Diskussion om IomTT (Isle of Man)

Status
Ej öppen för fler svar.
Bollox skrev:
Att dom skulle få vatten på sin kvarn, motståndare kan ju snappa upp något att börja nysta i så att säga. "Kolla dom vill förbjuda roadracing. Vad bra, vi hjälper till med det till att börja med..." Kanske är jag paranoid men jag har aldrig förstått hur dom som hatar motorcyklar tänker så vem vet. Jag skulle helst se att det diskuteras problem som så att säga ligger närmare oss. Diskutera tex "Hur man kör ifrån polisen" o liknande. Diskutera hur vi kan få FLER tävlingar, framförallt här hemma i Sverige. Men diskutera vad ni vill. Jag blev bara mest irriterad över saker som "Lägg ner skiten" Sådana uttalanden går högt över mitt huvud och förstånd, om att det skulle vara menat som välvilligt och av medlidande.
Du bör notera att jag inte har förespråkat ett förbud i frågan om IoMTT, jag är kluven. Dock har jag inga som helst problem med en debatt om ämnet.

Zee skrev:
Men det är ju det du gör ju! Se nedan..

Du har nog inte alla delfiner i lagunen..! Vad är detta för logik?! :kocko

Logik? Det var ingen logik i det överhuvudtaget. Det var bara dåligt uttryckt, men ändå en självklarhet vilken ledde till den lika absurda frågan du kommenterar i 4A, B osv. Det är inte logiskt att folk omkommer. Det är realism

Jag tror nog inte att lika många omkommer som i IoM. Denna jämnförelse är ju absurd, föffan.

Jaså det är antalet som det handlar om. Vart går gränsen då?

4A) Det kan jag svara på. Nej, det kan man inte.
4B) Samtidigt har det nog inte varit självvalt att dö. Igen, vad är detta för logik?!?!

5) Se 4B.

Avslutningsvis: vad är detta för logik?!?!?!?!?!?!

Vem har sagt att det är logik?

Goodstuff skrev:
Du bör notera att jag inte har förespråkat ett förbud i frågan om IoMTT, jag är kluven. Dock har jag inga som helst problem med en debatt om ämnet.
Jag vet det. Det har inte jag heller egentligen. Bara övereagerade på vad en del skriver. Inte ditt inlägg dock.

Bollox skrev:
Logik? Det var ingen logik i det överhuvudtaget. Det var bara dåligt uttryckt, men ändå en självklarhet vilken ledde till den lika absurda frågan du kommenterar i 4A, B osv. Det är inte logiskt att folk omkommer. Det är realism

Jaså det är antalet som det handlar om. Vart går gränsen då?

Vem har sagt att det är logik?

Jag menade att du resonerar högst ologiskt....

Ledsen att det inte gick fram.

Förstår inte heller varför vi som inte kör/kört på ön och dem som aldrig skulle köra där
kan säga att man ska lägga ner skiten!?
Det är frivilligt och alla är 100% vetande om farorna! (del av spänningen för dem som är inblandade??)

Varför förbjuda saker höger och vänster när vi kan kanske ist öka säkerheten och
lösa problem på något annat sätt än blint bara förbjuda = förstöra.

Ähh orka med denna diskuttion! Åker till bulgarian och solar i en vecka nu, ska ta en
gravöl och tänka på alla som dött på det sättet dom antagligen ville)

ReDan skrev:
..
Varför förbjuda saker höger och vänster när vi kan kanske ist öka säkerheten och lösa problem på något annat sätt än blint bara förbjuda = förstöra.
...

Det är ju just det som ÄR problemet. Hur ska man öka säkerheten när man inte kan bygga avåkningszoner m.m.?! Banan går ju genom bostadsområden!

En intressant åtgärd skulle kunna vara att bygga en IoMTT-replica-bana fast som en riktig bana med avåkningszoner m.m.?

Och att lägga ner IoMTT borde komma från anordnarna själv. Inte förbud utifrån.

ReDan skrev:
Förstår inte heller varför vi som inte kör/kört på ön och dem som aldrig skulle köra där
Det är frivilligt och alla är 100% vetande om farorna! (del av spänningen för dem som är inblandade??)

Varför förbjuda saker höger och vänster när vi kan kanske ist öka säkerheten och

Ähh orka med denna diskuttion! Åker till bulgarian och solar i en vecka nu, ska ta en

Word :tummenupp

Priset är iofs inte högre nu än för 10-20 eller 30 år sedan. Priset är väldigt högt för de som förlorar, men de vet också vad de spelar med.
Det är ungefär samma antal som dör på IoM varje år, snittet ligger ju på ~2/år, men vissa år är ju givetvis värre än andra, i det får man ju inte glömma bort att det andra år är bättre.

Britter är lite speciella på sitt sätt, vissa friheter inskränker man inte alls, exempelvis vägrar man fortfarande ID-kort, medan man samtidigt har hundratusentals övervakningskameror, och nu funderar man allvarligt på satellitövervakning av bilar för att lägga på trängselavgifter.
Så det finns en hel del skillnad i mentalitet mellan vår svenska förbudsiver och den brittiska.

Med tanke på allt som händer runt om i vår värld tycker jag det dock är konstigt att man vill förbjuda frivilliga daredevil-sporter, där utomstående "oskyldiga" väldigt sällan drabbas, förutom deltagarna själva.
Boxning, fallskärmshoppning, K1, bob, Nascar, pojkfotboll, ridning osv.

Jag tycker personligen riskerna är för stora för egen del, även om jag innerst inne är väldigt sugen på att känna fartkänslan i 300 knyck mellan buskarna, men bara för att jag själv inte vill ta riskerna, innebär det inte att jag vill förbjuda det för andra.

Jag undrar också hur ni som vill ha förbud tänker? Menar vilket sätt skadar IOM er på? Vad är det som är rätt i att förbjuda någon att ta frivilliga risker som inte utsätter andra för fara?

Anledningen till att jag tycker att man ska lägga ner IoM är att de som arrangerar inte bryr sig om förarnas säkerhet.
Jämför gärna med F1 på 50-60-70-talet där folk dog som flugor just pga att ingen brydde sig om säkerheten.

MotoGP-pojkarna kör fortare och oftare än dem på IoM men hur länge sen var det någon som dog där?

Att sen jämföra med saker som att folk dör på banåkningar visar ju bara att man har fått det hela om bakfoten :3freak

sandstream skrev:
Anledningen till att jag tycker att man ska lägga ner IoM är att de som arrangerar inte bryr sig om förarnas säkerhet.
Jämför gärna med F1 på 50-60-70-talet där folk dog som flugor just pga att ingen brydde sig om säkerheten.

MotoGP-pojkarna kör fortare och oftare än dem på IoM men hur länge sen var det någon som dog där?

Att sen jämföra med saker som att folk dör på banåkningar visar ju bara att man har fått det hela om bakfoten :3freak

Jag håller med.

Jag tror att det är bra att diskutera vissa saker, även om det inte innebär ett beslut som kommer ändra på något...
När folk omkommer på det här viset så väcks många blandade känslor och det är naturligt att folk vill prata ut om det och reagera...
Man vill ofta ha något att skylla på och i det här fallet är det ganska självklart att man tycker att det är tävlingens fel.

Att folk vill köra tävlingen trots att den skördar liv är svårt för många att förstå. Men det har blivit en utmaning, det ÄR farligt och alla vet om det och det är lite av det som lockar många att köra. Det pratas om "mandomsprov" och race för män med hår på bröstet........
Jag tycker det är tråkigt att det är så här och jag tycker inte alls om tävlingen, men jag respekterar de som vill köra den. Det är deras val och helt frivilligt.
Det som är tråkigt är ju att det känns som om folk vill ställa upp mer för att det är farligt än för att bara köra hoj snabbt, de kan man göra under säkrare former på bana.

Undrar om tävlingen skulle vara lika populär om det längs med hela bansträckningen var ett 3meter högt jäättemjukt skumgummistaket... :va

oFFkeFF skrev:
Jag undrar också hur ni som vill ha förbud tänker? Menar vilket sätt skadar IOM er på? Vad är det som är rätt i att förbjuda någon att ta frivilliga risker som inte utsätter andra för fara?
Förbud eller lägga ner, sak samma.
När man profiterar (stavning) på att deltagarna riskerar att dö och inte vidtar några åtgärder när någon väl dör så tycker jag att det är helt fel.

Visst, man kan dö av att nicka en fotboll men det finns ingen som på allvar tror att man ska göra det.
Skulle ett par hundra spelare per år avlida när det nickar en fotboll så skulle det nog förbjudas (det är lite fler som spelar fotboll än som kör IoM).

fezt skrev:
Att folk vill köra tävlingen trots att den skördar liv är svårt för många att förstå. Men det har blivit en utmaning, det ÄR farligt och alla vet om det och det är lite av det som lockar många att köra. Det pratas om "mandomsprov" och race för män med hår på bröstet........
Om det stämmer så tycker jag att de 2 som dog nyligen och lämnade små barn efter sig resonerad jäkligt egoistiskt :tummenner

I alla tider har det i alla lägen ropats så fort en dödsolycka inträffat, oavsett om det gäller motorcyklar, bilar, flygplan eller boule, "Stoppa denna glenskap NU!". Det är kanske inte så konstigt att man reagerar när någon dör, konstigt vore annars. Det är nyttigt att ha en diskussion hur annars skulle något utvecklas till det bättre.

Jag kommer ihåg när Ronnie Pettersson dog i sin sardinburk till F1-bil på Monza 1978. Då skallade ropen. Argumenten för och emot var samma då som nu. De emot sade; "Detta är galenskap, stoppa F1-racing omedelbart". Förespråkarna svarade; "Förarna vet om riskerna och alla kör frivilligt". Sedan dess har det hänt en del med säkerheten i F1 och alla kan väl vara överens om att det som skett är till det bättre och inte tagit spänningen ur racingen.

Vad hade IoM TT varit utan bristande säkerhet? Ett i raden av säkra RR-tävlingar som ingen höjde på ögonen åt? Det är dags att sluta blunda för det faktum att en stor del av myten kring IoM TT är relaterat till dess bristande säkerhet och konsekvensena av denna.

ReDan skrev:

Varför kan inte jag uttrycka mig såhär? Det är ju precis det jag menade.

Jag ser ingen anledning till att lägga ner IOMTT, funderade själv ett tag att köra, men hade inte tillräkligt med "stake". Vill inte lägga mig i Er diskussion, då det absolut inte leder någon vart. Att ödsla tid och bli frustrerad för andras åsikter ligger inte i min natur att slösa energi på.

Men som vi alla vet, kom denna diskussion upp eftersom Joakim Karlsson förolyckades tragiskt. Men har denna diskussion tagits upp tidigare år då andra förare förolyckats? Inte på detta forum iaf. Alla som kör IOMTT vet vad dom ger sig in i, dom blundar inte för det - och det är faran som lockar lite i det undermedvetna.

Visst detta är en tävling där förare/funkisar har, och kommer att förolyckas är det därför den ska förbjudas, just för att det är en tävling?

Man kanske inte skall göra jämförelser med andra extremsporter. Dessa sporter finns det inte mkt officiella tävlingar i men, dock inofficiella där väldigt många förolyckas..

MvhZS

Teddy skrev:
I alla tider har det i alla lägen ropats så fort en dödsolycka inträffat, oavsett om det gäller motorcyklar, bilar, flygplan eller boule, "Stoppa denna glenskap NU!". Det är kanske inte så konstigt att man reagerar när någon dör, konstigt vore annars. Det är nyttigt att ha en diskussion hur annars skulle något utvecklas till det bättre.

Jag kommer ihåg när Ronnie Pettersson dog i sin sardinburk till F1-bil på Monza 1978. Då skallade ropen. Argumenten för och emot var samma då som nu. De emot sade; "Detta är galenskap, stoppa F1-racing omedelbart". Förespråkarna svarade; "Förarna vet om riskerna och alla kör frivilligt". Sedan dess har det hänt en del med säkerheten i F1 och alla kan väl vara överens om att det som skett är till det bättre och inte tagit spänningen ur racingen.

Vad hade IoM TT varit utan bristande säkerhet? Ett i raden av säkra RR-tävlingar som ingen höjde på ögonen åt? Det är dags att sluta blunda för det faktum att en stor del av myten kring IoM TT är relaterat till dess bristande säkerhet och konsekvensena av denna.

Retoriskt skrivet. Det handlar ju inte om att lägga ner, enbart. Det handlar om att göra ngt åt det. Att INTE göra ngt åt att folk dör varje år är ocivilicerat. Och trist.

sandstream skrev:
Om det stämmer så tycker jag att de 2 som dog nyligen och lämnade små barn efter sig resonerad jäkligt egoistiskt :tummenner
Jag ska inte uttala mig om hur just de resonerade, men ja tror att för jocke var det en dröm att få köra... jag kan aldrig säga i efterhand att de var egoistiskt. Han uppfyllde sin dröm...

Folk gillar utmaningar och kommer alltid att göra det... sen finns det gränser och i min meningen så snuddar IOM på den gränsen, sen tycker andra inte likadant... å så e det, smaken e som baken.

Bollox skrev:
Varför kan inte jag uttrycka mig såhär? Det är ju precis det jag menade.

Ja, det hade underlättat för en hel del.. ;)

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back