Diskussionstråden för olyckor 2016

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
http://www.expressen.se/gt/bil-och-m...rligt-skadade/

En mc har frontalkrockat med en personbil i Bengtsfors i Dalsland.
På mc:n satt två personer – en förare och hans dotter. De har förts till sjukhus med ambulanshelikopter.

– De körde rakt in i bilen och slungades av motorcykeln, säger Thomas Fuxborg, presstalesman vid polisen i Region Väst.
direkt!

Larmet om en allvarlig trafikolycka kom vid 10.30-tiden på söndagsmorgonen. En mc med två personer på kolliderade kraftigt med en personbil innehållande en förare och två barn.
Thomas Fuxborg berättar:
– Det var en man som körde mc:n. Bakom sig hade han sin dotter. De mötte en bil som kom i motsatt körriktning som svänger mot en parkeringsplats på andra sidan gatan. Han ser inte mc:n komma och den(,motorcykeln alltså, min anmärkning) kör rakt in i bilen.
Flögs med ambulanshelikopter
Mannen och hans dotter, som är i de övre tonåren, slungades av motorcykeln.
– De fördes med ambulanshelikopter till NÄL. Mannen har enligt mina uppgifter en axelskada, dottern har skadat bäckenet. Men ingen av dem ska inte vara livshotande skadade.
Föraren och barnen som färdades i bilen klarade sig oskadda

Expressenjournalistik. :zpy
En man, naturligtvis, ser sig inte för och kör, med sin dotter bakpå, rakt in i en stackars vänstersvängande bilist. Men tur att de i bilen klarade sig utan fysiska skador.

Nej, jag vet inte hur det gick till men får känslan att det kan vara vinklat...



För några år sedan försökte jag nysta i hur dessa galet vinklade olycksnotiser kom till - dom där motorcykeln är den "aktive" som "kör in i", "kraschar med" och rent av "rammar" andra fordon, främst bilister.

Visste man inte bättre så skulle man av medias rapportering lätt kunna tro att det fanns kamikazeskvadroner på MC som bara körde runt för att leta efter någon att "köra in i".

Men, när man skrapar lite på ytan, så visar det sig att det i de allra flesta fall handlar om en bilist som korsar vägen för motorcykeln - och är vållande.

Ändå beskrivs det på ett helt annat sätt. Varför?
Ja, "journalister" är det lätt att skylla på, men sanningen är den att det knappt finns några sådana längre.

Däremot copy/pastande nickedockor som publicerar det dom får sig tillsänt.
Skriver polisen skit i sina releaser, så publicerar media skit.
Ordagrannt, rakt av, okritiskt.
"Men, polisen skrev ju så...?"
'Låter det rimligt?'
"Nä, nu när du säger det så..."

Jag tycker att det kan vara en bra ide att försöka stävja en vriden nyhetsrapportering redan vid källan. Sådana notiser skapar avgjort en negativ och felaktig bild av vad som egentligen händer i trafiken.

"Bil svängde ut utan att iaktta väjningsplikt" är oftast en sannare beskrivning än "motorcykel körde in i sidan" och skulle kanske till och med kunna bidra till att någon enstaka bilist tänker sig för någon extra gång.


Polisens kommunikatörer är eländigt dåliga på att uttrycka sig, förövrigt.
En frontalkrock är just det som det låter som: två fordon som krockar front mot front.
Inget annat.
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/frontalkrock
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De skulle naturligtvis stått att en hen med sitt henbarn på bönpallen blev påkörda av en bil som körde in i deras fil.

Det där med att köra på eller bli påkörd är ett språkbegrepp jag sett att folk använder sig av ganska ofta. Istället för att säga "jag krockade" och lämna målet öppet för frågan om vem som var skyldig så säger de ofta att "jag blev påkörd".
Det har helt plötsligt inte längre med juridiken att göra utan man har utan att ljuga gett skulden till motparten för han körde ju in i min högersida sidan med fronten på sitt fordon.

Att det sen skrivs så av en journalist är ju lite mer klandervärt men jag antar att bilisten kördes av en kvinna eftersom det fordonet beskrivs könlöst och oskyldigt. Och skulle motorcyklisten varit en kvinna så skulle den inte längre ha beskrivits med han/hon utan även den skulle ha blivit könlös. Även den oskyldige dottern beskrivs med kön eftersom hon ju är både kvinna och offer.

Det är en märklig värld vi lever i...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Bara en sån semantisk detalj som att olycka involverande minst en mc oftast benämns mc-olycka. Möjligen acceptabelt vid singelolycka men det är fortfarande en felaktigt syftande beskrivning. Ytterligare ett "möjligen" skulle vara om en mc havererar utan annan påverkan på vare sig person eller omgivning, vilket sällan blir föremål för braskande sensationsjournalistik eller opinionsbildande polis och andra myndighetsutövare.

Varför är det så omöjligt att utgå från trafikolyckan utan att bedriva rättegång i rapporteringen? Här inkluderar jag såväl polis som media utan att könsbestämma dem och de borde ta samma utgångspunkt. Är de medvetna om att de bidrar till avhumaniseringen i bilisters syn på motorcyklister så är det illa.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
http://www.hd.se/2016-06-19/mc-olycka-vid-malmoleden

MC-olycka vid Malmöleden

En motorcykelolycka inträffade under söndagseftermiddagen vid Södra Stenbocksgatan-Malmöleden.

Strax efter klockan 16 på söndagseftermiddagen inträffade en singelolycka med en motorcyklist i rondellen vid Södra Stenbocksgatan-Malmöleden. Det är oklart ifall mannen skadade sig vid olyckan eller inte.


Ovan saxat ur tidningen :(
Nedan saxat ur post av McMorris som var med, lite skillnad...

PS. Polisrapporten kom idag. Kors i taket, jag fick rätt! De bötfällde föraren av bilen som korsade alla filerna i rondellen och orsakade olyckan.

Julius Viktorsson kan inte ägnat många minuter på denna "nyhet" :(
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
https://polisen.se/Halland/Aktuellt...-28-1652-Trafikolycka-personskada-Kungsbacka/


Såg ut som en XC 800, metallic blå med lite packning i sopsäckar bak på pakethållaren.
Hojen stod på stödet och såg oförstörd ut.
Någon som vet mer?
Trängd av någon bilist som kört ut från Onsalapåfarten?
Motorvägar skall ju vara så himla säkra - föraren i räcket, kanske?

Massiva köer från Sandsjöbacka och neråt när jag började "köa".


Babe2 har facit:

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/mc-förare-i-dödskrasch-på-e6-1.3441838

Mc-förare i dödskrasch på E6
GÖTEBORG Den mc-förare som i går kraschade på E6 strax efter Onsalaavfarten i södergående riktning är död. – Mannen är avliden. Han var en utländsk medborgare utan anknytning till Sverige, säger Thomas Fuxborg vid polisen.

På tisdagseftermiddagen stängdes E6 av i södergående riktning på grund av en allvarlig singelolycka mitt i rusningstrafiken.

– Mc-föraren var en utländsk medborgare på semester i Norge med en grupp kamrater. Han har inga anhöriga i Norge eller i Sverige, säger Thomas Fuxborg, presstalesperson vid polisen.

Polisen har aviserat att en teknisk undersökning av fordonet, som är taget i beslag, kommer att genomföras.

Killen dog alltså.
I en singelolycka, längs en motorväg i den allra säkraste delen av vårt vägnät - det av EU prioriterade TEN-T systemet som skall hålla extra hög standard för alla trafikanter.

Bra med teknisk undersökning av fordonet. Undrar om packningen kan ha haft något med olycksorsaken att göra?

Underligt att man inte tar räcket i beslag? Det känns som det kan ha haft en hel del med utgången av olyckan att göra...


Undrar hur det känns för resten av gänget att rulla vidare hemåt, efter en lyckad MC-semester i Norge?
...en man kort.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Killen dog alltså.
I en singelolycka, längs en motorväg i den allra säkraste delen av vårt vägnät - det av EU prioriterade TEN-T systemet som skall hålla extra hög standard för alla trafikanter.

Bra med teknisk undersökning av fordonet. Undrar om packningen kan ha haft något med olycksorsaken att göra?

Underligt att man inte tar räcket i beslag? Det känns som det kan ha haft en hel del med utgången av olyckan att göra...


Olyckan kallas för en "singelolycka", men man har sprayat ett gult kryss på räcket där resan tog slut.


SMC presenterade Transportstyrelsens statistik för första halvåret idag.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Dodsolyckor-okar---aven-pa-tvahjulig-MC/

Olyckorna ökar allmänt, och tyvärr även för MC.
Ett bra sätt att bjuda in till mer konstiga lagar, regleringar och fjärrstyrning av MC.

Även detta tillåts fortsätta:
Transportstyrelsens statistik visar också att minst tre av tretton omkomna saknade A-körkort. Det stämmer tyvärr väl överens med tidigare år att en stor andel av de som dödas på tvåhjulig MC inte har något körkort för motorcykel


Känns lite tröstlöst.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
I praktiken är det numera fri fart på vägarna. Undantag där fartkamera finns.
Men poliser behövs väl inga då fordonen själva snart rapporterar avvikelser och
inbetalningskort skickas av en dator placerad i Indien:gnissla
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
I praktiken är det numera fri fart på vägarna. Undantag där fartkamera finns.
Men poliser behövs väl inga då fordonen själva snart rapporterar avvikelser och
inbetalningskort skickas av en dator placerad i Indien:gnissla

Fri fart, yes - och fritt fram för allt det där andra som borde övervakas: ölskåp som vaggar fram längs E4 och E6 nedlastade till genomslagsgummina (det enda som man trots allt verkar ägna liiite uppmärksamhet ändå), konstiga trafikbeteenden, körfältsplacering, avstånd till andra fordon, lastsäkring(Ha!), mörklagda släp, bilar som tuffar på utan nummerskyltar eller med uppenbart hemsnickrade skyltar från annat land, stöldturnéer - det är fullständigt fritt fram på vägarna A.D 2016.
Fartkamerorna gör ju polisens jobb...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad gäller "fri fart" så är jag inte tillräckligt gammal för att upplevt det i Sverige men som historiskt intresserad har jag tagit reda på vad som gällde.

I Körkortsboken, Per Wersén Saxon & Lindströms förlag 1946, står det...

Hastigheten
För personbilar och motorcyklar är ingen maximihastighet fastställd, men för lastbilar och bussar är farten begränsad till högst 40 kilometer i timmen inom tätbebyggt område och 50 km./tim. på landsbygden. (F.n. är hastigheten för lastbilar och bussar begränsad till 40 km./tim. överallt.)
Att hastigheten är fri för personbilar innebär att föraren får använda sitt eget omdöme för att anpassa den med hänsyn till annan trafik, sikt, väglag och andra omständigheter.


Att hastigheten är fri för personbilar innebär att föraren får använda sitt eget omdöme för att anpassa den med hänsyn till annan trafik, sikt, väglag och andra omständigheter.
Det är ju, som ni förstår, rätt ålderdomligt att använda eget omdöme i dagens trafik med Noll Vision. Hur ska man veta vad som är "rätt" hastighet om det inte finns skyltar? :dummer

Vid tre tillfällen är det förbjudet att köra fortare än så att man kan stanna ögonblickligen, nämligen vid rundning av gathörn, vid passreande av en vid hållplats stående spårvagn, och vid sådant väglag att man lätt råkar i slirning. Den sista punkten innebär att om man inte kunde undvika en kollision på grund av en isgata, så är väglaget ingen förmildrande omständighet, utan tvärtom.

Den sista punkten innebär att om man inte kunde undvika en kollision på grund av en isgata, så är väglaget ingen förmildrande omständighet, utan tvärtom.

Det är ju borta nu, nu orsakas olyckan av halka och den stackars bilisten kunde inte göra något...

Nu är jag gammaldags och använder eget omdöme vilket betyder att jag klarar att trafiksäkert köra på de delar av Autobahn och Isle of Man som inte är hastighetsreglerade! :D
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23149056.ab

Mc-förare svårt skadad efter krasch nära Falkenberg
En motorcykel kraschade på E6:an söder om Falkenberg i morse.
Föraren fördes till sjukhus med svåra skador.
Vägen fick stängas av under bärgningsarbetet.
Singelolyckan inträffade i södergående riktning på E6:an, mellan Heberg och Slöinge trafikplats, strax efter klockan 08.
– Det finns ett vittne som kört bakom mc:n. Men vad den personen sagt ingår i utredningen så det kan jag inte uttala mig om, säger Hans Lippens, presstalesperson vid polisen i region väst.
Räddningstjänst, polis och ambulans larmades till platsen. Mc-föraren fördes till sjukhus med ambulans. Han uppges vara svårt skadad.
Vägen fick stängas
E6:an stängdes av för all trafik i södergående riktning under bärgningsarbetet. Vid 08.40 var vägen återigen farbar.
Avstängningen orsakade en del köer.


– Det var ju E6:an som vi fick stänga i en halvtimme och det är semestertider, så det blev en del köer, säger Hans Lippens.
Polisen har tagit motorcykeln i beslag för att kunna genomföra en teknisk undersökning av den.


Även detta en räckesolycka? Någon som vet mer?
Även detta skall ha varit en utländsk turist. Någon som vet nationalitet?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
http://www.pt.se/nyheter/tva-omkom-i-mc-olycka-10131268.aspx

Denna olycka innebär tyvärr att vi har ovanligt många dödsolyckor i länet detta år. Detta kan eventuellt handla om vattenplaning och/eller sidoräckeskollision, hoppas på mer information när anhöriga underrättats.

Let's be careful out there...
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
http://www.pt.se/nyheter/tva-omkom-i-mc-olycka-10131268.aspx

Denna olycka innebär tyvärr att vi har ovanligt många dödsolyckor i länet detta år. Detta kan eventuellt handla om vattenplaning och/eller sidoräckeskollision, hoppas på mer information när anhöriga underrättats.

Let's be careful out there...

Ja, utan att invänta något officielt besked, så ser det allt ut som att Trafikverkets dödsräcken skördat ytterligare liv.
Hur länge skall det få fortsätta?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, utan att invänta något officielt besked, så ser det allt ut som att Trafikverkets dödsräcken skördat ytterligare liv.
Hur länge skall det få fortsätta?
Njae, det kan vara att dra det för långt - fakta är att det regnade under kvällen/natten, att två män från östra Norrbotten omkommit som förare och passagerare och att den korsningen hade sidoräcken av Kolswa-typ sist jag passerade. E4 är annars bred och jämn och om inte färden gick i warp speed förefaller konsekvenserna stora, skadorna på kropparna var omfattande. http://nsd.se/nyheter/kalixoverkalix/mc-olyckan-han-var-varldens-basta-van-10131539.aspx

Mer vet jag inte och därmed gör vi nog klokt att ge oss till tåls till dess att fler uppgifter framkommer.

Men vi har väl nog med bevis i andra olyckor som underbygger Din slutsats att när olyckan väl är ett faktum så skadar räckena oss motorcyklister långt mer än de hjälper. Och att TrV inte har ens den ringaste avsikt att erkänna problemet, än mindre åtgärda det. Ja, annat än genom att sänka hastigheten då.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Din slutsats att när olyckan väl är ett faktum så skadar räckena oss motorcyklister långt mer än de hjälper. Och att TrV inte har ens den ringaste avsikt att erkänna problemet, än mindre åtgärda det. Ja, annat än genom att sänka hastigheten då.

Och då känns det som floskler om människors lika värde inte direkt genomsyrar Tragikverket... :(
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Njae, det kan vara att dra det för långt - fakta är att det regnade under kvällen/natten, att två män från östra Norrbotten omkommit som förare och passagerare och att den korsningen hade sidoräcken av Kolswa-typ sist jag passerade. E4 är annars bred och jämn och om inte färden gick i warp speed förefaller konsekvenserna stora, skadorna på kropparna var omfattande.

Mer vet jag inte och därmed gör vi nog klokt att ge oss till tåls till dess att fler uppgifter framkommer.

Men vi har väl nog med bevis i andra olyckor som underbygger Din slutsats att när olyckan väl är ett faktum så skadar räckena oss motorcyklister långt mer än de hjälper. Och att TrV inte har ens den ringaste avsikt att erkänna problemet, än mindre åtgärda det. Ja, annat än genom att sänka hastigheten då.


Om inte media har latat sig och använt gamla arkivbilder, så är man längs sträckan inramad av just Kohlswa, nyuppsatt på nakna ståndare/sigmabalk som sidoräcke, och något som ser ut som Birsta 1P H1 som mitträcke, även det med friliggande stolpar.
Det spelar ingen roll hur många bilister sådana räcken räddar, när det dödar motorcyklister.

Visst, det kan finnas andra aspekter på det inträffade: onykterhet, dålig sikt pga regn, bristande hastighetsanpassning - det får framtiden utvisa.

Rent generellt kvarstår dock faktum: Trafikverket skapar utökad säkerhet åt redan skyddade bilister, på bekostnad av oss oskyddade trafikanter genom att använda olämpliga räckestyper.
Det är fan anstötligt.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Jag är lite nyfiken på hur de kommer fram till att det är en singelolycka när man typ inte har några vittnen och bara hittar en mc i diket med omkomna förare. Det var en liknande olycka nyligen där de skrev samma sak. Inga vittnen, men ändå kom man fram till att det var en singelolycka.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag är lite nyfiken på hur de kommer fram till att det är en singelolycka när man typ inte har några vittnen och bara hittar en mc i diket med omkomna förare. Det var en liknande olycka nyligen där de skrev samma sak. Inga vittnen, men ändå kom man fram till att det var en singelolycka.
Det brukar finnas spår att följa på vägbanan, skador på kringliggande anläggningar, skador på fordon etc som gör det möjligt att dra rimligt korrekta slutsatser.

Att döma av obekräftade rykten ska det ha gått fort, riktigt fort för killarna enligt vittnen som blev omkörda innan kraschen. Om någon av dem har körkort lär väl framkomma, men en tidigare drogproblematik ska finnas med i bilden för bägge förolyckade enligt "sociala media" och det kan visst handla om en påkörd hare som orsakade själva olyckan. Om skadorna förvärrades av räcket må vi låta vara osagt.

Sorgligt är det i alla fall. Med den historiken och uppflugna på en R1 i warp speed kommer ju i alla fall TrV att få vatten på sin kvarn :( Men som sagt - obekräftad hörsägen än så länge.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Är inte så insatt i just denna historia. Men för ett par veckor hittade de ju en medelålder man och hans hustru i diket. Inga vittnen och ingen vid medvetandet och ändå kommer man fram till att det är en singelolycka. Jag inbillar mig att det är rätt svårt att avgöra om en kraschad mc kan avslöja om det är en singelolycka eller en bilist som smitit från platsen.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top