Diskussion olyckor 2012

Artikeln är absurt vinklad, hastigheten verkar tagen ur luften. Gick säkert inte långsamt men någon måtta får det vara.
Alla som stått vid en vägkant när en hoj kommer i 250 vet att den hörs högt på en kilometers avstånd så att man skulle gå ut just när den ska passera är helt orimligt.

Vinklad är den, men det kan ha varit en 70åring med dåliga batterier i hörapparaten och dålig syn också och dom får ju korsa vägar dom med.

Jag har varit på platsen och med tanke på att en T-korsning ligger ganska nära där det hände så är 250 en omöjlighet.
 
Vinklad är den, men det kan ha varit en 70åring med dåliga batterier i hörapparaten och dålig syn också och dom får ju korsa vägar dom med.

Jag har varit på platsen och med tanke på att en T-korsning ligger ganska nära där det hände så är 250 en omöjlighet.

jag var förbi platsen idag.
från olycksplatsen till T korsningen är det ca: 200 meter, att försöka maxa en hoj så pass innan en korsning är fan inte möjligt.

min uppskattning ligger närmare 160-200 km/h ... vilket är högt ändå för att vara 70 väg
 
Vi kanske inte skall stryka MC föraren för mycket medhårs, det finns uppgifter från trovärdiga källor att han inte har ett helt fläckfritt samvete och att de flesta på SH kommer att ha en helt annan attityd mot honom om det visar sig att de uppgifterna är sanna.

Jag tycker väldigt synd om den överkörde 70-åringen och hans familj, man skall inte behöva mista livet för att man är ute på en promenad, även om man korsar en 70-väg och är lite ouppmärksam.
Han kan ju ha slagit en blick mot vägen innan han klev ut och eftersom både VBK och ww säger att det är nära till en korsning så förväntade han kanske sig att MC:n kom i "normal" hastighet, 50-70 och inte 160 - 200.
Nån som försökt uppskatta hastigheten på ett framlyse som närmar sig? Det är inte helt lätt.

200 km/h = 55,55 m/s
200 m tar då 3,6 s att köra

160 km/h = 44,44 m/s
200 m tar då 4,5 s

70 km/h = 19,44 m/s
200 m tar 10,3 sekunder.

50 km/h = 13,89
200 m tar då 14,4 sekunder Rätt stor skillnad när man tar ett beslut om att kliva ut på vägen.

Sen kan man ju alltid hävda "han skulle sett sig för" men hade killen haft körkort så hade han kanske varit medveten om Trafikförordningen....

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM#K1
 
200 km/h = 55,55 m/s
200 m tar då 3,6 s att köra

160 km/h = 44,44 m/s
200 m tar då 4,5 s

70 km/h = 19,44 m/s
200 m tar 10,3 sekunder.

50 km/h = 13,89
200 m tar då 14,4 sekunder Rätt stor skillnad när man tar ett beslut om att kliva ut på vägen.

Det går bara att sätta ett plus, tyvärr...

Vad är "hinder man kan förutse", liksom?
 
Lurigt MC väder i Luleå igår, otroligt fuktigt o becksvart sent på natten. Jag körde 2 mil hem från en stuga i Måttsund in till luleå. Tog tråkiga E4:an för att få lite marginaler till älgar o sånt .Visiret var inte kul i den fukten.

Såg att en Lulekille gått av vägen ute i en del av staden sent på natten..
Hoppas det går bra. Krya på dig.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7083308
 
Lurigt MC väder i Luleå igår, otroligt fuktigt o becksvart sent på natten. Jag körde 2 mil hem från en stuga i Måttsund in till luleå. Tog tråkiga E4:an för att få lite marginaler till älgar o sånt .Visiret var inte kul i den fukten.

Såg att en Lulekille gått av vägen ute i en del av staden sent på natten..
Hoppas det går bra. Krya på dig.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7083308

Du råkar inte veta vem det är som körde i diket på Hertsövägen?
 
Killen som lånar ut en regplåtslös hoj till en snubbe utan KK lär nog fundera en del...
Han lär nog ha det me sig resten av livet. :(

RIP

Frågan är om avsaknad regskylt bidragit? Kanske skapar regskylten en luftbroms som hade hållit cykeln i 40-45 km/h men när aerodynamiken förbättras så markant sticker hojen iväg något fruktansvärt? Låter märkligt... samtidigt ser jag inte någon mindre konstig anledning till att den saknade regskylten kan ha bidragit.

Kan förstå att man kan klandra sig själv i form av att om jag inte lånat ut hojen hade det inte hänt. Så är det ofta när ma varit med om något hemskt.
Kan förstå att man klandrar sig själv än mer om man tjatat på kompisen att han ska provköra trots bristande kunskaper.
Men när någon lånar en hoj och kraschar i mer än dubbla hastighetsbegränsningen... då känns det inte riktigt som den där nybörjaren som misslyckas med dragläget och lägger hojen. Allt moraliskt ansvar faller enligt mig på han som kört... med reservation för saknad regskylt som verkar ha bidragit till olyckan på något sätt som jag i nuläget inte förstår.
 
Last edited:
Hur menar du nu? :va
Hade du lånat ut din hoj till ngn som du vet saknar KK och inte får övningsköra?
 
Hur menar du nu? :va
Hade du lånat ut din hoj till ngn som du vet saknar KK och inte får övningsköra?

Den parametern överlåter jag till den som lånar att pröva mot sitt samvete. Däremot skulle jag inte låna ut hojen till någon som jag bedömer inte kan hantera den. Och jag tror att denna kille kunde hantera hojen ok... men förståndet räckte inte till att hålla sig till en rimlig hastighet. Det är vad jag tror. Vill inte tala illa om någon som avlidit, men detta tror jag är någorlunda objektivt.

Det är preskriberat nu... men i mina yngre dagar fick jag låna en cross som jag körde en bit asfalt på mot en skog och sedan körde jag minst 30 minuter i skogen. :rodnar
Känner att folk kokar över nu... men det är skönt att lätta sitt hjärta ibland. :rodnar
 
... Allt moraliskt ansvar faller enligt mig på han som kört...

Absolut!
Men jag tror ändå att det är svårt att tala om för killen som lånade ut hojjen.
Hos honom kommer nog händelsen att finnas med genom livet. :(
Och gör det inte det så: Good for him!

Sen tycker jag inte man lånar ut en hoj utan regplåt, KK eller ej.
Men det är mina 2 cent.
 
i mina yngre dagar fick jag låna en cross som jag körde en bit asfalt på mot en skog och sedan körde jag minst 30 minuter i skogen. :rodnar
Känner att folk kokar över nu... men det är skönt att lätta sitt hjärta ibland. :rodnar

He, he. Du var ju tvungen att ta dig till skogen först :banana
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top