Diskutera Digital Fotografering här

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Nu har jag lagt upp lite fler bilder på min nya site http://zee.kicks-ass.net/ (funkar endast kvällstid då min hemma-PC är igång).

Vad tycker ni boys? :)

Vilka bilder är bra och vad är mindre bra? :duckar

Ohh, härliga bilder! Är det från Empire State Building den där med kikaren?
De bilder jag inte tycker platsar är den där på ducatin samt den från falkenbergsbanan. Resten är riktigt bra, du verkar vart runt jorden o sett en del.

En fråga ang objektiv:
blabla.
Fråga 2: Billigt Fisheye, existerar det?
Fråga 3: Tips om billig och bra vidvinkel?

Jag kände mig manad att rycka upp tråden från sidan 2...

Fråga 2: Vad är billigt? Tokina är på gång med en helt ny fisheyezoom AT-X DX 10-17/3,5-4,5 för runt 5500:-, Nikon har sin AF DX 10,5/2,8G för dryga 7000:-, om du kan leva med "raktecknande" finns ju Sigma EX 10-20/4,0-5,6 för runt 5000:-.

Fråga 3: Jag funderade en hel del på detta för drygt ett år sedan och bestämde mig för Tokina AT-X 12-24/4 för strax under 5000:- Vad jag jämförde med då var Nikon AF-S DX 12-24/4G (11000:-) och Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM (~5000:-). För mig gick Sigman bort snabbt. Efter att ha plöjt igenom ett antal fotoforum och tester kom jag fram till att även om nikons glugg var vassare på en del punkter (främst CA) var skillnaderna försumbara. Det verkar även som det varierar väldigt mycket mellan enskilda exemplar, jag läste nånstans om en dansk gubbe som köpte Nikons 12-24 och fick det utbytt 3-4 gånger utan att få ett han tyckte var skarpt nog och sedan köpte Tokinan som han var nöjd med. Ok, det var en massa babbel...

Kort sagt, Jag tycker det är en himla bra glugg och är nog den som oftast sitter på kameran. Den känns väldigt solid, glappfri och mjuk gång, mkt snabb autofokus (på en D70s) trots avsaknad av intern fokusmotor. och jag rekomenderar den till 100%, möjligen är den något tung.

Ken Rockwell har även gjort en vidvinkelzoomjämförelse, länk här.

Ohh, härliga bilder! Är det från Empire State Building den där med kikaren?
De bilder jag inte tycker platsar är den där på ducatin samt den från falkenbergsbanan. Resten är riktigt bra, du verkar vart runt jorden o sett en del.

Tack! :)

Jag vet, Duccebilden platsar eg. inte.. borde fimpa den. Falken-depå-bilden kanske kan efterjusteras för att bli mer dynamiskt tror jag, men jag har inte tagit mig tid.

Ja, bilden med kikaren är från Empire State Building. Två bilder från Rio (Corcovado & Copa Cabana Beach). BOrgen är på Rhodos m.m.

Hoppas man kan ta nya fina bilder att lägga upp i år. :)

Dag med en liten bild

är ont om bilder i tråden numera..

DSC_9542_1_Small.jpg

Ja, som alla andra så spårar detta med foto-inköpen ur allt mer.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1556593
Om man jämför det objektivet med dom övriga zoomobjektiven som ligger runt 2 papp. Vad är skillnaden då egentligen? Den där har ju lite bättre ljuskänslighet eller vad man nu kallar de men jag tycker inte skillnaden är så där jätte stor men den kostar ju betydligt mer och har sämre zoom.

Vad är hemligheten?

Vad är hemligheten?

Nu är inte jag någon klippa på foto men jag har svårt att tänka mig att jag skulle uppleva någon större skillnad med ett sådant objektiv. För mig ligger problemet i mina kunskaper och min egen förmåga, inte i objektivets förträfflighet.

Jag har precis fått mitt Sigma 70-300 APO
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1557589 :tummenupp
Köpte även en blixt igår. SpeedLite 430Ex
Blixt är något jag kan rekommendera, framförallt för er som fotar en hel del inomhus. Skillnaden blir bokstavligt talat som dag och natt. Klockrent ljus även om man fotar en person i ett, så gott som mörkt rum utan att det för den skull ser ut som man riktat en strålkastare i nyllet på dem..

Tillbaka till objektiven känns det som om skillnaden på de riktigt dyraoch de billiga främst berör riktigt duktiga fotografer. När de nått en viss nivå så blir det materialet som kan göra en ytterligare skillnad.
För mig som nybörjare kommer allt handla om hur duktig jag är på plåta, inte på ljuskänslighet.
Val av slutartider, stadig hand och bra blick för "bra motiv" kommer vara viktigast när jag ska använda teleobjektivet. Ett stativ lär nog vara ett bra hjälpmedel oxå...

Om man jämför det objektivet med dom övriga zoomobjektiven som ligger runt 2 papp. Vad är skillnaden då egentligen? Den där har ju lite bättre ljuskänslighet eller vad man nu kallar de men jag tycker inte skillnaden är så där jätte stor men den kostar ju betydligt mer och har sämre zoom.

Vad är hemligheten?

Rent allmänt talat. Märket kostar en del. Men sen har det objektivet troligen en bra mycket bättre byggkvalitet. Det tål uteliv bättre, vädertätning etc... Kvalitet på ingående komponenter är högre. Brus, färgdistorsion är lägre, skärpan bättre.. osv..

Jämför med en hoj. Du kanske inte märker skillnaden mellan en gammal Honda CBR från 1987 och en ny GSXR1000 för du kan köra båda lika fort ett varv runt på en bana. Först när du hanterar sakerna fullt ut märker du vad mycket effektivare de nyare och dyrare sakerna verkligen är.

Har själv ett EF 70-200/2,8 L IS USM. Skillnaden är enorm i bildkvalitet mot det reseobjektiv Sigma 18-200 jag har. Färgerna sitter bättre, skärpan är klarare, det zoomar in snabbare osv..

Vad är hemligheten?
Oj, stor skillnad! Canonen är snabbare med sin USM, stor bländare genom hela registret, robustare och man känner av kvalité framförallt!

Jag har den nu och trivs som fan med den. Hade ett Sigma 70-300 APO innan, rena rama skräpet när man köpte sig sin Canon ist.

2808245 Oj, stor skillnad! Canonen är snabbare med sin USM, stor bländare genom hela registret, robustare och man känner av kvalité framförallt!

Jag har den nu och trivs som fan med den. Hade ett Sigma 70-300 APO innan, rena rama skräpet när man köpte sig sin Canon ist.
Happ, då blir det nog en sån :)

Länk till sån pryl?

Denna konverter fungerar enbart till EX 70-200/2,8, 100-300/4, 120-300/2,8, 80-400 OS, 50-500, 300-800 samt fasta teleobjektiv från Sigma. Fungerar dessutom med följande Canonobjektiv:

EF 70-200/2,8 L + IS, 70-200/4 L, 100-400/4,5-5,6 L, + alla fasta L-objektiv från 135mm och uppåt.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123232

Sigmat är fint. Sedan kan du köpa till en 1,4x konverter så får du 98-280mm och förlorar vara ett bländarsteg.

Har man dessutom APS-sensor blir det 1,6ggr extra... ungefär som 157-448 på en Canon350D..

Last edited:
En bild:)
Nån som vet var denna takkreation hänger?

Bifogat

• Lund15.jpg
    Lund15.jpg
    98.6 KB · Visningar: 48
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka