Diskutera Digital Fotografering här

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
*host* vitbalans .. *host* hmm.. *harkel*

HahahAHa! Va skönt att det inte är jag som får en släng av sleven den här gången.

@Boffen Kaffebrus säljer billiga gråkort. Köp!

I helgen ska jag ut på Fotosafari i Sthlms Skärgård. Jag tar med mig hela Lowepro Trekker ryggan fullmatad med allt jag har. Sen lovar jag att återkomma nästa vecka med lite bilder.

Jag kommer att blåsa taket av Kulturhuset med mina alster!

HahahAHa! Va skönt att det inte är jag som får en släng av sleven den här gången.

I helgen ska jag ut på Fotosafari i Sthlms Skärgård. Jag tar med mig hela Lowepro Trekker ryggan fullmatad med allt jag har. Sen lovar jag att återkomma nästa vecka med lite bilder.

Glöm inte gråkortet :fakta

Det ser vi fram emot att se.. tjohooooo

men alvarligt. vem av er använder gråkort när ni är ute o det fria o fotar ?..

that would be me.. ;)

så du fotar först en bild på gråkortet sen skuter du av en serie.. den 30 mins efter så tar du en ny bild på gråkortet och skutar av en serie till ?. eftersom ljuser ändrar som helatiden känns det ju hopplöst..

Eller.. hur använder du det ?

så du fotar först en bild på gråkortet sen skuter du av en serie.. den 30 mins efter så tar du en ny bild på gråkortet och skutar av en serie till ?. eftersom ljuser ändrar som helatiden känns det ju hopplöst..

Eller.. hur använder du det ?

Så mycket ändrar det inte sig. Klart fotar du i skymning så kan man kanske höfta det istället. Men det är alltid bra att ha ett gråkort som referens när man fotar, så slipper man gissa sen.

Så mycket ändrar det inte sig. Klart fotar du i skymning så kan man kanske höfta det istället. Men det är alltid bra att ha ett gråkort som referens när man fotar, så slipper man gissa sen.

Det är sant.. kanske jag bör börja med det...

fotar du alltid i Raw ?

Last edited:
eftersom jag inte fått mina saker än så mekade jag till en bild som skal upp på väggen i sovrummet.

Vet den är utbränd på vänstersidan :-)

DSC_0942_Kullen_Small.jpg

Två av mina senaste bilder.

En bild av ett blockljus taget med IR-filter:
bdljus.jpg

En liten träfigur:
bdhuvud.jpg

För den som är intresserad av lite värdelöst vetande så kan jag nämna att min EOS 350D fick en temporär hjärnblödning ikväll. Den var bara skitgrinig, vägrade ta bilder, visade felaktiga siffror i fönstret och gick inte att stänga av med strömknappen som vanligt. Så jag blev tvungen att ta ur batterierna och ha dem ur i ett par minuter för att den skulle skärpa sig igen. Vad det berodde på vet jag inte riktigt, men en gissning är att det kan ha varit att jag använde en gammal blixt med lite osäker synkspänning på. :huvet

Det är fanemej grejjer det, inget slår en bra bok :) :tummenupp

Esq: Min kamera har låst sig 3-4 ggr, sist var jag iväg på giganten med den o dom fick kika på den. Efter en vecka fick jag tillbaka den, påarbetsordern stod det "Justerat flexkabel".

Skönt o höra att det är fler än min som jävlas.

Rullarn...se bara till att öva praktiskt med kunskapen...annars gör en bok ingen nytta! :fakta

Vill köpa en billig fjärrkontroll till min Canon 400D. Billig är ledordet så frågan är då vad jag ska välja:
Kaffebrus säljer följande:
Trådlös för 149:-
http://www.kaffebrus.com/tradlos-fjarrutlosare-for-canon-eos-300d-350d-400d-300.html
Trådlös universal för 149:-
http://www.kaffebrus.com/tradlos-universalfjarr-for-canon-pentax-nikon-etc-486.html

..eller denna trådlösa från Cyberphoto för 295:-
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=240000
...eller ska man köpa med tråd för 150:-?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=240447

Jag köpte en trådutlösare från Kaffebrus och smäckigare pryl har jag inte haft i min hand. Riktig sunk-kvalla!

Är Canon original sådär billiga skulle jag inte tjacka Kaffebrus.

Vill köpa en billig fjärrkontroll till min Canon 400D. Billig är ledordet så frågan är då vad jag ska välja:

Satsa på en med tråd, hur ofta står man egentligen framför kameran? Det man vill ha den till är ju, iaf i mitt fall, att slippa skakoskärpa.

För den som är intresserad av lite värdelöst vetande så kan jag nämna att min EOS 350D fick en temporär hjärnblödning ikväll. Den var bara skitgrinig, vägrade ta bilder, visade felaktiga siffror i fönstret och gick inte att stänga av med strömknappen som vanligt. Så jag blev tvungen att ta ur batterierna och ha dem ur i ett par minuter för att den skulle skärpa sig igen. Vad det berodde på vet jag inte riktigt, men en gissning är att det kan ha varit att jag använde en gammal blixt med lite osäker synkspänning på. :huvet
Sådär gjorde min 40D också, när jag hade tagit några kort med en blixt med gamla trötta batterier. Har aldrig hänt igen, vare sig före eller efter det.

Woohooo! Nu damp konverter från Mr Rockster ner :)

Väl inpackad och snabb leverans. Stabilized Rockster!

Bifogat

• Konverter.jpg
    Konverter.jpg
    55.1 KB · Visningar: 33
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion