Ditt absolut sämsta köp

audi 100an jag köpte av syrran innan jul, soppapump,dörr, ruta, hastighetsmästare, bromsar styrled, servo mm har pajat på 550 mil plus att den drar 1,2 när man fis kör..
 
När jag skulle flytta hemifrån för en massa år sedan så tipsade en vän mig att man skulle köpa den minsta damsugaren man hittar, det är mest ekonomiskt och man behöver inget stort.
Jag hittade npn ful liten rund modell på elgiganten för 600kr, och bunkrar upp med 3st förpackningar dammsugarpåsar för att aldrig mer behöva återvända. Tottal kostnad ~900kr .

Väl hemma märker jag att den inte ens orkar suga i sig brödsmulor, då jag får skyffla in dem i damsugarmunstycket för hand och skaka ner dem. Den användes en gång sen slängde jag den och fick åka o köpa en ny för 2000kr som faktiskt fungerade .
:huvet
 
Ett jävla band med uppslagsverk, AHA årsbok eller vad skiten hette. Påtvingat minst 5 böcker á ~850 spänn. Har inte öppnat en enda bok, en enda gång.
 
Köpte en Playstation 2 för ett par år sen. Den har väl använts till GT3 fyra gånger eller så. Helt meningslöst. Köpte en USB-muggvärmare en gång med, totalt värdelös.
 
Köpte för flera år sen en OBH Nordica Big Popper, en popcornmaskin som bara användes 2 ggr för det var så jäv-a jobbigt att rengöra den. Fanskapet står i nåt skåp i köket och bara tar plats, blir förbannad nu när jag tänker på den så imorrn åker den till soptippen!!
Länge leve micropopcorn!!
 
Jag brukar väldigt sällan göra dåliga köp men det har hänt minst två gånger vad jag kan komma på, till mitt försvar så får jag väl säga att jag har köpt och sålt extremt många bilar genom åren.
En Nissan Primera -94. Vår dåvarande bil pajjade på söndagen, tjejen skulle börja pendla till plugg på måndag. Kollade blocket och hittade en fin Primera för 18k.
Nya däck, allmänt fint skick och avtagbart drag och säljaren skickade med en sprillans ny metanoldriven rc-bil. Den sålde jag förvisso för 3500:- så det var ju något positivt.
Vi körde 5000 mil med bilen, bytte ett batteri och några lampor. Sen stod den i 2 år och när jag skulle köra med den igen så började en drivknut låta illa, den ville inte gå jämnt på tomgång och bromsarna kärvade.
Krängde den för 5000:- för jag orkade inte hålla på med den.

Affär nummer två är nuvarande bil. Saab 9-5, 02:a. Turbon rasade efter 200 mil. Säljaren satte in pengar på mitt konto, gick plus på det efter bytet.
Sen har det varit massa problem med den och senast var idag när tjejen ringde och sa att motorlampan lyste och hon stod efter motorvägen på väg hem från jobbet. Bogserade hem den, bytte tändkassett men fortfarande död. Den gick på tomgång ett tag men lät illa och svarade ej på gaspådrag.
Har dock inte lagt ut många kronor på den och köpte den väldigt billigt för 3 år sen men det är en klen tröst.

Aldrig mer en Saab.
 
Köpte för flera år sen en OBH Nordica Big Popper, en popcornmaskin som bara användes 2 ggr för det var så jäv-a jobbigt att rengöra den. Fanskapet står i nåt skåp i köket och bara tar plats, blir förbannad nu när jag tänker på den så imorrn åker den till soptippen!!
Länge leve micropopcorn!!
Dom är ju sketabra, har använt våran säkert 200ggr. Har dock kastat den nu i helgen för skålen började bli så äcklig av allt ingrott fett(svårt att få bort när man diskar) . Ska iväg imorrn och köpa en ny igen!
 
SAAB 9000 -92.
Det är väl ändå helt fantastiskt hur många modellrelaterade fel en och samma bil kan ha?
Sedan var det här med rosten. Ger mej fan på att SAAB gör nåt särskilt med sina bilar för att de ska rosta så snabbt. Den försvann fanimej framför ögonen på mej.

Aldrig mera SAAB! Inte Volvo heller för den delen, men Volvon var iallafall gratis i inköp...
 
Impulsköpte en RXV 450 07a.
Skulle egentligen köpa snöskoter men med 12 mil på mätaren, akra helsystem och att det är en väldigt snygg hoj så kunde jag inte låta bli.

Gav 58k, vid drygt 40 mil totalhavererade motorn. Sedan följde det nästan ett års tjafs hit å dit med försäkringsbolag och garantifrågor.
Efter mycket om och men (Aprilia skickade bl a fel motorblock två ggr irad..) satt det istället en ny motor i maskinen mot att jag pröjsade verkstadskostnaderna (drygt 15-16k).
Fick inget av försäkringsbolaget.

Testkörde hojen en mil och la ut annons. I ett år försökte jag sälja den och jag brukar aldrig ha problem med att sälja nåt. Det slutade med att jag lämnade den till en handlare som pröjsade 37k. Hojen var "som ny", som det brukar heta.

Aldrig mer Folksam. Aldrig mer Aprilia.
 
Last edited:
Jag brukar väldigt sällan göra dåliga köp men det har hänt minst två gånger vad jag kan komma på, till mitt försvar så får jag väl säga att jag har köpt och sålt extremt många bilar genom åren.
En Nissan Primera -94. Vår dåvarande bil pajjade på söndagen, tjejen skulle börja pendla till plugg på måndag. Kollade blocket och hittade en fin Primera för 18k.
Nya däck, allmänt fint skick och avtagbart drag och säljaren skickade med en sprillans ny metanoldriven rc-bil. Den sålde jag förvisso för 3500:- så det var ju något positivt.
Vi körde 5000 mil med bilen, bytte ett batteri och några lampor. Sen stod den i 2 år och när jag skulle köra med den igen så började en drivknut låta illa, den ville inte gå jämnt på tomgång och bromsarna kärvade.
Krängde den för 5000:- för jag orkade inte hålla på med den.

Jag fattar inte. Du köpte en bil, körde med den i två år. Lät den stå i två åt och du tappade 9000:- i värdeminskning? Är det en dålig affär??

Lika mycket per år som en normal BMW från -06 tappar i månaden...
 
Budget utrusning, var allväderställ, billiga mc stövlar och handskar......förlorade 5000kr och jackan lyckades jag sälja men byxorna, handskarna och stövlarna ligger i garderoben bara inkastade. Men brukar låna ut dem om nån är sugen på att få lite skjuts. Men kunde gärna vara utan och även slippa skjutsa.

Hemmabiosystem, använde knappt det och sedan var det inte värt ett skit.
 
SAAB 9000 -92.
Det är väl ändå helt fantastiskt hur många modellrelaterade fel en och samma bil kan ha?
Sedan var det här med rosten. Ger mej fan på att SAAB gör nåt särskilt med sina bilar för att de ska rosta så snabbt. Den försvann fanimej framför ögonen på mej.
Skulle fler svenska känna till att 9000 delar vissa drag med en Alfa Romeo (164), en Lancia (Thema) och en Fiat (Croma) så skulle det nog inte vara många som tog i den med tång ens en gång.

Själv så är jag nog mästaren av dåliga affärer. :näsblod

Sämsta bilköpet var en Mercedes 190 -87. Den var rostig, drack olja, bromsarna var obefintliga, den hade nersutten förarstol, sprucken instrumentbräda, kupéfläkten lät så illa att man inte kunde ha den påslagen och den hade någon timer för motorvärmaren som drog ur batteriet på ett par dagar. Den köpte jag för 9000kr för att jag var stressad och sålde för 5000kr. Och då så kändes det nästan som att jag rånade köparen.

Dåliga mc-köp har jag gjort ett par gånger. Det sämsta var nog en Beta Alp 200. Den köpte jag för 40'kr och sålde för 27'kr eller något sånt. Jag körde den 235mil innan jag tröttnade på den och sedan tog det ett par år innan jag lyckades sälja den. Innan jag sålde den så dog batteriet, och ett nytt skulle gå på nästan 2000kr och var tvunget att specialbeställas från sydeuropa med ett par veckors leveranstid. Med kostnader för värdeminskning, försäkring, service och annonser etc så hade den hojen helt klart de högsta milkostnaderna av alla fordon jag har ägt.
 
Netgear hemmaserver för en tusenlapp.

Stoppade i 2x 250 GB och fyllde med data, tog två dygn. Inget kunde läsas tillbaka, de få filer som gick att öppna såg ut som matteformler mixat med polska. Formaterade diskarna och laddade igen - samma resultat.

Netgear fick stänga forumet på hemsidan, tusentals skrev om hur usel burken är.

Sparar den tills någon öppnar museum för världens sämsta dataprylar.
 
Förmodligen alla bilköp man gjort.. Finns inte många bra bilaffärer som är bra bilaffärer :huvet
 
Jag fattar inte.

Som sagt, det är en av två dåliga affärer som jag kan komma på. Så i mina mått mätt var det ju inte bra alls då jag alltid går plus på mina bilaffärer. Förstår du bättre då?
Givetvis hade jag kunnat lagat den lite smått och krängt den för 10k men i min fysiska kondition jag var i då så tilläts inget sådant och då jag behövde garageplatsen så krängde jag den till någon tjomme som fick tjäna lite stålar på den istället.
 
Som sagt, det är en av två dåliga affärer som jag kan komma på. Så i mina mått mätt var det ju inte bra alls då jag alltid går plus på mina bilaffärer. Förstår du bättre då?
Givetvis hade jag kunnat lagat den lite smått och krängt den för 10k men i min fysiska kondition jag var i då så tilläts inget sådant och då jag behövde garageplatsen så krängde jag den till någon tjomme som fick tjäna lite stålar på den istället.
"Gå plus", är det enligt den kända modellen köpa-bil-för-10000-och-glömma-bort-att-jag-kört-till-Biltema-nitton-gånger-och-köpt-delar-för-5000-och-sälja-bilen-för-11000-och-tjäna-en-tusing?
 
electrolux-ergorapido-zb272.jpg
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top