Distans, hur få tag i?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Chansar och slänger upp en enkel skiss, för att se om någon har en idé om hur man ska kunna få tag i en distans som på bilden.

Att få dem tillverkade på mekanisk verkstad har jag kontakter för, men det vore kul om någon kände igen måtten från något annat typ, så man slipper.

Jag ÄLSKAR att hitta saker som är till något HELT annat, och använda.

Materialet bör vara aluminium.

Jag kan tillägga att jag tillverkade ( med handverktyg ) distanser i rostfritt, och trots exakta toleranser i teorin, så passade det inte. Dels för att RF är så jävla hårt, och dels för att det inte blev exakta rundlar.

Som en bonus, så skulle det vara perfekt om inre hålet var asymmetriskt placerat, men det kanske är att hoppas för mycket

Bifogat

• Distans 41-33.png
    Distans 41-33.png
    13.7 KB · Visningar: 260
Lättaste är att tillverka distansen för changsen att hitta en färdig sån är lika stor som att få in 7 rätt på lotto...
Om man mot alla odds skulle göra de så är frågan hur mycke tid å arbete har lagts ner på att hittad den...

Jag ska förklara vad det är till, så kommer du fatta direkt:)

En 33 mm gaffel i kronor som vill ha 41 mm.

Det vimlar av 41 mm gaffelben, men jag behöver all bredd jag kan få med ett 18" crossbakhjul fram.

Lättaste är att tillverka distansen för changsen att hitta en färdig sån är lika stor som att få in 7 rätt på lotto...
Om man mot alla odds skulle göra de så är frågan hur mycke tid å arbete har lagts ner på att hittad den...

Jo det händer att jag åker genom stan i rusningstrafik, för att köpa en del jag hittat i kranskommunen, för att den bara passar så jävla bra:D

Det går inte alltid ihop, men man bländas av en uppfyllande känsla av att faktiskt lura systemet om ens för en kort stund:brynad

Inte att förglömma, jag hittade faktiskt rostfritt som passade i alla dimensioner på pappret men som visade sig för svåra att betvinga.

Är väl bara att svara till och sen skära ert spår med en fräs eller en vinkelslip.
Hålet blir iof inte off-center, men då börjar det bli bökigt.

Jag har ingen som helst tillgång till svarv, men jag antar att jag kan få dem tillverkade för typ 600,- ( 4 st )

Det är ok i nästan alla fall, men denna snik-isåka hoj försöker jag få ihop av bef. grejer i garaget, vilket är lite kul i sig.

Jag hoppas på någon som " ja men tryckrör till Scaniabåtdiesel som jag jobbar med har de dim"

Jag har hittat tryckrör i alu för bilturbobyggen på 41 mm, men många verkar ha 3 mm godstjocklek.

Är väl bara att svara till och sen skära ert spår med en fräs eller en vinkelslip.
Hålet blir iof inte off-center, men då börjar det bli bökigt.

Inte så bökigt göra offset heller, har man inget exakt krav på hur mycket offset det ska vara så kan man helt enkelt lägga en plåtbit under den ena backen i trebackschucken.

ur centrum i hålet- vafför då??
alla- ALLA!! distanserna måste då sitta innihelveterätt för annars kan ju lixom vinklar och sånt kul ställa till det för respektive gaffelben och dess geometri.

//jj

Det är inga problem att tillverka 4 st lika med valfri (inom rimliga gränser) offset, samt märka upp det så att man kan vrida dom lika på hojen, dock tar det tid. Kan man få någon som gör det för 600 i aluminium så skulle jag göra något annat den tiden det tar att göra det, killen som gör det har ingen skyhög timpeng i alla fall :-).
Alternativet är ju att göra bredare kronor till 41mm gaffelben, lite mera jobb, men lite ballare också. :tummenupp

Att det kan bli vinkelpannkaka är inte hela världen på isen, ifall de skulle vara asymmetriska. Nu är det dock inget krav, så eftersom jag vill ha det enkelt skippar jag nog det.

Om det blir så att jag måste åka till en mekanisk verkstad och skrapa med foten, så blir det nog assy däremot.

Nya kronor är helt uteslutet.

Jag har en bakfälg som bara MÅSTE på fram:) Och där måste jag skära bort drevfästet, sen ska det passa med mina tunna 33 mm ben, även utan assy.

Tror inte det blir nåt problem med vinkeln. Säg att man kapar slitsen på samma ställe på samtliga så har man ju en synlig märkning som man kan försöka vrida lika på allihop. Sen kommer en liten vinkeländring ge väldigt små ändringar av läget.
Gaffeln flexar och kronorna är inte heller helt perfekt tillverkade, övre och nedre gaffelkronan är dessutom inte stumt relativt varandra utan styrs ju av gaffelbenen.

Tror inte det blir nåt problem med vinkeln. Säg att man kapar slitsen på samma ställe på samtliga så har man ju en synlig märkning som man kan försöka vrida lika på allihop. Sen kommer en liten vinkeländring ge väldigt små ändringar av läget.
Gaffeln flexar och kronorna är inte heller helt perfekt tillverkade, övre och nedre gaffelkronan är dessutom inte stumt relativt varandra utan styrs ju av gaffelbenen.

Jag tror precis som du:tummenupp

jo, inte kan man sätta dom huller om buller precis!!, vinkelskillnaden genom bara nån millimeter fel i förhållande till nästa, ställer ju inte till det precis med tving och flex och sånt.
2 stroke man's tips om fulvariant med en plåtbit på ena backen i en trebacks chuck är ju lysande!!, bara märka detaljen vid den backen så man vet var man är-typ.

//jj

jo, inte kan man sätta dom huller om buller precis!!, vinkelskillnaden genom bara nån millimeter fel i förhållande till nästa, ställer ju inte till det precis med tving och flex och sånt.
2 stroke man's tips om fulvariant med en plåtbit på ena backen i en trebacks chuck är ju lysande!!, bara märka detaljen vid den backen så man vet var man är-typ.

//jj

Dom som håller på me svarvning har koll på de hur man centrerar eller har ur centrum.... Du är inte svarvare ur den skolan då.... :D

Vad svårt ni gör det.
Svarva en stång utvändigt till ø41.
Sätt en mät klocka på och ställ offsetten med 4-backschucken och svarva invändigt.
Sätt spåret där du vill ha det och kapa av.
Det är inte någon svår detalj att göra och tar inte mycket längre tid än en vanlig distans med spår.
Jisses =)

Vad svårt ni gör det.
Svarva en stång utvändigt till ø41.
Sätt en mät klocka på och ställ offsetten med 4-backschucken och svarva invändigt.
Sätt spåret där du vill ha det och kapa av.
Det är inte någon svår detalj att göra och tar inte mycket längre tid än en vanlig distans med spår.
Jisses =)

Jag tycker du gör det mycket svårare än vad precisionskraven kräver.

De är både enklare å snabbare å fixa som han föreslog förut genom att lägga mellan på en av bakarna...

Jo man kan nog tjäna några sekunder på att göra så om man nu har rätt plåtbit liggandes :hihi
Det var mer ett tips om att det går att göra detaljerna lätt med precision om man vill utan större bekymmer.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT