Diskussionstråden för tillbud o olyckor 2018

jag allt för många gånger varit inblandad i situationer där endast min uppmärksamhet räddat mig från olyckor med medtrafikanter.

Bygger inte ALL trafik på detta faktum? Hela tiden, varje dag. Eller missförstår jag dig fullständigt?
 
Personligen har jag alltid varit medveten om när jag kan ta på mig ansvar för att medtrafikanter inte ser mig och när de borde se mig(vilket jag aldrig antar). Det som skrämmer mig är hur många incidenter som jag undvikit mitt på blanka dagen i hastigheter under 50 bara pga att folk inte kan köra bil.

Bygger inte ALL trafik på detta faktum? Hela tiden, varje dag. Eller missförstår jag dig fullständigt?

Och det är ju den erfarenheten som skiljer den som kör och den som bara åker med. Oavsett om det handlar om bilförare eller motorcyklister.

Själv kör jag sällan för fort men ofta över skyltad hastighet! :tungan
 
Bygger inte ALL trafik på detta faktum? Hela tiden, varje dag. Eller missförstår jag dig fullständigt?

Jo, eftersom väldigt många inte följer regel nr. 1 - visa hänsyn! Alltså får man, som sagt, parera för alla andra som inte ser sig för, kör alldeles för fort, inte klarar av att hantera sitt fordon, telefonerar, kollar på sin smartphone etc.

Det är väldigt krävande att vara trafikant......
 
Bygger inte ALL trafik på detta faktum? Hela tiden, varje dag. Eller missförstår jag dig fullständigt?
Jag är en erfaren chaufför oavsett fordon vilket hjälper mkt och väntar inte mig att min omgivning besitter samma kunskap. Som vanligt får de erfarna kompensera för de oerfarna vilket är som sig bör men det finns en tredje kategori som jag kallar talanglösa. Här gäller inga regler utom deras möjligtvis och all erfarenhet i världen är värdelös.
 
Jo, eftersom väldigt många inte följer regel nr. 1 - visa hänsyn! Alltså får man, som sagt, parera för alla andra som inte ser sig för, kör alldeles för fort, inte klarar av att hantera sitt fordon, telefonerar, kollar på sin smartphone etc.

Det är väldigt krävande att vara trafikant......

Regel Nr 1 i Sverige:

Du flyttar dig när jag kommer!

Gäller i trafiken, på trottoaren, i kollektivtrafiken ja överallt där "svensk" hänsyn gäller! :)
 
Vet du att dom körde så fort att dom inte klarade av att svänga, eller är det ett antagande? Annars skulle jag gissa på att många tror att dom hinner, dom har ju en motorcykel, och är totalt urusla på att bedöma avstånd, alternativt så stirrar dom på marken 10m framför hojen, och svänger undan för sånt som kommer ivägen, dvs upphunnen trafik, utan att höja blicken :huvet...
Bild från en av presentationerna i Niklas tidigare länk: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/statistik 2015/HAstighet dödsolyckor.PNG

I grova drag bedöms 1/3 av de omkomna på mc köra inom hastighetsgränsen, 1/3 0-30km/h över gällande hastighetsgräns och 1/3 >30 km/h för fort i f t skyltad hastighet. Det finns ingen statistik som visar att förhållandena skulle avvika dramatiskt i mötesolyckor i kurvor, vad vi vet är att i korsningsolyckor samt i dödsolyckor där mitträcken stått för de krockrelaterade våldet bedöms endast ca 20% av de drabbade köra inom gällande hastighetsgräns och upp till 45%>30 km/h för fort.

En notering värd att göra är att i statistiken för svårt skadade respektive skadade kör en betydligt större del av de drabbade inom hastighetsgränsen eller något däröver. Så att hastighet påverkar konsekvenserna får vi nog anse som fastställt.

Därför kan vi väl misstänka att dödsolyckor i kurvor - singel eller mötande - kan ha något lägre farter om vi jämför med "tredjedelsregeln", om vi lämnar referensen till skyltad fart och spekulerar i vad som orsakat att fordonen lämnar sin spelplan är nog den direkta orsaken att det de facto gått för fort i kurvan ett dominerande inslag. Grundorsakerna - felbedömd hastighet in i kurvan, blick, för tidig insvängning, fartblindhet, plötsligt uppdykande hinder etc - är det som sagt svårare att sia om då intervjuer svårligen låter sig göras i efterhand... :(
 
Last edited:
Personligen har jag alltid varit medveten om när jag kan ta på mig ansvar för att medtrafikanter inte ser mig och när de borde se mig(vilket jag aldrig antar). Det som skrämmer mig är hur många incidenter som jag undvikit mitt på blanka dagen i hastigheter under 50 bara pga att folk inte kan köra bil.

Exakt min poäng, tack Aryey! :)

Du undviker incidenter eftersom du har fantasi nog att ha framförhållning, vilket är ett signum för erfarenhet. Tänk dig då hur många av dessa incidenter som blir de facto olyckor på grund av att "vi" rör oss i för hög hastighet i förhållande till omgivande trafik. Cyklister, fotgängare, piketbilar, lastbilar, bilar och MC och alla befinner sig i detta kokande inferno som är en "modern trafiksituation". Om en av dessa kategorier rör sig i en högre fart, med aggressivare acceleration och bromsande, än det övriga gänget, och om denna kategori förare dessutom konstant överskattar sin förmåga OCH som lök på laxen dessutom är oskyddade... Det är inte konstigt att det ser ut som det gör...

Märk väl, jag är ingen hastighetstaliban på något sätt. Jag älskar fart och snabba fordon, men det finns en tid och en plats för allting och i tät trafik så finns det varken tid eller plats. Lägg också märke till att jag hela tiden skriver att hastigheten är relativ mot omgivningen. I många situationer så är det lika illa att köra i 25-30km/h som i 110km/h. Det är alltid skillnaden i hastighet som skadar och dödar, inte hastigheten i sig...

Titta på alla dashcamfilmerna från ryssland. Det finns ihopklippta varianter med bara motorcyklar och i 100% av alla olyckor så är det för hög relativ fart som är den direkta orsaken.
Vi sitter gärna och garvar lite åt idiotiska ryssar men det ser likadant ut i Sverige, det är bara det att vi inte har kamera i alla fordon...

Jag tog en ur högen bara...

https://www.youtube.com/watch?v=SKhvuC4LsEI
 
roffe_s skrev:
... - är det som sagt svårare att sia om då intervjuer svårligen låter sig göras i efterhand... :(

Men "djupintervjuer" då...?:rodnar


Vi gör oss själva en otjänst när vi isolerar oss från det som händer i kategorin "extremt beteende" och inbillar oss att vi är safe; det där är inte jag.

Rätt vad det är, så är det faktiskt det.
Körskicklighet, erfarenhet, fantasi och ödmjukhet är våra antioxidanter och livsförlängare - men dom garanterar inte ett skvatt.
 
Men "djupintervjuer" då...?:rodnar


Vi gör oss själva en otjänst när vi isolerar oss från det som händer i kategorin "extremt beteende" och inbillar oss att vi är safe; det där är inte jag.

Rätt vad det är, så är det faktiskt det.
Körskicklighet, erfarenhet, fantasi och ödmjukhet är våra antioxidanter och livsförlängare - men dom garanterar inte ett skvatt.

Så sant...!:):tummenupp
 
Åh, jag snackar bara om den vanligaste olyckan, singelolycka på 70-väg. Sen kommer mötesolyckan på samma geografiska plats och det är när singelolyckan krockar med ett mötande fordon och blir en mötesolycka. Orsaken är densamma i bägge fallen. För hög fart (för den specifika föraren), kan inte svänga (vågar inte luta, stelnar, blicklåser antingen på vägkanten eller på det mötande fordonet) och när vägen då svänger mer än föraren så kommer vederbörande över i fel körfält.

Samma olycka i vänsterkurvor krockar inte med något annat fordon och blir därför enbart en singelolycka. Förloppet är detsamma, enda skillnaden är att man åker av vägen och in i något fast föremål vid vägkanten. Möter man någon i högerkurvan så går det ju dubbelt så fort vid kollisionen än vid en vänsterkurva eftersom trädet/stenen what ever står stilla.
:huvet Kurvor ja, jag tänkte omkörning på raksträcka.

Titta på alla dashcamfilmerna från ryssland. Det finns ihopklippta varianter med bara motorcyklar och i 100% av alla olyckor så är det för hög relativ fart som är den direkta orsaken.
Vi sitter gärna och garvar lite åt idiotiska ryssar men det ser likadant ut i Sverige, det är bara det att vi inte har kamera i alla fordon...
Fast där stod ju en del hojar stilla, och blev påkörda, eller skulle svänga och blev påkörda, så att säga att alla olyckor beror på hastigheten är ju bara att flyta med i Trafikverkets propaganda. En del av dom där olyckorna hade ju trots allt gått att undvika om man hade tittat ut i omvärlden.
 
Fast där stod ju en del hojar stilla, och blev påkörda, eller skulle svänga och blev påkörda, så att säga att alla olyckor beror på hastigheten är ju bara att flyta med i Trafikverkets propaganda. En del av dom där olyckorna hade ju trots allt gått att undvika om man hade tittat ut i omvärlden.


Jag har inte sagt att bara mc håller en för hög fart, det gäller även bilarna. Olyckorna är ALLTID 100% beroende av för hög relativ fart, oavsett vem som håller farten... :)
 
”Om kruset faller på stenen;
ve kruset.
Om stenen faller på kruset;
ve kruset.

Alltid ve kruset.”

(Talmud)
 
Exakt min poäng, tack Aryey! :)

Du undviker incidenter eftersom du har fantasi nog att ha framförhållning, vilket är ett signum för erfarenhet. Tänk dig då hur många av dessa incidenter som blir de facto olyckor på grund av att "vi" rör oss i för hög hastighet i förhållande till omgivande trafik. Cyklister, fotgängare, piketbilar, lastbilar, bilar och MC och alla befinner sig i detta kokande inferno som är en "modern trafiksituation". Om en av dessa kategorier rör sig i en högre fart, med aggressivare acceleration och bromsande, än det övriga gänget, och om denna kategori förare dessutom konstant överskattar sin förmåga OCH som lök på laxen dessutom är oskyddade... Det är inte konstigt att det ser ut som det gör......
Stämmer så bra, vissas inte minst av att många vållande bilister (oftast), säger "Jag såg den inte"..
Egentligen betyder det "Det beror på att du inte tittade efter den".

Blir så fascinerad av trafikanter som i skymda korsningar bara fortsätter köra ut förbi företrädesplikt utan att hinna titta eller ha beredskap för att det kan komma något som kör fortare än en snigel från vänster.
-"Ur spår, här kommer jag"! :va
 
Jag har inte sagt att bara mc håller en för hög fart, det gäller även bilarna. Olyckorna är ALLTID 100% beroende av för hög relativ fart, oavsett vem som håller farten... :)

Icke, ingen av mina olyckor hade förhindrats med lägre hastighet.
Jag har t.o.m. gått omkull stillastående.
Försök att förhindra den olyckan med lägre hastighet... :7peta
 
Icke, ingen av mina olyckor hade förhindrats med lägre hastighet.
Jag har t.o.m. gått omkull stillastående.
Försök att förhindra den olyckan med lägre hastighet... :7peta

Hahaha, känner igen det, enda "hojolyckan" jag haft på gata, trots +25kmil berode på för låg hastighet.

Motorn stannade i en brant uppförskurva när jag smög iväg från stugan i Geiranger.
Dessutom en av få ggr jag kört utan skyddsutrustning.

Hojen klarade sej fint för jag la högerbenet mellan den och marken..... fick inte en skråma heller.
Det enda var ett lätt skrubbat ego då grannarna stod på verandan o glodde :rofl
 
Last edited:
Icke, ingen av mina olyckor hade förhindrats med lägre hastighet.
Jag har t.o.m. gått omkull stillastående.
Försök att förhindra den olyckan med lägre hastighet... :7peta


I ditt fall är det ju för låg hastighet som är felet så det är likväl hastigheten som är boven... :)

Enligt försäkringsbolagens statistik så sker 46% av singelolyckorna stillastående eller i väldigt låg fart...snittkostnad 45 000 spänn!!!

Vi är precis som med bromsningen usla på att köra sakta också...jag saknar garagevändningen... :D
 
I ditt fall är det ju för låg hastighet som är felet så det är likväl hastigheten som är boven... :)

Enligt försäkringsbolagens statistik så sker 46% av singelolyckorna stillastående eller i väldigt låg fart...snittkostnad 45 000 spänn!!!

Vi är precis som med bromsningen usla på att köra sakta också...jag saknar garagevändningen... :D

Återigen, ingen av mina olyckor hade undvikits med lägre hastighet. Jag kan inte svara för "statistiken" utan bara för mina egna misstag.
Om jag kollat var jag satte ner foten så hade det inte hänt, högre hastighet hade inte hjälpt...
Om man använder bakbromsen vid garagevändning istället för frambromsen och har gaskontroll och balans så känns det viktigare än lägre hastighet...

Hastigheten gör naturligtvis att konsekvenserna riskerar att bli värre med högre hastighet men det är inte hastigheten som orsakar olyckor. Då skulle flyget vara det farligaste färdmedlet.
Den här olyckan hade naturligtvis inte hänt med lägre hastighet och Noll Vision...
https://www.youtube.com/watch?v=j4JOjcDFtBE


Jag åkte obältad i 160 kph i morse utan att känna rädsla för hastigheten, men så är jag heller ingen hastighetstaliban! :fakta :D

Jag håller inte hastigheten utan anpassar den... :)
 
Hej alla. Ingen bra start alls på 2018 med flertalet dödsolyckor. Det ska bli fint väder i helgen så en lite spekulativ fråga: hur många tror ni kommer stryka med helgen som kommer ?

För övrigt är man ju inte alls förvånad vissa gånger med tanke på de exempel man sett nu på vårkanten på förare som kör extremt vårdslöst. Såg för någon vecka sedan flertalet hojar komma i höga hastigheter på bakhjulet i tät stadstrafik. Totalt vårdslöst !!! Kunde höra hojarna varva upp rejält på långt avstånd innan de kom förbi på bakhjulet i hög fart. Nu snackar på 100+ på 70 väg på bakhjulet med massa bilar och annat på vägen. Fick helt avsmak för hojåkning när jag såg detta. Och även om man själv kör bra så finns ju risken för att man blir påkörd av dessa. Sen är givetvis inte alla olyckor alltid orsakade av vårdslöst körande.
 
Hej alla. Ingen bra start alls på 2018 med flertalet dödsolyckor. Det ska bli fint väder i helgen så en lite spekulativ fråga: hur många tror ni kommer stryka med helgen som kommer ?

För övrigt är man ju inte alls förvånad vissa gånger med tanke på de exempel man sett nu på vårkanten på förare som kör extremt vårdslöst. Såg för någon vecka sedan flertalet hojar komma i höga hastigheter på bakhjulet i tät stadstrafik. Totalt vårdslöst !!! Kunde höra hojarna varva upp rejält på långt avstånd innan de kom förbi på bakhjulet i hög fart. Nu snackar på 100+ på 70 väg på bakhjulet med massa bilar och annat på vägen. Fick helt avsmak för hojåkning när jag såg detta. Och även om man själv kör bra så finns ju risken för att man blir påkörd av dessa. Sen är givetvis inte alla olyckor alltid orsakade av vårdslöst körande.

Ingen alls skulle jag tro. Men det är alltid flest dödsfall i början och slutet av säsongen
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top