Diskutera Digital Fotografering här

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Last edited:
Hur förhåller sig zoomen på en 400D med ett det med det objektivet som vanligtvis följer med gentemot s3 powershot? Bättre sämre?

Zee skrev:
2656694 F*n, nu börjar man gå runt i cirklar igen. kan inte bestämma mig! :(

Vill jag ha detta Sigmat

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300626

eller denna Tamronen

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750C

??

Det sista är ljusstarkare, men dyrare och med mindre telezoom (50mm mot Sigmas 70mm). Vilken ska man ta?! :gnissla

Utan att tveka skulle jag ta Tamron gluggen, sanslöst bra kritik har den gått, ljusstark genom hela registret, lagom vidvinkel! Har själv en 17-40/4 L, den är ruggigt bra men då kostar den några lappar till...
Ingen direkt mening att köpa 4 halvbra gluggar när man kan köpa 2 bra, kanske tom begade?

Varför frågar jag er ens?.. :gnissla :huvet :tungan

Kommer man ha nytta av Tamronens ljusstarkhet för just inomhusbilder?

Edit: och vad menas med bländaromfång?
Sigmat har 22.
Tamron 32.

Last edited:
Zee skrev:
2656714 Varför frågar jag er ens?.. :gnissla :huvet :tungan

Kommer man ha nytta av Tamronens ljusstarkhet för just inomhusbilder?

Edit: och vad menas med bländaromfång?
Sigmat har 22.
Tamron 32.
Du kommer att ta nytta av 2,8 HELA TIDEN!

22 eller 32... när jvar jag uppe i de bländarvärderna senas... hmmmm.. aldrig.
Så det kommer du inte att behöva bry dig om om du inte ska göra grymt långa exponeringar.

Kingen: Det är en najsig bild, men du kan inte förminska den lite mer? Det blir buggat i textrutorna :)

Last edited:
norda skrev:
2656708 Utan att tveka skulle jag ta Tamron gluggen, sanslöst bra kritik har den gått, ljusstark genom hela registret, lagom vidvinkel! Har själv en 17-40/4 L, den är ruggigt bra men då kostar den några lappar till...
Ingen direkt mening att köpa 4 halvbra gluggar när man kan köpa 2 bra, kanske tom begade?

Den Tamron sitter på min D200....som står så vackert här på skrivbordet.

Triggerhappy skrev:
2656756 Den Tamron sitter på min D200....som står så vackert här på skrivbordet.

Funkar Tamronen bra för inomhusbilder?

Skulle du kunna ta 2 bilder, en vid 17 mm och en vid 50mm med Tamronen? Om du orkar förstås. :)

Blev grymmt sugen på Tamronen + 400D. Ska slå till efter jul tänkte jag.

Zee skrev:
2656758 Funkar Tamronen bra för inomhusbilder?

Skulle du kunna ta 2 bilder, en vid 17 mm och en vid 50mm med Tamronen? Om du orkar förstås. :)

Blev grymmt sugen på Tamronen + 400D. Ska slå till efter jul tänkte jag.

Oki, får väl se om detta går...
OBS!! Kameran var ställd på Small, fine JPG konvertering...inga skärpta RAW filer här. Båda bilderna tagna på F3,5.
Sen förminskade jag bilderna 50%.

....det gick inte...och jag har ingen sida att lägga dem.
Kan maila om du vill. PM´a.

Last edited:
Triggerhappy skrev:
2656782 Oki, får väl se om detta går...
OBS!! Kameran var ställd på Small, fine JPG konvertering...inga skärpta RAW filer här. Båda bilderna tagna på F3,5.

Tack! Bilderna såg mye fina ut, även om motiven inte gav mig chockbånge. :) Jag tror att 50mm endå räcker för mig som normalzoom så att de sista 20 mm (jmft. Sigmas 17-70) kan jag klara mig utan om jag får bra bilder med Tamronet.

Stort tack guys. Bara till att vänta ut jul o nyår för att hugga på priserna. :)

Edit: Hittade denna recensionen: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/tamron_1750_28/index.htm

Last edited:
Triggerhappy skrev:
2655248 Du är inte ensam...D200´n kom för 2 veckor sedan, MB-D200 lite extra batterier å grejer.
Överaskande skarp Tamron 17-50 2,8.
Hur mysigt som helst.
Stridvagnskänsla....inte riktigt som min gammla F4s men inte långt ifrån.

Önskelista:
80-200 2,8
105mm Macro
SB-800
Supervidvinkel....12-24zoom.

Blev du av med skräpet du försökte kränga till mig?
F.ö. är det grader i helvetet:
  • Bilbaneentusiast
  • Amatörfotograf

Du vet det va? ;)

Triggerhappy skrev:
2656782 Oki, får väl se om detta går...

Bättre med en obehandlad RAW isf, JPG bearbetas med bl a skärpning av kameran samt att komprimeringen förstör. Är den dessutom inte i full storlek säger det ingenting om objektivet om det inte är riktigt dåligt så att man ändå ser eventuella skönhetsfel.

Last edited:
Micke O skrev:
2656859 Bättre med en obehandlad RAW isf, JPG bearbetas med bl a skärpning av kameran samt att komprimeringen förstör. Är den dessutom inte i full storlek säger det ingenting om objektivet om det inte är riktigt dåligt så att man ändå ser eventuella skönhetsfel.

Fast jag ju iofs ute efter max- och minzoom, inte objektivets olika egenskaper. Det finns det seriösa recensioner för (se länk i mitt förra inlägg).

Zee skrev:
2656883 Fast jag ju iofs ute efter max- och minzoom, inte objektivets olika egenskaper. Det finns det seriösa recensioner för (se länk i mitt förra inlägg).

Givetvis, fel av mig :tomten

Hörrni, jag sitter här o håller på köpknappen på en 400d och behöver hjälp :gnissla. Vad duger standardobjektivet till? Ska jag köpa utan o köpa ett annat objektiv direkt? Jag har ingen tidigare erfarenhet av systemkameror.

HanneZ skrev:
2657999 Hörrni, jag sitter här o håller på köpknappen på en 400d och behöver hjälp :gnissla. Vad duger standardobjektivet till? Ska jag köpa utan o köpa ett annat objektiv direkt? Jag har ingen tidigare erfarenhet av systemkameror.
Det duger men är väl inte det vassaste. 17-40L är tokvasst men också mucho pengar. Den Tamron jag har åker 8ór runt de flesta snikpaket gluggar till ett överkommligt pris.
Bra optik är DYRT !
MEN om det är skillnaden mellan köpa eller inte...så KÖP och fota...det var ju det du ville från början.

TIPS...provkläm på en 400D innan köp....den är tekniskt jättebra men ergonomiskt är den faktiskt SKIT om man inte är 14år och har bebis händer....den är för jäkla liten.

HanneZ skrev:
2657999 Hörrni, jag sitter här o håller på köpknappen på en 400d och behöver hjälp :gnissla. Vad duger standardobjektivet till? Ska jag köpa utan o köpa ett annat objektiv direkt? Jag har ingen tidigare erfarenhet av systemkameror.

Kitgluggen funkar helt klart, dålig kantskärpa osv. Men vad kan man kräva av en sådan billig glugg? Mitt tips till alla som köper dlsr nuförtiden är följande.
- Köp ett kit, som te.x 18-55 och lär dig känna kameran! En dlsr kräver mer av användaren än en bra kompakt. Det blir inte kalasbilder bara för att det är en dlsr.. Träna och lär er kameran med kitgluggen Känn efter vad ni saknar, köp gluggar därefter! Dumt att köpa ett bamsepaket med massa halvbra gluggar sen använder man knappt någon av dom..

Ska du dock köpa tele sedan så är mitt bästa tips (rent ekonomiskt) en 70-200/4 L, har haft en sådan själv.. Grymm optik, robust och gedigen.. En otrolig skärpa. Och väldigt prisvärd begad, runt 4500-5500 med olika tillbehör.. Saknar du fortfarande brännvidd efter det så är det bara skruva på en converter. Skruvar du på canons 1.4 så tappar du ett bländarsteg, alltså blir ditt nya 5,6.. Nu blev det en massa dravvel, lycka till i ditt köp!

Last edited:
norda skrev:
2658010 Kitgluggen funkar helt klart, dålig kantskärpa osv. Men vad kan man kräva av en sådan billig glugg? Mitt tips till alla som köper dlsr nuförtiden är följande.
- Köp ett kit, som te.x 18-55 och lär dig känna kameran! En dlsr kräver mer av användaren än en bra kompakt. Det blir inte kalasbilder bara för att det är en dlsr.. Träna och lär er kameran med kitgluggen Känn efter vad ni saknar, köp gluggar därefter! Dumt att köpa ett bamsepaket med massa halvbra gluggar sen använder man knappt någon av dom..

Ska du dock köpa tele sedan så är mitt bästa tips (rent ekonomiskt) en 70-200/4 L, har haft en sådan själv.. Grymm optik, robust och gedigen.. En otrolig skärpa. Och väldigt prisvärd begad, runt 4500-5500 med olika tillbehör.. Saknar du fortfarande brännvidd efter det så är det bara skruva på en converter. Skruvar du på canons 1.4 så tappar du ett bländarsteg, alltså blir ditt nya 5,6.. Nu blev det en massa dravvel, lycka till i ditt köp!
Ojoj, nu snacka ni massa jag inte förstod :gnissla.

Jag har varit o klämt på den i en butik i byn, den kändes lite liten men jag tyckte de funka, jag får väl köpa ett batterigrepp om det inte funkar. Iaf han visade mig ett tamronobjektiv som gick på 1600. Vad jag blev osäker på va om detta objektivet helt ersatte det objektivet som satt på eller om det hade ett annat användningsområde. Kommer inte ihåg nu va det va för objektiv men jag tippar på att det va ett sånt här: Tamron AF 70-300/4-5,6.

HanneZ skrev:
2658027 Ojoj, nu snacka ni massa jag inte förstod :gnissla.

Jag har varit o klämt på den i en butik i byn, den kändes lite liten men jag tyckte de funka, jag får väl köpa ett batterigrepp om det inte funkar. Iaf han visade mig ett tamronobjektiv som gick på 1600. Vad jag blev osäker på va om detta objektivet helt ersatte det objektivet som satt på eller om det hade ett annat användningsområde. Kommer inte ihåg nu va det va för objektiv men jag tippar på att det va ett sånt här: Tamron AF 70-300/4-5,6.

Kör på kitgluggen, lär känna kameran nu i vinter.. Kanske inte så mkt motorsport att fota nu i vinter ia.f? Sedan i vår kan du satsa på ett bättre tele, som jag sa 70-200/4L, sedan kanske en 17-40/4 L som "kitglugg" sådan jag på just nu och den är helt otrolig.. Gluggar kan man lätt köpa begat, är i regel en bättre affär...

Men som jag nämde tidigare, köp hellre 1 bra glugg än 3 dåliga.. Det är optiken som kostar flis, huset är i regel det billigaste köpet (om man nu inte går på ett proffs hus, d2x, 1ds)
En gång till, lycka till!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...