Thundercat
Ringmärkt
Zee skrev:2575810Tänkte köpa mig en digisystemkamera snart. Lutade mot Canon 400D tills ikväll då jag läste på dpreview.com att många tycker den underexponerar för mycket och att den tar för suddiga bilder (problem med AF gissar jag). Dessutom saknar den antiskakfunktion i kamerahuset, vilket känns som man vill ha om man ska lägga 10 papp för en kamera.
Alternativet (som jag ser det) är 30D som kostar 12000 istället för 7000 (endast hus) och då har 2 mpix mindre. Snart kommer iofs Pentax K10D som ska vara suoerduperbra i prisklassen, men jag har ingen direkt koll på Pentax som märke.
Nikon har ju sin D80 som jag klämt på i butik men jag gillar inte riktigt dess design. Tycker 400D är snyggare och har bättre finish.
Så vad säger ni? Tänkte lägga en ~8000 kr på hus och ytterligare 2-4 loppor på objektiv. Fan vet om man inte vill ha ett 20-200 objektiv (liknande länken nedan) som funkar till allt, eller det är inte prisvärt kanske?
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-200osc
Jag tror nog att Canons 400 D är en bra kamera som instegsmodell. Antiskak i kamerahuset har jag nog aldrig känt att jag varit i behov av. Är det så att man behöver använda lite längre slutartider så använder jag hellre stativ. Om man tycker att kameran underexponerar så kan man ju ställa in så den överexponerar ett steg automatiskt. Men det tror jag inte är nödvändigt.
En sak till att ta med i beräkningarna är begagnatutbudet av objektiv. För jag kan lova dig att du kommer vilja byta upp dig till bättre optik efter ett tag. Du hamnar i köpträsket.

Kika på blocket.se och sök på pentax, nikon och canon så ser du hur begagnatmarknaden ser ut.
Objektivet som du länkade till tycker jag är för ljussvagt. Köp det ljusstarkaste och dyraste du har råd med. Det är ändå det du kommer köpa i slutändan.

Börja med ett 24-70mm, 28-75mm eller liknande, för det klarar du dig långt på. Sen köper du ljusstarkare teleobjektiv när du har råd.
Det var mina åsikter.
Lycka till med köpet!
Ps. Välkommen till fototräsket...