller kör förbi avfarten du skulle in på och vänd om längre fram.

O

Menar du en sån där gul wire man använder som påminnelse om att låset sitter i skivan? 12.50 på biltema. :)

Det låter bekant ja :tungan

Men då har ja helt klart blivit blåst ! Att sånt kan hända i såna hårda tider......:D
 
1. Mät alltid lufttrycket i kalla däck.

2. Kolla alltid att blinkers och bromsljus fungerar innan du ska ut och köra, bli påkörd bakifrån pga bakomvarande inte ser ditt bromsljuset är lättare hänt än man kan tro.

3. Kör alltid med CE godkända skydd.

4. Använd skinnställ ( helst helställ ) skinn är oslagbart gällande nötning på asfalt ( om olyckan skulle vara framme ).

5. Köp aldrig en begagnad hjälm då hjälmen formar sig efter ens eget huvud.

6. Tappat hjälmen i backen? Köp ny! Är det minsta lilla spricka så kan det förändra skyddsegenskaperna väldigt mycket om olyckan skulle vara framme.

7. Ha alltid långt avstånd till framförvarande & se till att ingen ligger för nära baktill, skulle du behöva göra en hård inbromsning hinner bakomvarande sällan reagera innan olyckan är framme, samma gäller som sagt framför en.

8. Har du en bil bakom dig och ska göra en vänstersväng så stanna inte mitt i vägbanan om det kommer möte från andra hållet. Placera dig till höger vid vägrenen och sväng vänster när bakomvarande bilar passerat eller kör förbi avfarten du skulle in på och vänd om längre fram.



Det låter bekant ja :tungan

Men då har ja helt klart blivit blåst ! Att sånt kan hända i såna hårda tider......:D

Men du har säkert en race-wire från abus som är det bästa som finns. Alla vet ju att allt biltema säljer är skräp. :D
Köpte även en sån där platta man lägger under stödet när man parkerar på mjukt underlag. 12.50 eller nåt kostade den. Fast då e det iofs plast och inte lättviktstitan. :)
 
Intressant tråd men det börjar strömma in oriktig info:
Köp ny hjälm om du tappar den
Köp den dyraste säkerhetsutrustningen

:ajjabajja

Jag väntar på myterna:
Bytt hjälm efter 2 år
Den dyraste hjälmen är alltid bäst
Kör aldrig med ett kedjelås som inte är nitat
Använd aldrig olja ifrån biltema

Vad har jag själv för seriöst tips att ge? om du köper dig en splitterny hoj och en splitterny utrustning och inte anser dig ha råd med körskola, då är det dags att fundera om motorcykelvärlden verkligen är något för dig ;)
 
1. kör du med helställ, proppa ner ett par shorts under sadeln om du ska stanna ngnstans.
2. sätt en tejpbit under sadeln med vilket ringtryck du ska ha fram o bak, bra om man är senil som jag...:huvet
 
Intressant tråd men det börjar strömma in oriktig info:
Köp ny hjälm om du tappar den
Köp den dyraste säkerhetsutrustningen

:ajjabajja

Jag väntar på myterna:
Bytt hjälm efter 2 år
Den dyraste hjälmen är alltid bäst
Kör aldrig med ett kedjelås som inte är nitat
Använd aldrig olja ifrån biltema

Vad har jag själv för seriöst tips att ge? om du köper dig en splitterny hoj och en splitterny utrustning och inte anser dig ha råd med körskola, då är det dags att fundera om motorcykelvärlden verkligen är något för dig ;)

Väntar på myterna ? Du menar att det jag säger inte stämmer ? :va

:7peta Gällande meck osv har ja inte speciellt mycket kunskap men vågar påstå jag är ganska påläst när vi pratar utrustning......

Man behöver absolut inte byta hjälm efter några 2år men pratar vi hjälmar och du tror en "moppehjälm" i 1500kr klassen håller måttet så har du fel ! Vågar påstå att Arai & Shoei har världens i särklass säkraste hjälmar.

Gällande tappade hjälmar så räcker det med en liten spricka "tro mig" men visst har du hellre mer pengar i plånboken än ett intakt huvud så får det stå för dig! Jag har svårt & tro att varenda inköpare jag pratat med står och ljuger........och av nån konstig anledning har alla jag pratat med rekommenderat Arai & Shoei hjälmar.

Kläder: Då du säger man inte behöver den dyraste skyddsutrustningen. Ansolut inte men budget? Nej tack. Förra året hade ja ett pr-x4 probiker, 2400kr. Jag blev nojig men nej då det var ett mindre känt märke men höll hög klass. Sure Bettan: 3 dragkedjor & 2 sömmar var sönder efter halva säsongen. Lägger man däremot kanske 6000-7000kr och uppåt på tex ett alpinestars, dainese, berik ställ eller liknande så vågar ja gissa sömmarna och allt annat håller ett antal år, så länge man vårdar det. I rest my case :arsele
 
Om du måste bromsa i en kurva, använd bakbromsen.


:va:va:va

Nu har jag inte använt bakbromsen i mer än styrfart sen jag lämnade crossbanorna för tusen år sen.


Men givet att man kan kliva på rätt rejält med frambroms under nedlägg, men att bakhjulet studsar och glider av motorbroms, så skulle jag avråda från bakbroms i kurva till alla som inte vågar använda den i fram.


Tips #1

Se till att köra lite kurser med smc eller nån annan org. Det trafikskolorna lär ut är inte bara lite (i mängd), utan fel!
 
Kör alltid med varma handskar och kläder!

Man kör bättre när man inte huttrar sig fram...:tummenupp
 
4. Använd skinnställ ( helst helställ ) skinn är oslagbart gällande nötning på asfalt ( om olyckan skulle vara framme ).
Nja. Kevlar fungerar precis lika bra när du väl kasar (har jag gjort med kevlarjeans).
Däremot om du vill ha dämpning av fallet och skydd mot småsten så är tjockt läder bäst.

26. Se till så att skydden inte kan röra på sig om du går omkull.

27. Använd riktigt ryggskydd/skyddsväst istf. den inbyggda plastbiten som många ställ har för ryggraden.

28. Se till att MC-bootsen har plats för tjocka strumpor. Blir det för tajt kommer inte blodet fram och du blir kall ändå när temperaturen kryper under 10 grader.
 
Last edited:
Man behöver absolut inte byta hjälm efter några 2år men pratar vi hjälmar och du tror en "moppehjälm" i 1500kr klassen håller måttet så har du fel ! Vågar påstå att Arai & Shoei har världens i särklass säkraste hjälmar.

Gällande tappade hjälmar så räcker det med en liten spricka "tro mig" men visst har du hellre mer pengar i plånboken än ett intakt huvud så får det stå för dig! Jag har svårt & tro att varenda inköpare jag pratat med står och ljuger........och av nån konstig anledning har alla jag pratat med rekommenderat Arai & Shoei hjälmar.

Du tror inte säljare rekommenderar Shoei och Arai för det tjänar mer pengar på dem då?

http://sharp.direct.gov.uk/ kan du titta på lite tester på hjälmar. Många Maruschin har t ex bättre resultat än 3 ggr så dyra Arai.
Vi får inte heller glömma den kända biltemahjälmen som har bättre värden än det mesta på marknaden, för 699:- eller vad det är den kostar.

Säger inte att man ska köpa den billigaste skiten man hittar men att anse att Shoei och Arai är bäst bara för de kostar mycket pengar så har man lurat sig själv.
 
29. Använd enbart heltäckande hjälm (integral skyddar bättre än öppningsbar). Ett ansikte utan haka är inget snyggt.
I detta sällskap lär ingen köra med öppen hjälm, men man vet aldrig vem som trillar in på tråden.

30. Drick vatten ofta (lätt saltat) när det är varmt. Kroppen kan ta upp max 0,5 liter c:a per timma. Resten kommer bara ut igen andra hållet.

31. Tumma aldrig på skyddsklädseln bara för att det är varmt eller du bara ska till kiosken en snabbis. Det gör fortfarande lika ont att gå i gatan oavsett.
 
Last edited:
Väntar på myterna ? Du menar att det jag säger inte stämmer ? :va

:7peta Gällande meck osv har ja inte speciellt mycket kunskap men vågar påstå jag är ganska påläst när vi pratar utrustning......

Man behöver absolut inte byta hjälm efter några 2år men pratar vi hjälmar och du tror en "moppehjälm" i 1500kr klassen håller måttet så har du fel ! Vågar påstå att Arai & Shoei har världens i särklass säkraste hjälmar.

Gällande tappade hjälmar så räcker det med en liten spricka "tro mig" men visst har du hellre mer pengar i plånboken än ett intakt huvud så får det stå för dig! Jag har svårt & tro att varenda inköpare jag pratat med står och ljuger........och av nån konstig anledning har alla jag pratat med rekommenderat Arai & Shoei hjälmar.

Kläder: Då du säger man inte behöver den dyraste skyddsutrustningen. Ansolut inte men budget? Nej tack. Förra året hade ja ett pr-x4 probiker, 2400kr. Jag blev nojig men nej då det var ett mindre känt märke men höll hög klass. Sure Bettan: 3 dragkedjor & 2 sömmar var sönder efter halva säsongen. Lägger man däremot kanske 6000-7000kr och uppåt på tex ett alpinestars, dainese, berik ställ eller liknande så vågar ja gissa sömmarna och allt annat håller ett antal år, så länge man vårdar det. I rest my case :arsele

Om din hjälm spricker för att du tappat den är det en sk*t hjälm, inget annat, hur tror du den fungerat om du vurpat på riktigt? en hjälm ska klara den lilla kraft den utsätts om du tappar den.

Självupplevda erfarenheter ligger till grund för det du säger, intressant, jag har inget mer att tillägga :tummenupp
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top