Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Vädertåligheten hänger ju inte bara på huset, kommer det en regnskur och objektivet helt plötsligt har blivit ett akvarium för 7 tusen, utan fiskar, så är det ju sak sammaTack för svaret!
Ang hastigheten så tror jag ändå att jag kommer att fota en del snabba serier. Det är allt ifrån mc-bilder till djur och människor. En sekund är väldigt lång tid och skillnaden mellan 3 och 6 bilder/sek är stor. Det finns ju även en fördel till med 50D jämfört med 500D, nämligen vädertåligheten.
Ang brännvidd fattar jag ingenting. Kan du förklara det som för en femåring? Är det bara att ett "analogt" oblektiv med vissa specifikationer får andra värden om man bultar på den på en digitalkamera?
Någon som vet om 50D är en gammal modell? Segt att slanta upp en fullprisare nu och så slumpas den ut om tre månader...
Förresten. Finns det andra kameror med snabb sekvenstagning etc för billigare peng, eller är 50D ett av de bättre valen?
Rykten finns ju att det ska komma en 60D, men sen vad den kostar, är bra på, vad som skiljer osv är ju en annan sak. Men en sak är säker, det kommer alltid något som är bättre, och priset kommer alltid att sjunka på det man har köpt!

Här är en rackarns bra artikel om det här med crop: http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/Field-of-View-Crop-Factor.aspx
Jojo, brännvidden är ju alltid densamma, men sen hur bilden tecknas är ju en annan sakVad surrar du om nu? 15mm är alltid 15mm brännvidd, oavsett om det står EF-S , EF L eller bara EF på objektivet. Skillnaden mellan en kamera med fullformatssensor och en kamera med mindre sensor är just storleken på sensorn. Men sensorn ligger på samma "filmplan" i båda fallen. Den mindre sensorn kan man säga gör att man får en beskuren bild direkt ur kameran. Den beskärningen (eller crop-faktorn) gör att ett 15mm objektiv på t.ex. en 50D ger en bild liknande den man skulle ha haft på en 5DmkII med ett 24mm objektiv.
Skillnaden mellan EF-S objektiv (och andra tillverkares objektiv för kameror med sensor av APS-format) och objektiv som inte är EF-S är att EF-S inte är byggda för att användas på kameror med fullformatssensor. De tecknar inte ut en tillräckligt stor och bra bild för en fullformatssensor. Vad det innebär är att ett EF-S objektiv skulle kunna ge massor med vinjettering eller en löjlig massa kantoskärpa på en kamera med en fullformatssensor.