Diskussionstråden om olyckor 2021

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Så fruktansvärt tragiskt!
Har själv kört mycket med klubben och ingen skugga över deras säkerhetstänk. Dom är mycket seriösa.
Men vilken kurva var det?
63CE8650-436B-4124-B9E9-2E92980E90E7.png
Om jag förstod en kamrat rätt ska det vara ”BMW-kurvan” men jag har aldrig kört banan. En lång vänster, av filmklippet ovan att döma står områdesstängslet rätt nära där. Tankarna går till familj och vänner, tragiskt när allt som kan gå fel gör det…
 

Bifogat

  • 881A3D83-6E9B-4581-922E-FEA0E0E22C1C.jpg
    881A3D83-6E9B-4581-922E-FEA0E0E22C1C.jpg
    13.3 KB · Visningar: 67

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
Lund
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Så fruktansvärt tragiskt!
Har själv kört mycket med klubben och ingen skugga över deras säkerhetstänk. Dom är mycket seriösa.
Men vilken kurva var det?
Det stämmer, det som nämns ovan. BMW kurvan, till vänster efter utgången.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Säfsen 25/9

Man död i mc-olycka i södra Dalarna

En man i 70-årsåldern har omkommit i en motorcykelolycka i trakterna kring Säfsen i södra Dalarna.
Mannen hade kört omkull med motorcykel på en mindre grusväg enligt det larm som ringdes in vid klockan halv tolv på lördagsförmiddagen, rapporterar lokala medier. Både ambulanser och en ambulanshelikopter skickades till platsen, sydost om samhället Fredriksberg i Ludvika kommun.
Polisen bekräftar för TT att mannen omkom i olyckan och att dennes anhöriga har informerats om dödsfallet.
Ett evenemang för äventyrsmotorcyklister pågår i området under helgen. Räddningstjänsten uppger för SVT Dalarna att det skett ytterligare ett par olyckor där under fredagen och lördagen.

Adventure Days?
 
Last edited:

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Troligen är det Adventure Days, är nog inte flera evenemang för äventyrsmotorcyklister i det området smtidigt.

Citat från Sydöstran och SVT Dalarna:
Polisen bekräftar för TT att mannen omkom i olyckan och att dennes anhöriga har informerats om dödsfallet.
Ett evenemang för äventyrsmotorcyklister pågår i området under helgen. Räddningstjänsten uppger för SVT Dalarna att det skett ytterligare ett par olyckor där under fredagen och lördagen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Troligen är det Adventure Days, är nog inte flera evenemang för äventyrsmotorcyklister i det området smtidigt.

Citat från Sydöstran och SVT Dalarna:
Polisen bekräftar för TT att mannen omkom i olyckan och att dennes anhöriga har informerats om dödsfallet.
Ett evenemang för äventyrsmotorcyklister pågår i området under helgen. Räddningstjänsten uppger för SVT Dalarna att det skett ytterligare ett par olyckor där under fredagen och lördagen.
SportHojsmotorcyklister som inte vill betala så mycket i försäkringspremie som bombat satan med en billigare, och "säkrare" motorcykeltyp? :hihi
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
SportHojsmotorcyklister som inte vill betala så mycket i försäkringspremie som bombat satan med en billigare, och "säkrare" motorcykeltyp? :hihi
Statistikt sett så är ju adventurehojarna i en helt annan liga än sporthojarna när det gäller olyckor. Dessutom går det vansinnigt mycket långsammare på smala grusvägar, speciellt i Säfsen som är nirvana för grusälskare med sina berg- och dalbanevägar, än på asfalt.
Det "bombas" inte särskilt mycket heller eftersom det är få som klarar av att hålla sig på hjulen på den typen av väg i högre fart. Kort sagt så skulle det vara en väldans massa fler olyckor på adventurehoj på grusväg om föraren försökte bomba.
Det är dock oerhört lätt att göra misstag även i låg fart. Det är smalt, krokigt, skiftande underlag och en litet "reaktionsfönster" när man gör fel. Tack vare att farten är så låg så blir dock olyckorna väldigt sällan fatala men tyvärr var det här ett undantag... Sen vet vi heller inte vad som hände. Han var i 70-års åldern och kunde lika gärna ha blivit sjuk...vi vet inte och ska heller inte spekulera tycker jag, framförallt av hänsyn till hans vänner som var med och hans anhöriga där hemma.
 

Mike123

Medlem
Gick med
31 May 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Zx10r
Är det bara jag som är emot olyckstrådar och spekulationer, det händer, låt det vara? .. lägg tid på ngt konstruktivt - typ online simulator med lite oväntade events?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Statistikt sett så är ju adventurehojarna i en helt annan liga än sporthojarna när det gäller olyckor. Dessutom går det vansinnigt mycket långsammare på smala grusvägar, speciellt i Säfsen som är nirvana för grusälskare med sina berg- och dalbanevägar, än på asfalt.
Det "bombas" inte särskilt mycket heller eftersom det är få som klarar av att hålla sig på hjulen på den typen av väg i högre fart. Kort sagt så skulle det vara en väldans massa fler olyckor på adventurehoj på grusväg om föraren försökte bomba.
Det är dock oerhört lätt att göra misstag även i låg fart. Det är smalt, krokigt, skiftande underlag och en litet "reaktionsfönster" när man gör fel. Tack vare att farten är så låg så blir dock olyckorna väldigt sällan fatala men tyvärr var det här ett undantag... Sen vet vi heller inte vad som hände. Han var i 70-års åldern och kunde lika gärna ha blivit sjuk...vi vet inte och ska heller inte spekulera tycker jag, framförallt av hänsyn till hans vänner som var med och hans anhöriga där hemma.
Det var inte på asfalt jag lärde mig köra med tvåhjulssladd! ;)

Bara för att jag inte äger en gruSHoj och hänger på SOE betyder inte att jag inte känner folk som kör äventyrSHoj idag! Jag vet känslan av att gå in i en ny dimension när båda hjulen släpper... :krama

När jag började köra fanns det visserligen hojar bättre lämpade för den som mest körde grus men de flesta körde en landsvägshoj. Jag gillade inte grus men det struntade mina kamrater i så jag lärde mig för att inte hamna för långt efter. Det gick ofta en bra bit över skyltad hastighet oavsett underlag. Nu hade jag turen att många körde ett tyskt märke vilket betydde att de körde lugnt och behärskat bland folk och i stadstrafik men utanför var det "fri fart".
En kurs med en polis som instruktör, inte SMC, körde jag 90 -100 med lite sladd och tyckte själv det såg hyfsat bra ut. När vi stannar säger han - Jag tror inte någon av mina kollegor är ute här och detta är en vidareutbildning, så vi "anpassar" väl farten. Det gick liiite fortare efter det. Och jag tillhörde inte de snabbare... :tungan

Samtidigt var det Mc-Döden i tidningar och på TV där vi alla motorcyklister var utsatta. En mc-hatande kvällstidningschefredaktör kallade oss organdonatorer. Han fyllde en förstasida med körkortsbilder på trafikdödade motorcyklister. Då var de de med 4 -1 som var de som var sämst, nu är det SportHojar.
Eftersom byte av avgassystem inte gör motorcykeln farligare, borde det väl bero mer på föraren?
Modärna motorcyklar, oavsett motorcykeltyp, har överlag bättre bromsar och väghållning så det är betydligt lättare att köra fort nu.
Så varför är då den motorcykeltyp med bäst bromsar och väghållning farligast?
Siffror visar!
Jag tror, precis som Mc-poliserna jag träffade då, att det beror på förarna till stor del.
Men "siffrorna" visar inte det så då kan det inte stämma i siffermänniskornas värld.

Men om det blir för dyrt med en SportHoj på landsväg kan en "säkrare" och därmed billigare motorcykeltyp vara ett alternativ. Det behöver, helt rätt, inte alls gå lika fort på grus om man söker adrenalin men naturens lagar gäller om man kör för fort. Och då menar jag inte över Tragikvärkets "säkra" skyltade hastighet utan över egen förmåga. Det kan vara både över och under skyltad hastighet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kanske inte ett inlägg om en specifik olycka, men den som körde lär inte leva så länge till om han kör så där.

Jag bor invid en väg som är en trevlig hojväg. Den delen där jag bor är ett parti där man gärna håller bra tempo i sköna kurvor, lite upp och ned höjdmässigt.
Jag stör mig inte på hojar som matar på där. Jag gjorde mina katter till innekatter för att inte riskera nått, men hojarna stör inte mig.
Ljudet från hojarna stör mig inte heller. Det är snarare trevligt.
Jag har lärt mig känna igen ljudet av olika hojar och vilket tempo de håller.
Känner t.ex. igen snabba gruppen som kör förbi på onsdagar vid 19.30 +-5 min innan de ens är 2 km från mig.

Nåväl, till gårdagen då.
Klockan är närmare 21 och jag är i köket. Jag hör på långt håll en hoj komma i bra tempo. Radfyra, öppet slipon, drygt 8-10 000 varv på låga växlar.
Kollar ut och ser någon blåsa förbi i 140 km/h. Det är ungefär det man kan toppa just i den kurvan. Tro mig, jag har testat (i dagsljus)
I vanliga fall vore det ju ingen konstigt i sig och inget jag reagerat på.
Det är bara det faktumet att det är becksvart. Det är så mörkt det kan bli. Det finns ingen gatubelysning i närheten, inga hus som lyser upp vägen.
Lampan på hojen ger inte heller direkt mycket ljus när du tvingas lägga ned den ganska bra för att klara kurvorna.
Just vid mig är det hagar på båda sidor och ett skogsparti en bit bort.
Om jag säger att det är mycket villt här är det ett gravt understatement.
Jag har flockar (inte små grupper) med 40-50 hjortar som går genom hagarna och över vägen. Jag har grupper på 10-15 vildsvin som går över lite här och var och bökar upp vägkanterna. De är även inne på gårdsplan och kommer gående längs med bilvägen för att komma in till mig. Samma väg som hojen körde på.
Rådjur, dovhjort, kronhjort, harar är vanligt förekommande på vägen just invid mig.
På väg till jobbet är antalet dagar jag inte bromar för villt färre än de jag är tvungen att göra det.

Att då i totalt mörker, en fredagskväll med 10 grader varmt ute och fullt med villt hålla den hasitgheten som denne person gjorde gör inte en långlivad. Jag räknade med att personen inte skulle överleva kvällen om han fortsatte så.
Kollade lokalblaskan imorse och såg inget om någon olycka, men å andra sidan kan det ta en stund innan någon hittar han om han klotat ut i skogen i mörkret. Man kan nog ligga där en bra stund innan någon svampplockare hittar en.

Så kör ni så, så tänk efter lite i alla fall :ajjabajja
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kanske inte ett inlägg om en specifik olycka, men den som körde lär inte leva så länge till om han kör så där.

Jag bor invid en väg som är en trevlig hojväg. Den delen där jag bor är ett parti där man gärna håller bra tempo i sköna kurvor, lite upp och ned höjdmässigt.
Jag stör mig inte på hojar som matar på där. Jag gjorde mina katter till innekatter för att inte riskera nått, men hojarna stör inte mig.
Ljudet från hojarna stör mig inte heller. Det är snarare trevligt.
Jag har lärt mig känna igen ljudet av olika hojar och vilket tempo de håller.
Känner t.ex. igen snabba gruppen som kör förbi på onsdagar vid 19.30 +-5 min innan de ens är 2 km från mig.

Nåväl, till gårdagen då.
Klockan är närmare 21 och jag är i köket. Jag hör på långt håll en hoj komma i bra tempo. Radfyra, öppet slipon, drygt 8-10 000 varv på låga växlar.
Kollar ut och ser någon blåsa förbi i 140 km/h. Det är ungefär det man kan toppa just i den kurvan. Tro mig, jag har testat (i dagsljus)
I vanliga fall vore det ju ingen konstigt i sig och inget jag reagerat på.
Det är bara det faktumet att det är becksvart. Det är så mörkt det kan bli. Det finns ingen gatubelysning i närheten, inga hus som lyser upp vägen.
Lampan på hojen ger inte heller direkt mycket ljus när du tvingas lägga ned den ganska bra för att klara kurvorna.
Just vid mig är det hagar på båda sidor och ett skogsparti en bit bort.
Om jag säger att det är mycket villt här är det ett gravt understatement.
Jag har flockar (inte små grupper) med 40-50 hjortar som går genom hagarna och över vägen. Jag har grupper på 10-15 vildsvin som går över lite här och var och bökar upp vägkanterna. De är även inne på gårdsplan och kommer gående längs med bilvägen för att komma in till mig. Samma väg som hojen körde på.
Rådjur, dovhjort, kronhjort, harar är vanligt förekommande på vägen just invid mig.
På väg till jobbet är antalet dagar jag inte bromar för villt färre än de jag är tvungen att göra det.

Att då i totalt mörker, en fredagskväll med 10 grader varmt ute och fullt med villt hålla den hasitgheten som denne person gjorde gör inte en långlivad. Jag räknade med att personen inte skulle överleva kvällen om han fortsatte så.
Kollade lokalblaskan imorse och såg inget om någon olycka, men å andra sidan kan det ta en stund innan någon hittar han om han klotat ut i skogen i mörkret. Man kan nog ligga där en bra stund innan någon svampplockare hittar en.

Så kör ni så, så tänk efter lite i alla fall :ajjabajja
Jag bor efter "samma"väg(inte exakt samma men samma typ)och har även jag omskolat mina katter när jag flyttade(de som var kvar efter ett år..)och på samma sätt finns det en hel hög hojåkare som ansett att det är en bra hojväg och några som har kul på riktigt när de passerar.

Vill dock påpeka att eftersom vägen ser ut som den gör med skog och kullar så ser man inte långt och de tillfällena jag verkligen bombade när jag fortfarande körde allmän väg var sent när nästan ingen annan körde och man på långt håll kunde se ev. mötandes lysen, kan ju varenda centimeter av vägen så hur fort det går att köra överallt vet jag, det enda osäkra man var tvungen att ha marginaler för var mötande men i mörker ser man lyset långt innan så då kan man köra.

Vilt finns det, i högar, med rådjur och älg i spetsen men även vildsvin och en massa harar men det var inget jag lade fokus på då de kan knalla runt närsomhelst men högst sannolikt i gryning och skymning när de oftast förflyttar sig så det var ett riskövervägande jag var väl medveten om och var villig att ta.

Så, vad jag ville säga med denna novellen är att du inte ska vara så säker på att det är en organdonator som är ute och försöker rädda folk i transplantationskön, det kan vara ett väl avvägt beslut av en lokal hojåkare....
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag bor efter "samma"väg(inte exakt samma men samma typ)och har även jag omskolat mina katter när jag flyttade(de som var kvar efter ett år..)och på samma sätt finns det en hel hög hojåkare som ansett att det är en bra hojväg och några som har kul på riktigt när de passerar.

Vill dock påpeka att eftersom vägen ser ut som den gör med skog och kullar så ser man inte långt och de tillfällena jag verkligen bombade när jag fortfarande körde allmän väg var sent när nästan ingen annan körde och man på långt håll kunde se ev. mötandes lysen, kan ju varenda centimeter av vägen så hur fort det går att köra överallt vet jag, det enda osäkra man var tvungen att ha marginaler för var mötande men i mörker ser man lyset långt innan så då kan man köra.

Vilt finns det, i högar, med rådjur och älg i spetsen men även vildsvin och en massa harar men det var inget jag lade fokus på då de kan knalla runt närsomhelst men högst sannolikt i gryning och skymning när de oftast förflyttar sig så det var ett riskövervägande jag var väl medveten om och var villig att ta.

Så, vad jag ville säga med denna novellen är att du inte ska vara så säker på att det är en organdonator som är ute och försöker rädda folk i transplantationskön, det kan vara ett väl avvägt beslut av en lokal hojåkare....
Här ser du inte mera än 100-150m på bästa stället och det är en lång svepande kurva där du i mörker inte belyser vägen åt det håll du ska färdas i.
Men visst möten med andra fordon slipper man ju här.

Dagtid förstår jag att man håller lite tempo här. Det är en väldigt rolig bit. Jag kör ju här själv varje gång jag rastar hojen ?

Nattetid eller i mörker....eehh... man riskerar nog mera än man tror.
Låt mig presentera förra veckans gäster här på gården.
Berra och Berit är vildsvinen. de kommer gåendes längs med den asfalterade vägen ca. 100m, sen viker de av på min väg och går fram till gården.
Jag har elstängsel på alla sidor av gården, med vildsvinstråd längst nere. Så enda sättet de kan ta sig in är via stora vägen. Har sett dem komma därifrån i kamerorna med.
Hjortarna går däremot rakt genom alla elstängsel och får panik när de får stötar. Nästa dag gör de samma sak.
vilt.jpg
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Här ser du inte mera än 100-150m på bästa stället och det är en lång svepande kurva där du i mörker inte belyser vägen åt det håll du ska färdas i.
Men visst möten med andra fordon slipper man ju här.

Dagtid förstår jag att man håller lite tempo här. Det är en väldigt rolig bit. Jag kör ju här själv varje gång jag rastar hojen ?

Nattetid eller i mörker....eehh... man riskerar nog mera än man tror.
Låt mig presentera förra veckans gäster här på gården.
Berra och Berit är vildsvinen. de kommer gåendes längs med den asfalterade vägen ca. 100m, sen viker de av på min väg och går fram till gården.
Jag har elstängsel på alla sidor av gården, med vildsvinstråd längst nere. Så enda sättet de kan ta sig in är via stora vägen. Har sett dem komma därifrån i kamerorna med.
Hjortarna går däremot rakt genom alla elstängsel och får panik när de får stötar. Nästa dag gör de samma sak.
View attachment 464461
Förstår vad du menar och vet vad vilt det studsar runt även nattetid på våra mindre vägar, bara förklarade mina överväganden när jag körde. :)

Att det kunde gå åt helvete var något var medveten om och accepterade då risken att möta en bil på fel sida när man passerade ett krön i dagsljus var så mycket hörgre om man inte höll sig på sin kant...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top