Diskutera Digital Fotografering här

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Jag gjorde ett försök att plåta månen härom dagen.

_ICT1688.jpg

Snyggt!

Uppdatera gluggarsenalen med en godzigma så kan du t o m se flaggan :tungan

Jag är inget proffs öht, men det är ju kul att prova sig fram.
Finns det något knep för att få bättre skärpa vid nattfotografering, är det en inställningssak i kameran eller hänger det på objektivet?
Kör på manuell exponering, ISO100 och en bländare på sisådär 8-16 någonstans så borde du få bättre bilder.

Två nattbilder som jag nyligen haft uppe i tråden:
bdskade.jpg

Kamera: Canon EOS 350D
Objektiv: Canon EF-S 18-55/3,5-5,6
ISO: 100
Bländare: 8
Slutartid: 59s

bdtor.jpg

Kamera: Canon EOS 350D
Objektiv: Canon EF-S 18-55/3,5-5,6
ISO: 100
Bländare: 16
Slutartid: 8s

Vitbalansen är inställd på läget "glödlampa" på båda, men även automatisk vitbalans brukar fungera för mig.

Det är ju inte direkt någon bättre kamera och objektiv än de du har. Övning ger färdighet, så ut och öva med dig nu. :tummenupp

Last edited:
Crimson, A4

Tjena,
Håller på och donar med lite bilder till framkallning men blir inte riktigt klok på det här.

Hade tänkt framkalla på Crimson. Gjorde det för ett par veckor sedan och blev asnöjd med allt.

Men.. Tänkte jag skulle framkalla i A4-format, och i deras tjänst så står det att den storkelen är 210x305 och när mäter ramar, papper osv här hemma så får jag inte det att stämma. Och enligt wiki är ett A4 210x297

Petitesser kan tyckas kanske, men jag vill vara säker på att få bra utfyllnad, samt att jag inte får vita tomma linjer upptill eller nertill när jag croppar bilden.

Nån som vet hur det här ligger till och hur jag skall tänka?

Lite mer publicerat om ngn vill se. Fighters framsida och artikel och boost kalender och plansch...

Den store roller är givetvis assistent ;)

MVH

J

mm_fightersframsida.jpg

mm_fighters1.jpg

mm_bomber_kalender.jpg

mm_bomber_plansch.jpg

Hej!

Nu har jag till slut skaffat kamera.
Det blev ett köp från Mediamarkt då jag var dum nog att gå på kameraexpertens blåsning. Men låt detta inte bli en tråd om det.

Nybörjare som jag är suger jag gärna åt mig av alla tips.
Lite tips på efterbehandling vore inte alls dumt.

Provfotade lite ikväll..

Bifogat

• testbild.jpg
    testbild.jpg
    98.5 KB · Visningar: 98
Last edited:
Snygg bild fud. Gillar hur röken blev :)

En liten fråga om manuell fokus:
Ibland så får inte AF till det så jag byter till MF. Det ser ok ut i viewfindern (sökaren?) men resultatet är nästan alltid åt helvete. Är det bara att justera tills det blir rätt (vilket tar lång tid) eller finns det några tricks? Jag tycker att det är väldigt svårt att se exakt var fokus hamnar i den lilla viewfindern.

En liten fråga om kompakt telefoto:
Är sugen på att ta lite smygbilder så jag vill ha en kompakt telefotoobj. Efter lite googlande verkar Canons 70-300 IS USM intressant. Någon som har andra förslag? Har en EOS 400D.

Hej!

Det blev ett köp från Mediamarkt då jag var dum nog att gå på kameraexpertens blåsning. Men låt detta inte bli en tråd om det.

Provfotade lite ikväll..

Grattis, vad blev det för hus & optik?

Hej!

Provfotade lite ikväll..

För att vara ny på foto så tycker jag att du satte ribban jäkligt högt med en gång! Antingen har du plåtat innan eller så har du sugit åt dig av alla tips i denna tråden på rekordtid. :tummenupp

Tips att ge? Du kan det ju redan! :tummenupp

SNYGGT!

Snygg bild fud. Gillar hur röken blev :)

En liten fråga om manuell fokus:
Ibland så får inte AF till det så jag byter till MF. Det ser ok ut i viewfindern (sökaren?) men resultatet är nästan alltid åt helvete. Är det bara att justera tills det blir rätt (vilket tar lång tid) eller finns det några tricks? Jag tycker att det är väldigt svårt att se exakt var fokus hamnar i den lilla viewfindern.

En liten fråga om kompakt telefoto:
Är sugen på att ta lite smygbilder så jag vill ha en kompakt telefotoobj. Efter lite googlande verkar Canons 70-300 IS USM intressant. Någon som har andra förslag? Har en EOS 400D.

Är nybörjare på detta med foto så man läser och kollar allt man kommer över. Kollade på en utbildningsfilm för Canon 350 igårkväll och dom nämnde knappen "skärpedjupskontroll" som sitter på vänster framsidan alldels under objektivfrigöringsknappen tror den skulle kunna hjälpa dig med detta problem.

Nån som har ett bra förslag på glugg till en EOS 350D?
Behöver mycket ljusinsläpp så man kan fota någorlunda snabba saker under taskiga ljusförhållanden??
Gärna nånstans 20-70 i zoom...
ISM och dylikt är ju trevligt men det brukar innebära gluggar för minst 7k och det är kanske en liten bit över min budget...

Stort tack på förhand!

Nån som har ett bra förslag på glugg till en EOS 350D?
Behöver mycket ljusinsläpp så man kan fota någorlunda snabba saker under taskiga ljusförhållanden??
Gärna nånstans 20-70 i zoom...
ISM och dylikt är ju trevligt men det brukar innebära gluggar för minst 7k och det är kanske en liten bit över min budget...

Stort tack på förhand!

Är bara en glad amatör men har kikat på zoomar i normalområdet. Tamrons 17-50 2.8 samt sigmas 18-50 2.8 går att få tag i för 3-3500:- ungefär. Har fått bra kritik i de tester jag läst, kanske kan vara ett tips?

Edit: Båda har även zoomar i området 28-70 för ungefär samma pris.

Last edited:
Lite mer publicerat om ngn vill se. Fighters framsida och artikel och boost kalender och plansch...

Den store roller är givetvis assistent ;)

MVH

J

YEAH! Coolt! Kul att du har fått sälja så mycket. Du hade inte varit nånstans utan mig som assistent. Glöm aldrig det! :mad:

Är bara en glad amatör men har kikat på zoomar i normalområdet. Tamrons 17-50 2.8 samt sigmas 18-50 2.8 går att få tag i för 3-3500:- ungefär. Har fått bra kritik i de tester jag läst, kanske kan vara ett tips?

Edit: Båda har även zoomar i området 28-70 för ungefär samma pris.

Ja, då är det bara att bestämma sig för vad du fotar mest..18-50 är ju bättre för "party" foto,,men det duger nog kit objektivet till..så jag skulle nog ta nått snäpp högre..bara vad jag drömmer om asså..:D

Hej!

Provfotade lite ikväll..

Skitbra bild! :tummenupp

Men vad hände egentligen med Kameraexperten? Det vill vi nog veta. :)

Ja, då är det bara att bestämma sig för vad du fotar mest..18-50 är ju bättre för "party" foto,,men det duger nog kit objektivet till..så jag skulle nog ta nått snäpp högre..bara vad jag drömmer om asså..:D

Det är säkert en smaksak!:) När jag har mitt fasta 50mm på så tycker jag mig mest sakna lite mer vidvinkel, så jag skulle nog valt 18-50 men det är ju jag!:D

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka