Babar
bromskloss
Ni som fotar studio och med belysning. En del har jag hört kör bygglampor som billig fotobelysning. Hur blir ljuset att funka från dem jämfört med riktiga studiobelysningar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ni som fotar studio och med belysning. En del har jag hört kör bygglampor som billig fotobelysning. Hur blir ljuset att funka från dem jämfört med riktiga studiobelysningar?
Jag funderade på att skaffa ett litet vattenpass till blixtskon, innan jag såg vad de kostade...2-300 pix är ju helt sjukt!
Jag köpte en minipass från Classes för 30:- och ska se om jag kan hitta en bra lösning till att fästa det.
Känner ni till någonstans man kan hitta dessa små grejer billigare?
jag vet inte om detta kanske ska ligga i nån annan tråd, men vi testar..
egenkär som man är så funderar jag på att bygga en liten kamerarigg till hojen, så man kan bränna av lite fräna bilder på sig själv, uuilandes, åkandes i solnedgång osv, självklart med en fjärr sittandes på vänstra handtaget![]()
är det nån annan som gjort ngt liknande? är det en svindum idé som kommer gå åt helvete för att det skakar för mycket?
det får ju bli några gummikuddar mellan gaffelbenen och själva riggen, den kommer göras helt i alu var det planerat
observera att vinkeln på bilden inte är spikad...![]()
det får ju bli några gummikuddar mellan gaffelbenen och själva riggen, den kommer göras helt i alu var det planerat
Det skulle vara sjukt kul att se om det kommer att funka bra! Jag rekomenderar nog slutartider på 1/2000+jag vet inte om detta kanske ska ligga i nån annan tråd, men vi testar..
egenkär som man är så funderar jag på att bygga en liten kamerarigg till hojen, så man kan bränna av lite fräna bilder på sig själv, uuilandes, åkandes i solnedgång osv, självklart med en fjärr sittandes på vänstra handtaget![]()
är det nån annan som gjort ngt liknande? är det en svindum idé som kommer gå åt helvete för att det skakar för mycket?
observera att vinkeln på bilden inte är spikad...![]()
Det går, men det är ju inte så bekvämt att jobba med, bieffekter är att det oftast blir väldigt varmt (brand/brännskade risk), hög risk för att modellen kisar eftersom det är så starkt ljus och samtidigt får modellen mycket små pupiller som kanske inte alltid är önskvärt. ....

Ni som handlar batterier hos kaffebrus. Hur står sig batterikapacitet i batterierna över tiden efter många uppladdningar? Ersättningsmärken brukar ju ofta palla med ett tag för att lägga av allt mer långt innan originalen ballar ur.
det var pissväder här hemma idag i morse, så jag passade på att börja kika lite på riggen, nu vet jag hur den kommer sitta iallafall, kommer kapa sönder mitt gamla stativ och svetsa på lite förstärkningsstag, sen måste jag komma på nån bra fästanordning mot framgaffeln
Om det sitter fast som det sur ut att sitta med det ena staget ner mot framskärmen så lär det knappast gå att se på filmen. Du borde istället fästa det staget upp mot styret. annars kommer VARJE vibration oavsett hur liten fortplanta sig direkt från vägen upp till stativet... Du kan ju inte ha någon fästpunkt på den "rörliga" delen av hojen...Alla punkter måste ju sitta ovanför framgaffeln nedre del.
Edit:
Det bästa hade nog varit om du hade haft fyra ben på stativet. Då hade du kunnat fästa som ett "kryss" på framhaffelns övre del med en fästpunkt på varje ände av den tjocka delen på framgaffeln.
Eller så kan du ta två av stativets ben mot det ena gaffelbenet och ett mot det andra.Eeeehum... Det där kvalificerar nog som årets första ordentliga hjärnsläpp.. haha![]()
jag ska prova såhär istället, dom två översta benen sätts nånstans högt upp på framgaffeln, den enkla nedre får sättas på ett stag som går mellan gafflarna, samtidigt plockar jag bort det svarta plaströret i mitten, och plaststagen som håller i benen och svetsar dit stag i alu för att få det lite stabilare..![]()
Ooh... Titta så exalterad jag blir --->TIPS!
Imorgon 24/1 släpper Pematx uppföljaren till K10d, K20d!
http://www.pentaximaging.com/produc...-K20D/reqID--10505894/subsection--digital_slr
Det där va bland det sjukaste jag settDet här är nog den absolut sämsta bild jag laddat upp till sporthoj.
As per MikkEs request, en bild på min Mark III:a +300m 2,8L IS +2x och 1,4x extenders.
![]()
med 1,3 croppen blir det 1092mm![]()

Första bilden fick jag nästan rysningar av!
|
|
Dags för gräsgasa hos Hydet
Den 1 augusti kör Hydet MC ... |
|
|
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats
Om du vill förfina din hoj ... |
|
|
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats
Om du vill förfina din hoj ... |