Diskutera Digital Fotografering här

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Efter att ha gått en kurs på digitalkamera så ska jag också försöka producera lite kvallitet och inte bara kvantitet när det gäller fotografering.
Jag kör med en simpel EOS 350D med orginalgluggar.

IMG_0337.jpg

@ Blue

Grattis till vinsten föressten. Jag gav faktiskt min 3-poängare till dig! Riktigt bra bild på temat :tummenupp

@ Blue

Grattis till vinsten föressten. Jag gav faktiskt min 3-poängare till dig! Riktigt bra bild på temat :tummenupp

Tackar!

Får väl visa upp bilden här också...

105896769.jpg

Det enda som är målat på bilden är cigarrglöden, röken och ögonvitorna.
Resten är fotograferat och misshandlat genom en hel hög med lager och lagermasker!

Det gäller ju att suga på sina femton minuter så länge som dom varar!

Blev lite inspirerad av alla produktbilder som visats här senaste veckan och testade lite själv. :)
(EDIT: Vet att den är lite suddig nere i högra hörnet, men har så mycket damm på sensorn att om jag kör på mindre bländare så blir det alldeles fullt av det på bilden:()

Snygg ljussättning och lagom kontrast i mina ögon. Men putsa av sensorn så du kan köra med lite skönare skärpedjup. i värsta fall kan du gå längre ifrån och croppa lite :)

Hur har du ljussatt?

Jag kör med en simpel EOS 350D med orginalgluggar.
Jag gillar kraftledningsstolpar. De är som smäckra skulpturer av fackverkskonstruktioner med de svepande ledningarna som är utkastade i landskapet. :tummenupp

P.S. Om du inte har upptäckt det själv än så ser det ut som att du har smuts på sensorn. D.S.

Jag gillar kraftledningsstolpar. De är som smäckra skulpturer av fackverkskonstruktioner med de svepande ledningarna som är utkastade i landskapet. :tummenupp

P.S. Om du inte har upptäckt det själv än så ser det ut som att du har smuts på sensorn. D.S.
Det va en redigt skitig lins, men det är fixat nu :gnissla

Nej, jag uppgraderade ju bilen istället så man fick en okej vinterbil ;)... Blir lite nytt till våren/sommaren. Nu blir det ju mest studio och så å då behöver jag inga höga ISO...

MVH

J

Har du uppgraderat än?

Du förstod mig helt rätt. I alla fall när man håller den på vertikalen (alltså i baggerigreppet). D3:ans fattning där nere (som man håller i när man plåtar på högkant, alltså vertikalgreppet) är lite för litet för mina normalstora labbar. D700ans (och D300ans med för den delen) batterigrepp ligger betydligt bättre i handen om du frågar mig.

Tycker du att D300/700 med batterigrepp ligger bättre i handen än D3?
Eller missförstod jag din senaste post?

Last edited:
Vilken är "roligast" enligt er ? Olika fokus :va

Bifogat

• Dsc_0096.jpg
    Dsc_0096.jpg
    220.8 KB · Visningar: 67
  • Dsc_0097.jpg
    Dsc_0097.jpg
    219 KB · Visningar: 74
2:an, då ser man bilden tydligare. :)

Jag säger nog också tvåan. Texten ser man ändå, men mindre uppenbart vilket e lite food for thought.

hmm.. :) 1:an är min favvo ,, ja ,där ser man vad olika saker tilltalar olika betraktare.

Jag vill också ha tvåan som "bäst"
Du väljer nog ettan bara för att få vara tvärtemotgubbe :)

Snygg ljussättning och lagom kontrast i mina ögon. Men putsa av sensorn så du kan köra med lite skönare skärpedjup. i värsta fall kan du gå längre ifrån och croppa lite :)

Hur har du ljussatt?
Har en blixt 90 grader mot undelaget, men anledningen till att lite skugga hamnade framför var att jag hade en skärm snett ovanför/bakom för att bli av med blåsticket från en blå vägg som blixten "studsade" på:)
Precis som denna, fast här hade jag skärmen platt istället för vinklat.

Bifogat

• IMG_9043.jpg
    IMG_9043.jpg
    102.1 KB · Visningar: 56
Last edited:
En bild från idag. Tyvärr snöade när jag väl skulle fota. Men envis är man och försöker ändå. Det här va den enda hyffsade bilden jag fick. Alla andra så hade det kommit vatten på linsen under exponering :huvet
Är den något att spara?
_W4X09681024.jpg

Är det nån i stockholm som har lust att gå en ljussättningskurs på City Studios?

Isf skulle vi kunna samla ihop några stycken och köra privat.

http://www.citystudios.se/

Är det i så fall Tomas som håller i kursen?
I så fall är den garanterat bra, duktiga killar.
Om du går den i stan, Holländargatan, får du även se var vi huserar :)

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...