Diskutera Digital Fotografering här

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Hur putsa linsen? Använda nåt hokuspokusputspapper eller duger det med en t-shirt o gnugga?

Köp en putsduk! Inte använda fusktrasor och tröjor. Putsduk kan du köpa hos optikern eller hos fotohandlaren. Sen tyckte jag att ett UV-filter var ett billigt sätt att slippa smutsa ner objektivet. Det är billigare att ersätta ett repigt filter än ett objektiv..

Vettigt stativ

Blivit dags göra några kompletteringar i utrustningen. Jag behöver ett stativ och söker omdömen och tips på bra val. Bra och dåliga saker med det ni provat på. Ska för min del vara en stabil sak som pallar med tungt objektiv och kamera. Stativet kommer till 90% användas vid fotografering utomhus. Då företrädesvis motorcyklar/RR samt naturfotografi. Mobilitet är därför en viktig punkt. Om det är monpod eller tripod är inte viktigt utan nyttan. Gärna budgettips och även ett bästaval.

Lutar allt mer mot att börja med en ( Manfrotto Monopod 680B ). Får komplettera med mer senare.

Babar: Kommer du verkligen ha mycket användning med ett stativ ute? Jag köpte ett fint tripod för 1.600 kr, har använt det typ två gånger.. och det var på natten.
Ska du fota rr eller fåglar kommer du inte behöva ett stativ om du inte ligger på 400mm eller mer. Bäst känsla får du på fri hand, iaf för min del.

Last edited:
Babar: Ett trebensstativ är nog inte mycket att ha om man ska fota motorsport. Det en aning klumpigt att vrida kroppen runt de tre benen (det där lät lite konstigt, men det är svårt att förklara) när du ska följa en hastig sidorörelse och fortfarande titta i sökaren. Så för det ändamålet passar nog ett enbensstativ bäst.

Om man nu ens behöver något stativ då. Jag tycker att det fungerar bäst med att låta vänsterarmen agera enbensstativ med överarmen stadigt mot kroppen. Vänsterhandens nedre högra hörn vilar kamerans underdel på och tumme, pekfinger och långfinger placerar jag på objektivet för stadga och för att kunna manövrera objektivet vid behov. Sedan vrider jag på överkroppen för att följa med motivet. Eller hur jag nu ska förklara det. Jag har enklare för att göra det än att beskriva hur jag gör. :va :tungan

Det gäller nog mest att hitta sin egen ställning som man trivs med och som funkar bra.

Vad det gäller naturfotografering så skulle jag nog rekomendera ett trebensstativ om det gäller långa slutartider och/eller är ganska stillatittande saker som ska fotograferas.

Själv så har jag ett trebensstativ modell "jättebilligt-och-hyfsat-lätt". Det har fungerat bra till det jag använt det (fotografera saker som står stilla, när det varit mörkt ute och liknande). Jag har haft det i sju år men nu verkar det som att det vill säga upp bekantskapen med mig. Det blir allt mera rangligt och det känns som att en del plastdetaljer snart kommer att spricka.

Självklart är en tripod eller monopod väldigt bra vid fotografering av motorsport. Men endast då du har ett objektiv som överskrider runt 300mm.

Hemma här har vi ett Gitzo 1548 med wimberleys head, Gitzos monsterpjäs i kolfiber. Har även ett gitzo monopod som jag är väldigt nöjd med. Monopoden hade jag konstant mountat på mitt 300 2.8 och det hjälper otroligt mycket att få skarpa bilder.

Jag körde med stativ på mitt 50 1.8 också för att få extra skärpa. Skärpa är allting =)

Vilken kompaktkamera?

Tänkte begåva min lilla mamma med en digital kompaktkamera i födelsedagspresent.

Kan spendera max 2500.-
Finns det någon med örnkoll här som kan tala om vilken kamera som är bäst "value for money" ?

Tänkte begåva min lilla mamma med en digital kompaktkamera i födelsedagspresent.

Kan spendera max 2500.-
Finns det någon med örnkoll här som kan tala om vilken kamera som är bäst "value for money" ?

jag skulle satsa på en Canon ixus 70, kostar dock nån hundring över 2500. Den har stor skärm (2,5"), är lätt att använda och den är liten
front250.jpg

Alla tjatar om modellfoto hit o dit...ja okej då! Jag ska prova...men jag väljer en annan modell! :yoparty

Hälsa på Tarzan!!

Befintlig spotlampa i taket, ingen blixt, ngt justerad i RawShooter och PS.
Hans husse ville att Tarzan skulle ha Zorrohatten....så den SKA vara med.

Observera att detta är fotat i händelsens sekund och INTE planerat alls mer än hatten.

1.
IMG_7326.jpg

2.
IMG_7331.jpg

Last edited:
Nytt teleobjektiv, någon?

page10.jpg

Jo, det är kamerahuset i mitten längst till höger. :näsblod

Våren gick och gömde sig igen. Sedan i fredags har det kommit 1-2dm snö. :huvet

5150 mm
120 m minimumavstånd
100 KILO!!!

Hahahahah!!!

Men tänk...ett 5 m objekt som GÅR att marklyfta med benen om man lastar det rätt, på ryggen/axlar. Är fan inte dåligt! Ngt otympligt men ändå.
Är förvånad att det "bara" väger 100 kg....tänk så tungt glas är och teknikerna har lyckats att hålla vikten nere ändå. :yoparty

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul