Diskutera Digital Fotografering här

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
blev missnöjd som fan och sitter nu och försöker rädda några kort så att dom ska få nåt vettigt iallafall.
Inte sååå illa iaf.
Kommer de där bilderna direkt ur kameran eller har du behandlat dem något?

Angående vattenstämplar och liknande:
iWatermark är ganska smidigt. Men eftersom jag inte har en registrerad version så kommer den där texten mitt i bilden upp.
annons14000wtmk.jpg

Sådär... jag lade in bilderna och satte vattenstämpel med hjälp av porta...

http://picasaweb.google.com/Rockoholicc

Lämna gärna lite åsikter och tips!

MVH Niclas

EDIT: Har fotat med RAW+basic... det är basicbilderna som har blivit förminskade i Porta. Så Rawformat finns kvar... Ge gärna tips som sagt!

MVH Niclas

Last edited:
Inte sååå illa iaf.

Angående vattenstämplar och liknande:
iWatermark är ganska smidigt. Men eftersom jag inte har en registrerad version så kommer den där texten mitt i bilden upp.
annons14000wtmk.jpg

Snyggt att hävda sin rätt till det man skapat med hjälp av nåt man själv snott........

Snyggt att hävda sin rätt till det man skapat med hjälp av nåt man själv snott........

:va det har han ju inte! Men han får stå ut med att ha extratexten mitt i bild. Man får lov att använda det programmet utan att registrera det. Men som sagt...då blir man inte av med extratexten.

Inte sååå illa iaf.

Den i mitten har jag inte rört, dom andra har jag justerat exponeringen på.
Men jag gick på iso 400 på dom flesta korten, så dom blev gryniga. Orutin...
Hade jag haft ett bättre obj så hade jag inte behövt det. Men men.

Snott? Syftar du på texten som ligger mitt i så är det på grund av att jag bara har en 10-dagars sharewere av programmet som nu har löpt ut. Alltså fullt lagligt, bara det att man får den där lilla bonustexten nu när programmet varit installerat mer än tio dagar.

Ricken skrev:
Ljusstarkare objektiv eller kraftigare blixt, gränsen är hårfin. :tummenupp

Tjena Ricken.

Bilderna blir inte magiskt bättre med ett dyrare objektiv, jovisst dom kanske blir lite mindre gryninga, men brus är inget som förstör en bild enligt mig.
Av bilderna att dömma hade jag jobbat mer med kompositionen, det hade gett dig mycket mer än ett dyrare objektiv hade gjort. Det finns massor att läsa om brännvidder och när man med fördel använder vilka. Tex hade jag provat en längre brännvidd vid "kyssbilden" och kommit in närmre samtidigt som du isolerar paret från bakgrunden och ger bilden lite närvarokänsla. Bilderna har även väldigt mycket "himmel" och paret är centrerade på alla bilder.

Just my 2 cents. (inget illa ment utan bara ett sätt för dig att utvecklas)

Med Vänliga Hälsningar
Karl

Snott? Syftar du på texten som ligger mitt i så är det på grund av att jag bara har en 10-dagars sharewere av programmet som nu har löpt ut. Alltså fullt lagligt, bara det att man får den där lilla bonustexten nu när programmet varit installerat mer än tio dagar.

"Bonustexten" ligger där för att du inte betalt de 20$ programmet kostar......
Vad tror du 10 dagar trial-licens innebär?

"Bonustexten" ligger där för att du inte betalt de 20$ programmet kostar......
Vad tror du 10 dagar trial-licens innebär?
Ååå, vad är det som är svårt att förstå?

Man får prova fullversionen i tio dagar. När dessa tio dagar har gått blir man tvungen att acceptera att det blir en text i mitten av bilderna. Vill man bli av med denna text får man köpa en licens.

Ååå, vad är det som är svårt att förstå?

Man får prova fullversionen i tio dagar. När dessa tio dagar har gått blir man tvungen att acceptera att det blir en text i mitten av bilderna. Vill man bli av med denna text får man köpa en licens.

Vi vänder på det lite då.
Texten finns där för att tala om att snåldjäveln som använder programmet inte betalt för det.
Lagligt eller inte det sk-ter jag i.

Vi vänder på det lite då.
Texten finns där för att tala om att snåldjäveln som använder programmet inte betalt för det.
Lagligt eller inte det sk-ter jag i.

:rolleyes:

Om vi vänder på det igen då. Tror nog att de som gjort programmet mer än gärna ser att folk lägger upp/visar bilder med deras reklam-banner.

Tjena Ricken.

Bilderna blir inte magiskt bättre med ett dyrare objektiv, jovisst dom kanske blir lite mindre gryninga, men brus är inget som förstör en bild enligt mig.
Av bilderna att dömma hade jag jobbat mer med kompositionen, det hade gett dig mycket mer än ett dyrare objektiv hade gjort. Det finns massor att läsa om brännvidder och när man med fördel använder vilka. Tex hade jag provat en längre brännvidd vid "kyssbilden" och kommit in närmre samtidigt som du isolerar paret från bakgrunden och ger bilden lite närvarokänsla. Bilderna har även väldigt mycket "himmel" och paret är centrerade på alla bilder.

Just my 2 cents. (inget illa ment utan bara ett sätt för dig att utvecklas)

Med Vänliga Hälsningar
Karl
:)

Jag förstår precis hur du menar, tanken jag hade med ett annat objektiv var för o få bort det gryniga o få kanske lite skarpare kort.
Komosition är jag lika främmande för som rookiesar på det här forumet är för sökfuntionen. Har aldrig haft nåt med det o göra o vet faktiskt vart jag ska börja. Men det är väl sånt man ska skaffa sig erfarenhet för antar jag. :)

Jag tar gladeligen alla kommentarer, påhopp, glåpord och annat allmänt gnäll. Så behöver jag kanske inte känna mig lika bortkommen nästa gång, (förhoppningsvis blir det ingen nästa gång). ;)

Komosition är jag lika främmande för som rookiesar på det här forumet är för sökfuntionen. Har aldrig haft nåt med det o göra o vet faktiskt vart jag ska börja. Men det är väl sånt man ska skaffa sig erfarenhet för antar jag. :)

Jag tar gladeligen alla kommentarer, påhopp, glåpord och annat allmänt gnäll. Så behöver jag kanske inte känna mig lika bortkommen nästa gång, (förhoppningsvis blir det ingen nästa gång). ;)
Vad det gäller komposition så kan man lite snabbt och enkelt prata om tredjedelsregeln (som är en grov förenkling av det gyllenesnittet). Den innebär att om man t.ex. tar en bild så ska en tredjedel av bilden upptas av något och två tredjedelar av något annat.

Om vi ser på det första exemplet här så är en tredjedel utrymmet ovanför munnarna och två tredjedelar är utrymmet under munnarna. Lite grovt räknat. Jag har även lagt på lite gaussisk oskärpa för att ge en liten känsla av ett kortare skärpedjup (och nivåjusterat bilden en aning).
rickensbrudpar1.jpg

På de här två andra bilderna så har jag beskurit lite för att få bort tomrum som kändes som att det inte fyllde någon funktion.
rickensbrudpar2.jpg

rickensbrudpar3.jpg

På den nedre av bilderna så tycker jag personligen att du hade kunnat prova att gå ner på knä när du tog bilden för att få en lite trevligare vinkel.
(jag läste någonstans att en bra fotograf har skitiga knän, och när jag kommer ihåg det så försöker jag att tillämpa det själv också :tummenupp )

Man kan även jobbar med hur olika linjer och former rör sig i bilden och i förhållande till formatet för att skapa en mysig och trevlig rörelse. Flummigt och svårt att förklara lite snabbt och enkelt, men läs länkarna nedan så kanske du får ett hum om vad jag babblar om.

Rekommenderad läsning:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2703.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/2182.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/1471.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/1472.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/1473.htm

Last edited:
Tack! :tummenupp Ska läsa det.

Det här är nog den absolut sämsta bild jag laddat upp till sporthoj. :D
As per MikkEs request, en bild på min Mark III:a +300m 2,8L IS +2x och 1,4x extenders. :)

med 1,3 croppen blir det 1092mm :)

Hahaha! Sick mother of God! :D :yoparty

Sådär... idag har jag äntligen varit ute och fotat lite cross... fotade en tävling...

Innan ni kan få se något galleri skulle jag bara vilja kolla om det finns något program så man lägger in stämplar på alla kort i en mapp? Vore smidigt att slippa fixa varenda bild!

MVH Niclas

Kolla förstasidan i denna tråd =)

Last edited:
Lägger upp några få av de bilder som dumpades över från kameran häromdagen...

..Som nybörjare är det alltid bra med tips om vad man bör göra, tänka på och kanske lika gärna INTE göra o.s.v....

Plockade tre bilder med korvbebisen..(prinskorven?)...
Nivåerna är marginellt justerade på samtliga och "buxbom" är en aning beskuren men sånär på det är inget gjort med dem..

Seså, konstruktiv kritik tack! :fakta

Bifogat

• buxbom.jpg
    buxbom.jpg
    121.5 KB · Visningar: 56
  • telefon.jpg
    telefon.jpg
    42.4 KB · Visningar: 53
  • turtle.jpg
    turtle.jpg
    44.8 KB · Visningar: 45
Seså, konstruktiv kritik tack! :fakta

Det som slår en först är hur fel vitbalansen är :)
Plocka bort ett halvt kilo rött ur bild 2 och 3 så är du på god väg.
Kompositionen är fin.

Med Vänliga Hälsningar
Karl

Det som slår en först är hur fel vitbalansen är :)
Plocka bort ett halvt kilo rött ur bild 2 och 3 så är du på god väg.
Kompositionen är fin.

Med Vänliga Hälsningar
Karl

...good point... för mig som nybörjare* är det lätt att man sitter å tycker att en bild "känns varm" istället för att våga justera vitbalansen ordentligt... Dessutom kan jag villigt erkänna att jag är dålig på att laborera med vitbalans när jag fotar eftersom jag fortfarande har så dålig koll på alla knappar och spakar och rattar...

Använde PS "autonivåer" för att se skillnaden och det blir ju helt klart bättre. Förhoppninsgvis inom en tio år eller så så kanske jag kan lära mig att ta bilden så man slipper justera nivåerna i i PS...

Edit:
* Med "nybörjare" menar jag inte något så pretantiös som nybörjarfotograf utan med nybörjare menar jag "radhussvenne med en för komplicerad kamera och noll koll"

Bifogat

• turtle2.jpg
    turtle2.jpg
    46.9 KB · Visningar: 40
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...