Att sensorn ger upp är väl inte direkt vanligt. Om man inte på något sätt misshandlat den. Då brukar diverse optiska fel och brister vara vanligare bovar när det gäller bristande skärpa.Jag undrar om sensorn på min 400D börjar ge upp, har nog fotat snart 20.000 med den och upptäckt på senaste tiden att fler och fler bilder blir suddiga. Jag har inget värsting objektiv, kit-objektivet och ett 70-300 från Sigma.
Dags att köpa nytt kamerahus? Det lär väl kosta att byta sensor?
Det lär knappast vara någon vits att byta sensor på en EOS 400D. Låter som att det skulle kosta mer än vad det smakar.
Det kan ju vara så att dina krav på skärpa har ökat sedan du köpte grejerna. I början så räcker ett 18-55mm kitobjektiv ganska så långt. Sedan blir man smärtsamt medveten om hur oskarpt det är.
Framförallt vid maximalt öppen bländare. När en någon kritisk hobbyist skriver i sin recension på fotosidan att t.ex. ett EF 24-105/4L IS USM tecknar lite väl mjukt ute i hörnen vid f/4 så är det ändå bra mycket skarpare där än vad Canons 18-55mm kitobjektiv är mitt i bilden vid maximalt öppen bländare.
Jag hade just inte tänkt på hur smärtsamt oskarpt mitt 18-55mm kitobjektiv var förens jag köpte mitt 70-200/2,8. Sedan blev kitobjektivet i det närmaste oanvändbart. Efter att jag köpte 24-105/4 objektivet så har jag bara använt 18-55mm objektivet vid något enstaka tillfälle. Då jag behövt mera vidvinkel än 24mm, och då alltid nerbländat några steg (ca f/8-f/16), och med stativ.
Man blir kräsen med tiden.
Japp. Shutter är slutare.Shutter är väl slutare om jag inte missminner mig helt. 20 000 låter väl lite väl lite eller?
Jag beställde efter mycket funderande en LowePro Flipside 400 från en större svensk nätfotobutik i tisdags. De var en av de få nätbutiker som hade den väskan i lager (lagersaldo: 2st) och dessutom till ett ganska vettigt pris. Sedan dess har jag följt ordern på deras hemsida och den har stått som restad medans leveransdatumet har flyttats fram.Hade pengar varit till för att hållas i hade de haft handtag... Mycket lättare att spendera dem!
Så idag blidde det ett äpple och en svart låda med 1tb![]()
Idag ringde de. Självklart medan jag var ganska stressad och försökte lära en grupp mopedister att bromsa så hårt som möjligt på grus. "Ja hej, du hade beställt en LowePro Flipside 400. Den skulle ju finnas i lager när du beställde, men tyvärr så har den blivit stulen. Istället kommer din väska att levereras om tre veckor.". Svensk som man är så accepterade man det och knöt näven i fickan.
Funderar bannemig på att tröstköpa ett nytt stativ från något annat ställe. Mitt tio år gamla Velbon av billigaste modell (CX-560) känns lite väl rangligt när man belastar det med kamera och 70-200/2.8. Eller så kanske man snarare kan säga att det känns ostabilt och knakar i plasten bara man tittar på det. Ihopfällt.