Diskutera Digital Fotografering här

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Jag har också hört det där att man måste sitta och klona bort varumärken 'n shit. *suck*
 
Inte tillverkaren ditt fyllo, sätt dig ner innan du skadar dig själv ;)
Det räcker att man raderar loggorna på hojjen i så fall.

Ägaren av hojjen, det är av denne man i såfall ska ha en release eftersom bilden kan kommas att användas i olika sammanhang.

Full kan du vara själv!
Visst är det ägaren med...men se ovan.
 
Full kan du vara själv!
Visst är det ägaren med...men se ovan.

Se själv ovan.. på mitt inlägg där jag skriver just att det räcker att plocka bort loggorna.

istock är dessutom ganska rigorösa i sin bedömning av bilder så dom slinker inte igenom ändå om det skulle vara nått som är osäkert.

Fyllo.. :arsele
 
Se själv ovan.. på mitt inlägg där jag skriver just att det räcker att plocka bort loggorna.

istock är dessutom ganska rigorösa i sin bedömning av bilder så dom slinker inte igenom ändå om det skulle vara nått som är osäkert.

Fyllo.. :arsele

iStock-fotografer är en klass för sig. Det är ingen idé att snacka med fotolia-amatörer.
 
Last edited:
Jaja...
Förklara detta då: http://us.fotolia.com/Wikilia/doku.php?id=4_vehicles
Nu rör det sig iofs inte om just Rettor, Duccar och liknande men jag nämnde det som övergripande att tänka på OM MAN PLÅTAR FORDON.

HD är en hoj och där är design/utformning ej godkänd som stockfoto. Inte ens på iStock.

Så sup inte ner er....
 
Last edited:
Jaja...
Förklara detta då: http://us.fotolia.com/Wikilia/doku.php?id=4_vehicles
Nu rör det sig iofs inte om just Rettor, Duccar och liknande men jag nämnde det som övergripande att tänka på OM MAN PLÅTAR FORDON.

HD är en hoj och där är design/utformning ej godkänd som stockfoto. Inte ens på iStock.

Så sup inte ner er....

Det var ju det jag skrev igen.. "skulle det vara osäkert så slinker dom inte igenom istocks granskning". stackars Jkay, blev du upprörd och googlade. :pannkyss

Dock förstår jag inte länken, vad är det jag ska se?
 
Japp, en del av mina bilder här är tagna med just det objektivet
http://www.bitsize.se/gallery/people

Autofokusen är inte så snabb och det är ganska plastigt, men glaset levererar!!

AAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaa.......... helvette vilka fina bilder.
Vilken av bilderna är tagen med det objektivet? Fy fan, den där skall jag köpa.

Hur... vad menar du med långsam autofokus. Kan jag glömma att fota hojar?
 
Det var ju det jag skrev igen.. "skulle det vara osäkert så slinker dom inte igenom istocks granskning". stackars Jkay, blev du upprörd och googlade. :pannkyss

Dock förstår jag inte länken, vad är det jag ska se?

Nä, varken googlade eller blev upprörd.

Meningen med länken var att visa att det finns fordon som har design/utforming av produkten skyddad enligt copyright. Inte bara loggan.

Även om det kan vara osäkert KAN det råka slinka igenom. Men det förstog du kanske inte?
 
AAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaa.......... helvette vilka fina bilder.
Vilken av bilderna är tagen med det objektivet? Fy fan, den där skall jag köpa.

Hur... vad menar du med långsam autofokus. Kan jag glömma att fota hojar?

Kommer inte ihåg vilka, men många av porträtten är tagna med det.
och ja hojjar det kan du glömma, om dom inte står stilla dvs. :)

Nä, varken googlade eller blev upprörd.

Meningen med länken var att visa att det finns fordon som har design/utforming av produkten skyddad enligt copyright. Inte bara loggan.

Även om det kan vara osäkert KAN det råka slinka igenom. Men det förstog du kanske inte?

jo, jag förstod, jag bara retas lite med dig :tuttar
 
Last edited:
Inte tillverkaren ditt fyllo, sätt dig ner innan du skadar dig själv ;)
Det räcker att man raderar loggorna på hojjen i så fall.

Ägaren av hojjen, det är av denne man i såfall ska ha en release eftersom bilden kan kommas att användas i olika sammanhang.

Lyckas du fånga min hoj på bild kan du radera loggorna :tungan
 
Lekte med lite verktyg i garaget.
Ni vet, det finns fler verktyg än kameror!

1.
97028609.jpg

[size=-2]Nikon D3 ,Nikkor 105mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Micro 1/50s f/16.0 at 105.0mm iso2500[/size]

2.
97028610.jpg

[size=-2]Nikon D3 ,Nikkor 105mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Micro 1/50s f/16.0 at 105.0mm iso2200[/size]

3.
97028612.jpg

[size=-2]Nikon D3 ,Nikkor 105mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Micro 1/50s f/8.0 at 105.0mm iso1250[/size]

4.
97028611.jpg

[size=-2]Nikon D3 ,Nikkor 105mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Micro 1/50s f/8.0 at 105.0mm iso500[/size]

Funkar det eller ska jag hålla mig till att skruva bilar och inte zoomgluggar? ;)
 
och ja hojjar det kan du glömma, om dom inte står stilla dvs. :)

Nja, jag har inga problem att fota i enduroskogen med mitt, där är det ofta lite kassa ljusförhållanden - skall jag ta en panoreringsbild, eller en bild där bågen kommer mot mig där det går lite fortare, så förfokuserar jag bara (ibland manuellt) på rätt avstånd.

50/1,8 har gjort att jag har fått svårt att berättiga 10 lock på ett 70-200/2,8 till mig själv...visst saknar man brännvidden ibland, men som tur är kan man flytta på sig själv. :)

Det är en perfekt brännvidd för mig, och 1,8 tillsammans med ett hus (40d) som klarar lite högre känslighet utan att totalhaverera bilden gör att man kommer undan i konstiga ljusförhållanden med.

Låg vikt och smidigt format får man på köpet...förutom slit-och-släng-prislapp.

/J
 
Last edited:
Nja, jag har inga problem att fota i enduroskogen med mitt, där är det ofta lite kassa ljusförhållanden - skall jag ta en panoreringsbild, eller en bild där bågen kommer mot mig där det går lite fortare, så förfokuserar jag bara (ibland manuellt) på rätt avstånd.

50/1,8 har gjort att jag har fått svårt att berättiga 10 lock på ett 70-200/2,8 till mig själv...visst saknar man brännvidden ibland, men som tur är kan man flytta på sig själv. :)

Det är en perfekt brännvidd för mig, och 1,8 tillsammans med ett hus (40d) som klarar lite högre känslighet utan att totalhaverera bilden gör att man kommer undan i konstiga ljusförhållanden med.

Låg vikt och smidigt format får man på köpet...förutom slit-och-släng-prislapp.

/J

Jaja, det finns alltid undantag, men vi är på sporthoj.com och sporthojjar färdas snabbare och ofta på längre avstånd (bana) där du inte kan komma så nära som om du fotar enduro i skogen.

Så jag håller fast vid att 50mm F1,8 är "no-go" när det gäller att fota hojjar, både när det gäller AF hastighet och brännvidd.

Klart, allting beror ju på vad för sorts bilder man vill skapa. Vill man ha en överblicksbild av en kruva med några pixlar i mitten som ska vara hojjen så funkar 50mm finfint! ;)

Funkar det eller ska jag hålla mig till att skruva bilar och inte zoomgluggar? ;)

*host* vitbalans.. om man lägger upp ett par bilder som en serie bör man se till att man har samma vitbalans på alla bilderna

Jag antar att du fotat med ett Macro objektiv (inte micro som du skrivit på alla bilderna)

Fina bilder annars. :)
 
Last edited:
*host* vitbalans.. om man lägger upp ett par bilder som en serie bör man se till att man har samma vitbalans på alla bilderna

Jag antar att du fotat med ett Macro objektiv (inte micro som du skrivit på alla bilderna)

Fina bilder annars. :)

Japp, den är åt skogen. Redigerade bilderna vid olika tillfällen och tänkte inte på det förrän jag hade laddat upp dom.
Får fixa det en dag, alternativt göra en ny serie med lite bättre ljus, så man kan köra iso 200 istället.


Nikon kallar faktiskt sina makro objektiv för micro av någon anledning.
 
Jaja, det finns alltid undantag, men vi är på sporthoj.com och sporthojjar färdas snabbare och ofta på längre avstånd (bana) där du inte kan komma så nära som om du fotar enduro i skogen.

Så jag håller fast vid att 50mm F1,8 är "no-go" när det gäller att fota hojjar, både när det gäller AF hastighet och brännvidd.

Klart, allting beror ju på vad för sorts bilder man vill skapa. Vill man ha en överblicksbild av en kruva med några pixlar i mitten som ska vara hojjen så funkar 50mm finfint! ;)

Självklart kommer brännvidden att vara ett problem om man inte själv kan ta sig nära det man skall fota, men förfokuserar man manuellt på rätt avstånd så är en lite långsammare AF ett o-problem, inte är det värst komplicerat heller. :)

Men det är klart, är man en sådan som mosar iväg 4059873487539857938574398 bilder och plockar just de 3 som lyckades bli skarpa, då lär man ha rapp AF som följer med det man fotar (det är i sig en bra teknik att fånga exakt rätt känsla med dock, speciellt när det går undan, så det är inte fel heller i sig).

Prylfixeringen är elak inom systemkamerornas värld, det är många som glömmer bort att faktiskt fota med skiten med, jag vill bara påvisa att man klarar sig långt med en simpel plastglugg med, speciellt 50:an som funkar till det mesta (förutsatt att man inte måste fota sporthojar på bana 200 meter bort, eller Westminster Abbey från 2 meters avstånd).

Inget ont menat.

:)

/J
 
Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Back
Top