Diskussion olyckor 2012

En polare berättade för mig att han har ticks och trycker på blinkersknappen var 100:e meter typ för att veta att den inte är på. Det smittade av sig på mig.

Fick också skäll för att lämna blinkers på under uppkörning.
Så fick "ticks"-rådet av min privat-handledare.
Sitter nu och "ticksar"-av blinkersen hela tiden.
 
Last edited:
Tung start på juli minst sagt...

Jag kör väldigt mkt bil i jobbet vilket hjälper en del i mc-körningen men kommer på mig själv att väldigt sällan kolla sidospegel vid vänstersväng och förstår att olyckor vid vänstersväng är vanligt speciellt vid inspirerad körning!
På mc kör jag om på höger sida vid enbart avtagsväg till vänster annars inte alls!

Det som jag verkligen lärt mig under alla år på vägarna är att det finns massor ovana, dåliga, medicinerade, överskattande, disträa och gamla förare. Kort och gott "alla är idioter".
Utgår man från denna devis kommer man ganska långt i trafiken!

Det som jag oroar mig för är de sakerna som är helt omöjliga att förutse som spill av säd efter skördning eller den utbackande släpvagnen efter kurvan!
Visst kan man vara förberedd i form av förarutbildning men vissa situationer är nästintill omöjliga att fixa!

Hoppas nu att vi slipper fler döda nu ett tag!
 
En polare berättade för mig att han har ticks och trycker på blinkersknappen var 100:e meter typ för att veta att den inte är på. Det smittade av sig på mig.

Haha, har lyckats få samma ticks, men det funkar och jag störs inte så mycket av det. :)
 
hej.
det finns några bra sätt att klara sig relativt bra .
tänk att du är osynlig och kör där efter .
tro inte att någon ser dig .
släng den gula västen därför den får dig att tro att du syns men det gör du inte .
kör på helljus på dagtid så ser du vilka som ser dig i bästa fall det är de som blinkar på dig.
kör enbart på bana så är risken betydligt mindre att det blir allvarliga skador på dig.
 
hej.
det finns några bra sätt att klara sig relativt bra .
tänk att du är osynlig och kör där efter .
tro inte att någon ser dig .
släng den gula västen därför den får dig att tro att du syns men det gör du inte .
kör på helljus på dagtid så ser du vilka som ser dig i bästa fall det är de som blinkar på dig.
kör enbart på bana så är risken betydligt mindre att det blir allvarliga skador på dig.

Skadade du själv dig inte rätt rejält på bana nyligen :) Men självklart så är det flera riskmoment som försvinner på en inhägnad bana. Det jag är mest rädd för är älgar och rådjur :(
 
jo , jag krachade på anderstorp och det var bara mitt eget fel.
om jag gjort något liknande i trafiken så vet i tusan om jag varit här .
nu blev det 4 brutna strålben i vänster hand.
jag håller med dig och vill lägga till vildsvin de är helt oberäkliga .
bilister däremot kan man ju själv undvika om man alltid tror att de gör de som är mest farligt för mig/dig.
det vill säga att du inte syns .
 
Känner mig så fruktansvärt dum nu, jag håller på att ta kortet och är grymm på att glömma blinkersen. Har undrat varför jag inte glömmer den på bilen! :huvet

För att den går tillbaka automatiskt i bilen kanske...

"Hade det nu blivit en olycka hade nog i alla fall jag kallat det en freak accident." Även om det drabbade dig? Sen förstår jag inte vad du menar med "freak accident" en olycka är en olycka.

Freak accident = en olycka som sker med sådana omständigheter att det inte skall kunna ske egentligen... alltså, inte något man tränar för att undvika, inte en dussin-olycka. Men absolut, det är en olycka oavsett och lika tragiskt men att försöka träna för att undvika en gammal gubbe som panikgasar pga utryckningsbil på Essingeleden är väl inte det jag skulle råda till direkt, finns annat som händer klart oftare som kan vara bra att vara vaken på.
 
Min far var den som gick omkull och klarade sig utanför Gävle där en annan man förolyckades. Han missade vajjerräcket med en meter...
Han låg i 120km/h med en BMW R1200 GS Adventure med antispinn. Bakhjulet släppte vid en normal omkörning. Ambulanspersonalen som hämtade honom hade gått ut på vägen för att se vad fan som hänt och konstaterade snabbt att asfalten var lagad och var glashal på ett ställe.

Detta måste väl vara ett känt problem längs våra vägar? Gör man något åt det?
Liknande olyckor har skett tidigare, även med dödsfall. Det uppmärksammades en del i fjol och jag hade ju hoppats att de hade utfört någon form av justering på asfaltssammansättningen på nyläggning/lagning nu om det är så att det fortfarande är den som felar.

Att det kan finnas grus, olje och dieselspill på vägarna är något man mer eller mindre får räkna med som trafikant, men att asfalten i sig ska vara orsaken till extrem halka tycker jag inte är acceptabelt.

http://www.bike.se/nyheter/hal-asfalt-ledde-till-dodsolycka-90173
http://www.teknikensvarld.se/2011/06/23/12920/nya-asfalten-en-dodsfalla/
 
jag håller med dig och vill lägga till vildsvin de är helt oberäkliga .
bilister däremot kan man ju själv undvika om man alltid tror att de gör de som är mest farligt för mig/dig.
det vill säga att du inte syns .

Vildsvin är värre eftersom de saknar spegelhinna i ögonen.
Man ser mao inte ögonen i skymningen.
Låg tyngdpunkt och hög vikt gör dessutom smällen farlig.

Jag hade automatiskt återgående blinkers redan 1981.
200 meter eller 30 sekunder om jag minns rätt.
Utvecklingen går bakåt ibland.
 
Liknande olyckor har skett tidigare, även med dödsfall. Det uppmärksammades en del i fjol och jag hade ju hoppats att de hade utfört någon form av justering på asfaltssammansättningen på nyläggning/lagning nu om det är så att det fortfarande är den som felar.

Att det kan finnas grus, olje och dieselspill på vägarna är något man mer eller mindre får räkna med som trafikant, men att asfalten i sig ska vara orsaken till extrem halka tycker jag inte är acceptabelt.

http://www.bike.se/nyheter/hal-asfalt-ledde-till-dodsolycka-90173
http://www.teknikensvarld.se/2011/06/23/12920/nya-asfalten-en-dodsfalla/

Japp, självklart använder företagen som lägger asfalten den billigaste typen de tror att de kan komma undan med...
Men den där listan ser inte helt pålitlig ut, E22 må vara en helt sanslöst tråkig väg, men jag har aldrig upplevt den som hal någonstans, trots att jag kört hela sträckan karlskrona - norrköping i regn och/eller/efter kokande sol, båda hållen, flera gånger.

Skulle det vara möjligt att sätta upp någon form av lista med vägar där man råkat ut för halka på asfalten? Känns som om det behövs pga de ansvariga myndigheterna inte gör något åt det.
 
Har faktiskt kört väldigt mycket i rondellerna i Landvetter. Aldrig känt halka förrän häromdagen. På väg ur rondellen över motorvägen, riktning mot Borås, sent på natten i regn.

ligger på tvåan och gasar på, slänger i trean, och har i princip inget fäste bak. Trodde däcken var kalla för det var bara en testrepa :va

Den listan var kanske förklaringen:tummenupp
 
Japp, självklart använder företagen som lägger asfalten den billigaste typen de tror att de kan komma undan med...
Men den där listan ser inte helt pålitlig ut, E22 må vara en helt sanslöst tråkig väg, men jag har aldrig upplevt den som hal någonstans, trots att jag kört hela sträckan karlskrona - norrköping i regn och/eller/efter kokande sol, båda hållen, flera gånger.

Skulle det vara möjligt att sätta upp någon form av lista med vägar där man råkat ut för halka på asfalten? Känns som om det behövs pga de ansvariga myndigheterna inte gör något åt det.

När den där olyckan hände så var det väldigt halt och de satte ut skyltar efter detta.
Det var även bitar här i stockholmstrakten som de var tvungna att fräsa av vägbanan vilket givetvis blev längsgående fräsningar.
Orsaken till det i stockholm var att de hade fått ut felaktig asfalt som orsakade att vägen blödde ut när det blev varmt.
Orsaken till olyckan utanför vagnhärad är okänd altså inte att det var halt utan VARFÖR det blev som det blev så att det var halt, men det var inte skyltat att det var halt eller så vilket borde vara det minsta.

Men hela stockholmsområdet är helt vansinnigt när det gäller vägens ytskikt och skötsel.
man kan anmäla samma fel i 2 veckor utan att det händer något.
sopning sker på ett sätt som lämnar stora fläckar med grus mm, och olja osv fixar de nästan aldrig alls.
men de är snabba på att hjälpa bilar och annat som blockar i köer.

Det värsta är att vid en olycka kommer de nästan alltid fram till att vägmiljön inte hade med olyckan att göra vilket jag tyvärr i många fall inte håller med om.
många av de rapporter vi gjort visar på brister i vägmiljön som trafikverket helt förbiser.
 
Hej hojvänner

Hej Hojvänner

Jag kollar ofta olyckstråden även om det känns väldigt jobbigt.
Har kört hoj sedan -86 och det har alltid varit en viktig del av mitt liv men tråkigt med alla olyckor
'som sker.
Skälv tycker det jag det är bara så skönt och ta kurvor känna vinden pulsen och att man har
full koll på allt.
Vet det finns en bra länk där man kan hämta via smcs motstyurning och annat.
Mc har och är en del av mitt liv sedan ca redan 1986 och så jävla tråkigt att läsa
om alla olyckor så jag tycker att alla som går över till Sportoj ska testa och köra inn sig riktigt
så man känner sig säker på vad man kör.
tänk efter före, Travel
 
Last edited:
Har tänkt mycket på just denna olycka och varit nära att ta upp det här, det har känns som om något inte stod rätt till här och nu fick man det bekräftat, vad kan påföljden bli för killen som lånade ut en oregistrerade hoj till en som saknar körkort?

Var hittade du att den var oregistrerad?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top