Diskutera Digital Fotografering här

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Thundercat, du är en hjälte!
Ett exempel på hur det kan funka kommer här.
Visst, jag ska se till att snygga till det, men wow, så enkelt!
F.ö. så älskar jag denna bild, snacka om nöjd :)

Blev skitliten, vill inte olovandes dra hem en massa program på tjejens dator...

Bifogat

• Jenny0000WTMK.JPG
    Jenny0000WTMK.JPG
    48.4 KB · Visningar: 85
jesseboy skrev:
2590412 Thundercat, du är en hjälte!
Ett exempel på hur det kan funka kommer här.
Visst, jag ska se till att snygga till det, men wow, så enkelt!
F.ö. så älskar jag denna bild, snacka om nöjd :)

Blev skitliten, vill inte olovandes dra hem en massa program på tjejens dator...
Skön bild, skulle dock beskära den lite så att bakgrunden försvinner mer och fokus kommer på bruden.
:tummenupp

bgix skrev:
2595189 Hur tömmer man minneskort utan dator?

Jag vet att det finns separata batteridrivna hårddiskar men det vore kalas om det gick att tanka över till en musikspelare eller liknande som kan användas till annat också.

Finns väl någon form av USB-adapter till iPod som gör att man kan koppla ihop kameran och iPoden och tanka över bilder. Dock är den tydligen riktigt långsam så batteriet i iPoden tar slut innan man fått över typ 1Gb. Kanske har förbättrats sedan jag forskade i ämnet.

Jag har en Digital Photobank
Har bara inte köpt någon hårddisk än till den...men ska så småningom.

Denna modell tar SD-kort osv:tummenupp

Dock så kan man inte kolla på bilderna :(

Bifogat

• Photobank2.jpg
    Photobank2.jpg
    34.8 KB · Visningar: 39
Nikon har denna (tyvärr är den långsam på att överföra från minneskort till den egna hårddisken, från den egna disken till dator går det däremot snabbt):

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=coolw

Canon har nyligen visat upp något liknande.

Viktigt för mig är att den kan visa RAW-bilderna, vet inte om alla tredjepartsapparaterna kan det.

Bifogat

• 001 (Large).JPG
    001 (Large).JPG
    74.1 KB · Visningar: 61
  • 002 (Large).JPG
    002 (Large).JPG
    104.2 KB · Visningar: 56
  • 003 (Large).jpg
    003 (Large).jpg
    89.3 KB · Visningar: 50
  • 004 (Large).jpg
    004 (Large).jpg
    58.8 KB · Visningar: 49
Blue skrev:
2597661 Ser intressant ut men jag lyckas inte med dom högupplösta, vad hämtar/läser du dom med?

Högerklicka på länken, välj spara mål som, välj jpg som format. KOlla filnamnet och .jpg. SPara den. Sen är det bara öppna dem lokalt i nåt bildprogram.

Blue skrev:
2597661 Ser intressant ut men jag lyckas inte med dom högupplösta, vad hämtar/läser du dom med?

Det ska bara vara o klicka på länken så ska bilden öppnas i din webbläsare. Har testat på Internet Explorer och Firefoxxen.

Fungerar det inte, så gör som här stod ovan, spara som, och välj .jpg som filformat.

Intressant men riktigt basic lösning, inga nyheter direkt ;). Men lixom... enbensstativ vid panoreringar på 1/500 sek.. Denna bild: http://www.jsfoto.com/entrettiondel.jpg är visserliggen inte HELT 100% i skärpa men ändå är den bra. Den är tagen på frihand på 1/30 sek. På 1/125 - 1/160 bör man kunna få riktigt skarpa panoreringar på frihand (kanske med lite träning...)

Det är nästan så en skulle se om det finns intresse för en kurs/workshop i mc-fotografering...

MVH

Johan

mr_rockster skrev:
2598384 Intressant men riktigt basic lösning, inga nyheter direkt ;). Men lixom... enbensstativ vid panoreringar på 1/500 sek.. Denna bild: http://www.jsfoto.com/entrettiondel.jpg är visserliggen inte HELT 100% i skärpa men ändå är den bra. Den är tagen på frihand på 1/30 sek. På 1/125 - 1/160 bör man kunna få riktigt skarpa panoreringar på frihand (kanske med lite träning...)

Det är nästan så en skulle se om det finns intresse för en kurs/workshop i mc-fotografering...

MVH

Johan
Kommer de en sådan kurs är JAG på! :yoparty

Har ganska nyligen köpt en begagnad 10d med ett 28-135 usm med bildstabilisator :tuttar grymt kul!

Var på Street car fest och fotade lite förra helgen, här är två bilder :) Man saknade vidvinkel när allt var så tight, en schysst blixt skulle inte heller vara fel :gnissla dyrt dyrt

Bifogat

• Jänkjärn.jpg
    Jänkjärn.jpg
    38.9 KB · Visningar: 37
  • V40m-fix2liten.jpg
    V40m-fix2liten.jpg
    73.3 KB · Visningar: 50
Last edited:
Esquire skrev:
2578786
Fast samtidigt så vore det ju... Snyggt? Med ett litet vitt objektiv. Och skulle Canon råka släppa en uppföljare till 30D så... :drool
40D är på gång :tummenupp kommer nog i vår!

mr_rockster skrev:
2598384 Intressant men riktigt basic lösning, inga nyheter direkt ;). Men lixom... enbensstativ vid panoreringar på 1/500 sek.. Denna bild: http://www.jsfoto.com/entrettiondel.jpg är visserliggen inte HELT 100% i skärpa men ändå är den bra. Den är tagen på frihand på 1/30 sek. På 1/125 - 1/160 bör man kunna få riktigt skarpa panoreringar på frihand (kanske med lite träning...)

MVH

Johan

Jupp jag är klart intresserad om du skall hitta på en workshop eller kurs eller liknande.

jag fick mycket ut av denna lilla artinkeln.

Panos skrev:
2598559 Finns det någon info om den? ;)
Är inte så insatt själv, men en vän är de :tungan Han trodde att den skulle komma till photochina, men hade fel. Så då tror han att den kommer ivår istället. Det ska komma en 40d iallafall :rolleyes:

Mr K skrev:

Den artikeln är NAJS!!
Prenumererar på Digitalfoto och döm om min förvåning när denna artikeln dök upp efter att jag dragit iväg ett innehållsrikt och vääääldigt smörande mail till dem månaden innan om just MCfoto! :yoparty :D

Cyren skrev:
2598598 Är inte så insatt själv, men en vän är de :tungan Han trodde att den skulle komma till photochina, men hade fel. Så då tror han att den kommer ivår istället. Det ska komma en 40d iallafall :rolleyes:

Grymt:yoparty
Då får man vänta tills den kommit:gnissla

Någon som vet vart man kan få tag på en väska där man kan förvara framkallade bilder....typ portfolio-väska/pärm eller vad man nu ska kalla det!??

Det jag söker efter är för bilder i storleksformat 30x40cm eller större!
Kan vara schysst o slippa rulla ihop bilderna.

tacksam för svar ;)

Panos skrev:
2601759 Någon som vet vart man kan få tag på en väska där man kan förvara framkallade bilder....typ portfolio-väska/pärm eller vad man nu ska kalla det!??

Det jag söker efter är för bilder i storleksformat 30x40cm eller större!
Kan vara schysst o slippa rulla ihop bilderna.

tacksam för svar ;)

Robert Matton
http://www.mattonbutiken.se/1/233/Portfoljer_Vaskor

Den här borde väl va vad du söker..

http://www.mattonbutiken.se/2/EASELMATE%20A3/kat-235/ARTCARE_EASELMATE_A3

Last edited:
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien