Japp. Photoshop kostar muchos dineros. Men har ni en laglig version av CS2 så kan ni ju köpa en uppgradering. Som jag nämnde tidigare så kostar den 2875kr på Adobes hemsida. Vilket inte är direkt billigt, men ändå rena fyndpriset jämfört med en sprillans ny licens av CS4.Om man söker på PS CS4 på Prisjakt, Pricerunner, mm verkar det ligga på runt 11 (!) papp. Helvete, vad dyrt!
Jag skulle ha gjort ett justeringslager för "Gradient Map" och välja Black/White som övertoning eller ett justeringslager för "Hue/Saturation" och dra ner Saturation till -100 för att få bilden svartvit på så vis.Jag är väldigt mkt nybörjare på PS. Jag skulle vilja frilägga en tatuering så att huden görs svartvit medans färgen blir kvar i tatueringen (lite såsom folk gjort med sina vigselringar där allt utom ringen är svartvit).
Om nån kan ge en enkel instruktion så vore jag supertacksam!![]()
Sedan arbetar man med lagermasken för att ta bort effekten av justeringslagret. En lagermask kommer automatiskt med när man lägger på ett justeringslager. Det är den lilla vita rutan bredvid symbolen för justeringslagret. Då kan man använda en svart pensel på bilden för att måla bort justeringslagret. Om man gör fel och vill ha tillbaka effekten av justeringslagret på någon del av bilden så tar man vit färg med och målar där istället.
Vitt: där har man effekten
Svart: där har man maskerat bort effekten
Kolla här hur det kan se ut:
Där i lager paletten kan du se dels hur lagermasken är aktiverad, och på symbolen av den ser man en miniatyr av det jag har maskat.