Diskussionstråden om olyckor 2022

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
3 döda i mc olyckor 2022 om man kollar rapporteringstråden, plus en mycket allvarlig skadad i en olycka ikväll (Säffle 2022-04-22).

Är början på 2022 ungefär som andra år gällande mc olyckor ? Tycker ändå det varit relativt lugnt av det man hört och läst. Men då var det ju snö också för cirka 2 veckor sedan och kallt. MC olyckorna kommer väl öka nu i maj när mer värme kommer och alla tar ut sina hojar.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Mycket allvarlig olycka" brukar betyda död och elände, utan att man ännu kunnat informera anhöriga.

Räckesolycka, tydligen.
Sällan sådan slutar väl.
Tack för det, Trafikverket.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har inte mött väldigt många motorcycklar så som redan sagts är det nog ganska lugnt, beroende var i landet man befinner sej, vilket innebär att övriga trafikanter inte hunnit vänja sej vid oss riktigt än...

Jobbigt när man inte ens upptäcker en polismc innan man svänger och/eller skiter i att använda körriktningsvisare/backspeglar..

En polismotorcykel och en personbil har krockat utanför Malmköping i Flens kommun.

Polisen har förts till sjukhus med ambulans och har flera misstänkta frakturer.

– Händelsen kommer att utredas, säger Åsa Willsund, presstalesperson vid polisen i region Öst.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ja, den här gången kommer de ju inte skylla på att motorcyklisten körde för fort, dvs att det inte var bilistens fel.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, den här gången kommer de ju inte skylla på att motorcyklisten körde för fort, dvs att det inte var bilistens fel.
Eller att motorcyklisten var svår att se. Polisens hojar är ju nästan som en bil i fronten.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från olyckstråden:

3/4

Man död i mc-olycka​

En man i 80-årsåldern har omkommit sedan hans motorcykel krockat med en lastbil i Horred i Marks kommun.
Polis och ambulans larmades till platsen klockan 15.27 på tisdagseftermiddagen, men mannen konstaterades avliden redan på plats.
Händelsen rubriceras som vårdslöshet i trafik, men det finns ingen misstänkt. Lastbilschauffören ska enligt polisen inte ha behövt uppsöka vården. (TT)


Det här har vi sett under några år nu:

Dödsoffren i MC-olyckor når nya ålders-höjder.
En ganska logisk koppling till den stigande medelåldern hos motorcyklister.

Men ändå.
80 bast. Då är det lagom att gunga gungstol, tycker somliga. Inte fräsa runt på hoj.

Om någon kör hoj vid 80 års ålder, så är väl sannolikheten stor att man kört under större delen av livet? Ända in i döden, då att säga. Fint slut, på ett sätt.
Men onödigt.

Platsen var Helsjövägen, i höjd med Elingärde. Där finns en nasty, nasty blind kurva som nyper rejält om man kör söderut, mot Horred. Man skickas obevekligt ut mot mitten om inte kurvtagningen är förarbetad och spåret perfekt vid ingången. Om den man möter sedan dessutom inte håller sitt spår så är sagan all.

Nej, jag vet inte exakt vad som hände, men jag har sett många hamna helt fel i denna böjen allt för ofta. Både bilar och MC. Hustrun styrde undan allt vad hon kunde för en Alfa Romeo som kom på tvären och skuttade ut på gärdet omedelbart bakom henne. 15 år sedan?

Vi som trafikerar vägen vet. De som bara passerar är fällans villebråd.

Jag satt i köerna från Horredshållet.
Den lokale ambulansjägaren med kamera kom släntrande ner från olycksplatsen.
"Prognos?"

- Det ser inte bra ut. Helikoptern landade för en kvart sedan men dom har inte lastat in ännu. En halvtimma, kanske...?

För lång tid för mig. Jag körde över Björkholm istället.

Nu när jag vet att föraren var 80 år faller bitarna på plats. Gamla människor är sköra. Överlevde smällen - annars hade man inte kallat ut helikoptern, men dör innan han kan stabiliseras för transport.
Vilket öde.

Och Björkholm. Vilket öde.
Förläning, säteri och under en tid Fideikommiss. Länge Von Döbelns fasta punkt i Halland.
Von Döbeln...? Ni vet, Döbelius från Greifswald. Sveriges första universitet, om man tänjer lite på begreppen.
Inte? Johan Jacob Döbelius då, gubben på Ramlösaetiketten? Såja!
Senare adlad Von Döbeln och släkten satt att hålla vakt mot den lede dansken.

Senast jag körde förbi här så hade det börjat växa sly på den gigantiska gårdsplanen. Nu igår var det en björkskog framför ladugården, instängslat och med hästar som gick och betade. På gårdsplanen.

Oh well. Döden får mig att fundera.
Björkholm då - en maktfaktor vid allfartsvägen, fjärmad från Viskans översvämningar genom den mäktiga istidsåsen som löper parallellt upp till Mark. Helt enkelt en av garanterna för att Halland inte skulle bli danskt igen, en producent av välstånd - både lokalt och för riket.

Björkholm nu: någons avdragsmöjlighet längs en okänd grusväg?

Förändringen är konstant.
Den maler på och den maler ner.
Den skapar nytt, den utvecklar, den avvecklar.

Jag har kört mycket hoj.
Det är stor chans att en 80-årig farbror som är ute och kör en njuttur i vårgrönskan har kört mer än mig.

Och ändå.

Ingen är immun, hör ni det?
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Platsen var Helsjövägen, i höjd med Elingärde. Där finns en nasty, nasty blind kurva som nyper rejält om man kör söderut, mot Horred. Man skickas obevekligt ut mot mitten om inte kurvtagningen är förarbetad och spåret perfekt vid ingången. Om den man möter sedan dessutom inte håller sitt spår så är sagan all.
Försöker förstå var du menar och landar i den här kurvan, se rött streck. Rätt uppfattat?
Ja, den är lurig. Jag har mött bilar där och det känns inte bra. Vägen känns "trång".

1651646284318.png
För lång tid för mig. Jag körde över Björkholm istället.
Intressant vägval. Horreds kyrka (nästan) mot Björkholm. Grusväg?

Och ändå.

Ingen är immun, hör ni det?
Önskar att det fanns en försäkring, en sorts mc-NATO som alltid lovade att skydda en. Men nej.... Ingen är immun.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det värsta är att att dessa gamla personer ofta kör en virago som knappt har bromsar ej går att svänga med, Japp jag har kört en 1100 o värre skit finns knappt.
Alltid tragiskt när någon går bort.?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Försöker förstå var du menar och landar i den här kurvan, se rött streck. Rätt uppfattat?
Ja, den är lurig. Jag har mött bilar där och det känns inte bra. Vägen känns "trång".

View attachment 471555

Intressant vägval. Horreds kyrka (nästan) mot Björkholm. Grusväg?


Önskar att det fanns en försäkring, en sorts mc-NATO som alltid lovade att skydda en. Men nej.... Ingen är immun.

Just den passagen du pekar på är "trång" och sommartid ofta belamrad med parkerade badbilar, spring över vägen och hundar i resårlinor som gör att dom ser ut att vara kopplade - men plötsligt springer iväg 3 meter och spärrar vägen med mattes snöre...

Men, Dalis har ringat in rätt kurvserie.
Den norra är värst, när man kommer uppifrån folkhögskolan.

Vägvalet: asfalt en bra bit in, sedan grus mot fram till korset med vägen
Veddige<->Stuv.

"Gamla vägen" från Anno Dazumal.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Men, Dalis har ringat in rätt kurvserie.
Den norra är värst, när man kommer uppifrån folkhögskolan.
Den ja, den är betydligt värre. Där får man god användning för sina däckssidor när man sitter och hoppas att ingen parkerat en traktor runt hörnet och eller att det ligger något skräp/grus på vägen. Det gäller iofs båda riktningarna, men håller med om att riktning söderut är värst.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Såhär blev min hoj kvaddad idag. Inga personskador som tur var.


Nåja. Du fick hennes nummer i vart fall.
Alltid något.



Beklagar förlusten. Ja, en Aprilia in på verkstad i Maj är typ en förlust.

Grattis till att kunna berätta om det!
Å välkommen till forumet, så klart!
 

Ompala

Ny medlem
Gick med
20 May 2022
Hoj
Halmstad
Stor förlust, hade precis fått igång den för säsongen (kortsluten display 8000:). Trevlig människa efter krocken så allt blir löst smidigt :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top