Diskutera Digital Fotografering här

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Den här lilla gynnaren fotade jag på min sovrumstapet.

D300, Sigma 70mm 2,8 macro, SB 800. 100% crop.
Spider.jpg

kååool

Vad heter han?

Be han flexa lite o knäpp ett till.

Last edited:
Bildlagring och arkivering

Mycket prat om utrustning. Som det sagts, utrustningen gör mannen och mannen gör bilden. Har själv börjat få för mycket bilder och annat data på mina diskar. Lagring jag inte anser vara felsäkrad.

Har kört USB-diskar utan raid elelr spegling till nu. Vet dock vad dåligt säkrade de mestadels är för hårdvarufel. Bara en tidsfråga innan man förlorar vitala data. Tänkte först skaffa mig en färdig NAS för 8+ diskar. Vet dock att pris/prestanda avskräcker. Måste ha råd med min MarkIII :) Slänger nog ihop en serverlåda och moderkort med 8 interna diskar och speglar dem själv. Mycket enklare och billigare. Då ska det klara sig ett tag.

Men vad gör ni med alla era bilder? Blir det ut på DVD, usb-diskar.. eller slänger ni kanske allt när ni sett dem en gång.. :rolleyes: Har ni några smarta tips för säker lagring?

Ursäkta att jag inte orkar läsa hela tråden nu (:rolleyes) men har någon testat att montera en vanlig kompakt-digitalkamera på hojen för att filma videoklipp med? Funderar på om man skulle kunna få till det med min Ixus 70 på något sätt. Den har ju en sån där standard stativgänga i botten. Kanske går att utnyttja om det finns skruv att köpa i den storleken. :va

Varför inte skruva ihop kameran med en stativplatta och sen ordna något som håller den plattan fast på bågen. Borde gå att sno toppdelen på något stativ och leka med. Om du inte redan har köper du ett snabbfäste som du skruvar på kameran. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4154 Sen grejar du rigg som håller plattan. Tror till och med du kan köpa färdiga tanklocksfästen. Är du händig bygger du enklast något på egen hand. Tänk bara på en sak. Säkra det mot vibrationer. Lycka till! :tummenupp

Last edited:
Den här lilla gynnaren fotade jag på min sovrumstapet.
Har du röda vävtapeter i sovrummet? :va

Men vad gör ni med alla era bilder? Blir det ut på DVD, usb-diskar.. eller slänger ni kanske allt när ni sett dem en gång.. :rolleyes: Har ni några smarta tips för säker lagring?
Jag har ingen säker lagring alls för mina bilder. Allt ligger på en och samma hårddisk på en stationär dator. Inga bilder utbrända på CD/DVD, ingen extern hårddisk med säkerhetskopior, bara ett tiotal bilder som är utskrivna och några bilder i dålig upplösning som ligger på diverse hemsidor. En liten datorkrasch och allt är borta för evigt. :gnissla

Kanske dags att du utökar firman? Tänk dig, egen ateljé och möjlighet att shoppa fotoprylar till butikens inköpspris. :tungan

Varför inte skruva ihop kameran med en stativplatta och sen ordna något som håller den plattan fast på bågen. Borde gå att sno toppdelen på något stativ och leka med. Om du inte redan har köper du ett snabbfäste som du skruvar på kameran. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4154 Sen grejar du rigg som håller plattan. Tror till och med du kan köpa färdiga tanklocksfästen. Är du händig bygger du enklast något på egen hand. Tänk bara på en sak. Säkra det mot vibrationer. Lycka till! :tummenupp

Aha, bra tips. :tummenupp
Nåt liknande en sån där kameratrampolin borde jag kunna mecka till själv.

Jag har ingen säker lagring alls för mina bilder. Allt ligger på en och samma hårddisk på en stationär dator. Inga bilder utbrända på CD/DVD, ingen extern hårddisk med säkerhetskopior, bara ett tiotal bilder som är utskrivna och några bilder i dålig upplösning som ligger på diverse hemsidor. En liten datorkrasch och allt är borta för evigt. :gnissla

:brinnerup :eek:

Stöld, brand, hårddiskcrasch kan ju hända vilken sekund som helst. Var rädd om det som aldrig går att återställa.

Jag använder mig utav en extern Lacie 320Gb hårddisk som bara kopplas in när jag ska föra över foton eller annat viktigt. Förvarar den på ett säkert ställe där den inte kan ramla ner och förstöras.
Tappade ju min förra externa hårddisk, kommer in i alla mappar men inte i bildmappen. Fuck!

Jag var ute och luftade Mark III:an igår.
Landskamp mellan sverige-serbien i rugby!

http://www.toksurfa.com/fotodagbok/landskamp-i-rugby

Ballt med rugby faktiskt. De visar alltför lite sådan sport här i Sverige.
Varma och mjuka bilder med full action i... dessutom 600mm :drool

Last edited:
Last edited:

Jag tjackade en 500 GB USB-disk för 1 år sen. Men jag har inte kopplat in den än. :näsblod

En annan tanke e att regga sig hos iStockphoto och använda dom som backup för utvalda bilder och dessutom göra en hacka på kuppen? Just a thought.

Men för i helvetet! Jag ska ju till Thailand om en vecka. Tror ni de har någon bra affär i Bangkok där man kan handla kameraprylar? Funderar på en ny systemare och objektiv.

Har fått en smitta av RoLLeR och blommor hamnar framför linsen. :huvet Känns nästan ghey att plåta grönsaker :hihi Nåja....:näsblod

En...vit...grönsak!
HÄR

Bilden är för stor för sidbredden här och jag HATAR när det blir förvrängt med milsbreda inlägg, därav enbart länk.

Har fått en smitta av RoLLeR och blommor hamnar framför linsen. :huvet Känns nästan ghey att plåta grönsaker :hihi Nåja....:näsblod

En...vit...grönsak!
HÄR

Bilden är för stor för sidbredden här och jag HATAR när det blir förvrängt med milsbreda inlägg, därav enbart länk.
Ja lite ghey känns det allt :-p

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...