Diskutera Digital Fotografering här

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

Edit: Hittade 1D Mark III. Den ser svettig ut! Vad landar en sån på?

Tack jag gör mitt bästa.. :)

Jag vet inte än, den presenterades för några dagar sen.. riktpris i USA är 4000 dollars.. :)
gissar att den kommer kosta mig 35-40.000.

Jag vet inte än, den presenterades för några dagar sen.. riktpris i USA är 4000 dollars.. :)
gissar att den kommer kosta mig 35-40.000.

Härligt! Det är såna som du som får Sverige att gå runt!

Den här fantastiska bilden har jag tagit på Mattias med min D80 :)

mattiasg0mmersig.jpg

Nån som har erfarenhet av noname batterier till Nikon? Jag funderar lite på det HÄR!

Ett original kostar 645.- Ett "Batt Pack" kostar 1.850.- :näsblod

kaffebrus batterier funkar utmärkt.

Härligt! Det är såna som du som får Sverige att gå runt!

Ja sen när det skiter sig kan jag iaf säga "I did my part" .. :D

Fin situationsbild ;)
Du får ju fixa så att mattias posar på riktigt, ståtlig som han är. :)

Last edited:
Nu har jag testafotat en hel del och lekt med menyerna och snabbknapparna och börjar få in känslan för kameran och måste bara säga: Viiiiiiilken underbar kamera! Den har allt jag saknade på D50'n och mer därtill utan att vara för avancerad och svår att använda för mig. Shajjt va nöjd jag är med köpet!

Den enda nackdelen jag tycker såhär långt är att den är bra mycket tyngre att släpa på.

Nu har jag testafotat en hel del och lekt med menyerna och snabbknapparna och börjar få in känslan för kameran och måste bara säga: Viiiiiiilken underbar kamera! Den har allt jag saknade på D50'n och mer därtill utan att vara för avancerad och svår att använda för mig. Shajjt va nöjd jag är med köpet!

Den enda nackdelen jag tycker såhär långt är att den är bra mycket tyngre att släpa på.

OCH att det är en Nikon :mattias

:rolleyes:
Nej då, en fin kamera är det :tummenupp

OCH att det är en Nikon :mattias

:rolleyes:
Nej då, en fin kamera är det :tummenupp

Som du ljuger! Att förespråka en Nikon är som att förespråka en AMD...skit vilket som. :hihi Ja, jag snodde ordspråket från en välkänd härifrån.... ;)
Vem? Det får vi se.....HAHA

Kvalitet väger en hel del. Vänta bara till du får på zoomarna med fixa låga f och bildstabilisering. Mitt 70-200/f2.8 känns som tegelsten efter ett tags fotande. Finns en lösning och den heter monopod.

Kvalitet väger en hel del. Vänta bara till du får på zoomarna med fixa låga f och bildstabilisering. Mitt 70-200/f2.8 känns som tegelsten efter ett tags fotande. Finns en lösning och den heter monopod.

Jag tycker om tyngd. Känns och blir stabilare.
Men det finns också någonting som heter muskler ;) :D

En fråga ang objektiv.

En fråga ang objektiv:

Standard objektivet som sitter på min kamera är 18-135, sen har jag 55-200mm f/4-5.6G ED AF-S DX Zoom-Nikkor.

Jag tycker att skillnaden är för liten mellan dom 2 och vill ha grimare zoom. Jag hittade ett på blocket, DET HÄR som jag tycker ligger bra i kurs.

Nu till min fråga. Jag har hört att DX objektiv på x-millimeter brännvid motsvarar mycket mer än ett "vanligt" objektiv. Betyder det att blocket-objektivet inte alls ger mig mer zoon som jag är ute efter?

Fråga 2: Billigt Fisheye, existerar det?
Fråga 3: Tips om billig och bra vidvinkel?

En fråga ang objektiv:
Nu till min fråga. Jag har hört att DX objektiv på x-millimeter brännvid motsvarar mycket mer än ett "vanligt" objektiv. Betyder det att blocket-objektivet inte alls ger mig mer zoon som jag är ute efter?
När det gäller objektiven får nån från Nikon-djungeln svara. Jag hör hemma hos Canon :)

Du talar nog om brännviddsförlängning. Digitalkameror vilka har en bildsensor som är mindre än ett fullstort 35mm dia/negativ lider av detta. Kameran använder alltså inte hela bilden utan den beskärs med en faktor på vanligtvis 1,5x, 1,6x eller 2,0x beroende på kameramodell. Detta ger den skenbara effekten att objektivets brännvidd har förlängts med samma faktor. Nikon D80 har vad jag vet 1,5x "förlängning".

Exempel:
Ett 18-50mm kommer att med en faktor på 1,5x-sensor att motsvara 27-75mm (18 x 1,5 = 27mm, 50 x 1,5 = 75mm).

Finns nya objektiv som är anpassade ENBART för dom nya digitalkamerorna med mindre sensor och då gäller inte bildvinkelbeskärningen. DX-objektiven kan du ha för alla kameror, även de för film. Då träder "förlängningen" in pga sensorn när du har en liten sensor som på D80..

Jag tycker om tyngd. Känns och blir stabilare.
Men det finns också någonting som heter muskler ;) :D

Ähhh.. man måste ju träna för att få muskler.. det är jobbigt :rolleyes:

Last edited:
DX objektiven är gjorda för nikonkameror med en crop faktor på 1,5, sätter du ett sånt på en vanklig kanera kommer du få svårartad vinjetering då det inte tecknar ut mer yta än 24*18mm fullformat är 36*24mm.

Står det 70-200 (utan dx) på en glugg så är det så det finns inga varianter beroende på om det är DSLR eller en vanlig "film"kamera. Det som skiljer sig är att på en dslr så tar sensorn bara vara på 24*18mm i mitten på bilden som objektivet projicerar på sensorn, sätter du objektivet på en analog kamera så används allt som objektivet projicerar på filmrutan.
Egentligen borde man prata om bildvinkel då det är den som ändras med cropfaktorn.

Bifogat

• cropfaktor och bildvinkel.PNG
    cropfaktor och bildvinkel.PNG
    7.3 KB · Visningar: 34
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti