Vad säger du, har du gaser eller?Snarare gaseller![]()

Det är så vackert när de står uppradade där med sina EOS 40D eller vad de nu har, och dessutom varsitt fint vitt 100-400. Men jag tycker nog iaf att de är en aning friskare än han som lagt upp en kurs i fyra steg på Youtube om hur man kan gå till väga för att fotografera lokaltrafikens bussar.Ja, dom grabbarna kan ha lite skev världsbild, men vad vet jag.
Jag har kommit fram till att jag ska handla mig ett 70-200, om det blir nu till helgen vet jag inte, men jag tänkte att jag tackar för ditt erbjudande men åker ner till Gåsen o koncentrerar mig på körning istället. Jag ska ha Hinkas med mig så han får ligga på curbsen åt mig.![]()

Ett 70-200, men vilket? Finns ju en handfull fina 70-200 att välja mellan när man kör Canon. Sigma 70-200/2,8, Tamron 70-200/2,8, Canon 70-200/2,8 med och utan IS och Canon 70-200/4 med och utan IS.
Var det inte Hinkas som införskaffade ett Sigma 50-500 eller något sånt? Ska han behöva ligga och ha en intim stund med curbsen om han sitter och trycker på såna brännvidder?

Jupp. Tyvärr så tenderar Canon att överexponera en liten aning i vissa ljussituationer. Så man får kompensera det genom att ställa kameran på att underexponera -1/3 steg eller något.Ljusmät på asfalten med Tvläge eller Av (beroende vilken effekt du vill ha) underexponera en liten aning. Sen ställer du värdena i M och tvingar kameran att använda det DU vill ha. Sen kommer du inte ha problem med att vita hojar blir underexponerade eller svarta hojar som blir överexponerade.Det gäller iofs att du är med på att ändra värdena efter hur ljuset ändras så du inte bränner ut högdagrar eller låter lågdagrar försvinna i ett totalt mörker.