Diskussion/förslag om regplåt fram uppe igen

Visst kan man göra en sån grej, men vad jag försökte framhålla var att det blir väldigt special för att sätta dit drygt 6 av 100 fotograferade fortkörare.
Det var väl ca24 av 100 fotograferade fortkörare som var oidentifierade bilförare, är det inte mer "värt" att få bukt på det problemet då?

Nej, jag tror att det handlar om just den svenska avundsjukan och rädslan att vissa inte hänger med flocken som rättar sig i ledet.

Av dessa 100 hur många av dem tror du äger en mc?
Det intressanta i denna fråga är snarare hur många % av de som äger en mc som kör för fort.
24 var oidentifierade. 6 av dem motorcyklister dvs 25 %.
Och 100% av de motorcyklar som åkte förbi var oidenfierade...

Fast det är ju inte det detta handlar om alls.
Det som retar är att vi beter oss hur vi vill. Att vi kör för fort har en liten del i det hela. Allt vi gör gör vi ostraffat...

Det mest tragiska i detta är att många av oss sätter käppar i hjulet för vårt största intresse.
Ett försök att vara outlaw och cool som i slutändan slår tillbaka på oss själva och inskränker möjligheten att köra hoj.
Vi förstör för oss själva.. För att hamna på en bild de aldrig ens får se!!!

Last edited:
Regskylt fram är inget kymmer.. Lätt vinklad som den blir om den ska sitta på ett kåpglas behöver man inte lyfta framhjulet högt för att den ändå inte ska synas.

Så vad är syftet?

De måste komma till insikt med att de inte kan straffa bort idioti.

vi får hoppas de inför en lag om rygskydd istället :7peta:7peta

Resultatet lär bli fler o-besiktigade, -försäkrade och -skattade hojar. Grattis!

Med tanke på den MC-relaterade brottsligheten som vi måste få bukt som statsmimistern uttryke det, så är vi rökta när det gäller skylt fram:död

Resultatet lär bli fler o-besiktigade, -försäkrade och -skattade hojar. Grattis!

Mega-outlaw helt enkelt! :banana

Och vad hjälper det kan man ju fråga sig? Inget...

Jävla puckon bara...

Last edited:
Visst kan man göra en sån grej, men vad jag försökte framhålla var att det blir väldigt special för att sätta dit drygt 6 av 100 fotograferade fortkörare.
Det var väl ca24 av 100 fotograferade fortkörare som var oidentifierade bilförare, är det inte mer "värt" att få bukt på det problemet då?

Nej, jag tror att det handlar om just den svenska avundsjukan och rädslan att vissa inte hänger med flocken som rättar sig i ledet.

Visst är det så att det blir special bara för att komma åt hojåkare.
Men det är ju ett faktum att motorcyklister inte kan identifieras av fartkamerorna. Med andra ord.
Av bilisterna som kör för fort så är det en andel som åker dit och en andel som inte kan identiferas.
Av motorcyklisterna som kör för fort är det 100% som inte kan identifieras. En viss andel av dom bombar förbi i 200+ på bakhjulet eller pekar finger.
Statistiskt sett vid fartkamerorna så kör en klick MC-förare fruktansvärt fort och dom anser att det är ett trafiksäkerhetsproblem. I och med det så kommer dom inte att ge sig förrän dom gjort något försök för att komma åt det.

Visst är det så att det blir special bara för att komma åt hojåkare.
Men det är ju ett faktum att motorcyklister inte kan identifieras av fartkamerorna. Med andra ord.
Av bilisterna som kör för fort så är det en andel som åker dit och en andel som inte kan identiferas.
Av motorcyklisterna som kör för fort är det 100% som inte kan identifieras. En viss andel av dom bombar förbi i 200+ på bakhjulet eller pekar finger.
Statistiskt sett vid fartkamerorna så kör en klick MC-förare fruktansvärt fort och dom anser att det är ett trafiksäkerhetsproblem. I och med det så kommer dom inte att ge sig förrän dom gjort något försök för att komma åt det.

Jag förstår det, men enligt deras egen statistik så är det 4ggr fler bilister som bombar förbi som inte kan bli identifierade än vad det är motorcyklister, och då tar jag peakmånaderna juli-augusti.

Jag saktar förvisso ner inför kamerorna så för mig blir det ingen större skillnad. Men fan vad jobbigt om man skulle missa någon. Fult med skylt fram dessutom och hur svårt är det att täcka över den med handen om man nu vill vara outlaw... Eller ska den sitta på ett 1,5m långt spröt som man får ha hängandes framför, urk.

Men hur fan kan man få för sig att införa ägaransvar...
Som en fin liten protest kan vi ju bränna förbi fartkamerorna i 200+knyck allihopa med övertäckt skylt gärna på bakhjulet. Fan vad snopna de ska bli när antalet oidentifierbara fortkörare ökar, moahahaa.

Man skulle kanske kunna ha en kameravarnare direkt kopplad till ett glas som täcker skylten och blurrar skylten när kameran närmar sig.

Och varför kan de inte bara vända på kamerorna om de nu ska envisas, låter ju mycket mindre komplicerat.

Känns skumt att inte sätta ägaransvar för alla fordonstyper, å andra sidan så lånas bilar ut i mycket större utsträckning, men om man ändå inte kan bli av med kortet är det väl bara upp till ägaren att ta betalt av föraren. Eller låta bli att låna ut bilen helt enkelt.

Man skulle kanske kunna ha en kameravarnare direkt kopplad till ett glas som täcker skylten och blurrar skylten när kameran närmar sig.

Då är problemet att många hojåkare (speciellt sporthojar) inte ens har regskylt bak och råkar det sitta en så har den en vinkel så att bara gud kan läsa regnr.

Jag förstår det, men enligt deras egen statistik så är det 4ggr fler bilister som bombar förbi som inte kan bli identifierade än vad det är motorcyklister, och då tar jag peakmånaderna juli-augusti.

Jo. visst är det så. Men det är nog färre bilar som håller 200+ gissar jag.
Sen är det ju så att rent statistiskt så är motorcyklar överrepresenterade vid kamerorna. Bilförarna som fotograferas må vara 4 gånger fler men hur många bilar respektive hur många motorcyklar har vi i trafik.
För att dra det ännu längre. Hur många personkilometer bil körs och hur många personkilometer MC-körs.
MC representerar en ganska liten del av sveriges fordonsbestånd och genomsnittshojen körs mycket kortare sträcka än genomsnittsbilen. Trots detta så lyckas motorcyklisterna stå för en såpass stor del av fortkörningarna vid kamerorna.

Dock är vi ju faktiskt ganska duktiga på att hålla farten nere på 30 och 50 sträckor enligt någon undersökning som jag läste.

Jag är dock inte av den övertygelsen att fartkamerorna räddar några liv alls vilket våra politiker hävdar. Jag kör konstant lite för fort. Kör jag bil så fäller jag ner solskyddet eller håller en keps framför ansiktet. Och trots det har kameran aldrig blixtrat när jag kört förbi. Det enda som händer är att folk bromsar til vid fartkameran och sedan ökar farten igen. Och ojämn fart är inte någonting som räddar liv.

Och varför kan de inte bara vända på kamerorna om de nu ska envisas, låter ju mycket mindre komplicerat.

Du menar att koppla in en radarvarnare och koppla utgången till något som döljer nummerplåten eller viker undan den. Säkert möjligt. Enkelt till och med. Grejor som fäller undan plåten finns ju och att koppla ett relä till utgången på en radarvarnare är säkert inte heller raketforskning.

Å andra sidan så misstänker jag att dom reagerar på polisens laser också och det skulle nog vara lite jobbigt att förklara varför nummerplåten viks ner så fort dom siktar på dig med lasern.

Jag orkar inte bry mig. Jag kör som jag brukar och gör en ansats att hålla mig till hastighetsgränserna. Får jag böter så knyter jag näven i fickan och svär tyst för mig själv.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Då är problemet att många hojåkare (speciellt sporthojar) inte ens har regskylt bak och råkar det sitta en så har den en vinkel så att bara gud kan läsa regnr.

Lär ju få samma problem med skylten i fram ändå... att den monteras snyggare, dvs osynligt.

Du menar att koppla in en radarvarnare och koppla utgången till något som döljer nummerplåten eller viker undan den. Säkert möjligt. Enkelt till och med. Grejor som fäller undan plåten finns ju och att koppla ett relä till utgången på en radarvarnare är säkert inte heller raketforskning.

Å andra sidan så misstänker jag att dom reagerar på polisens laser också och det skulle nog vara lite jobbigt att förklara varför nummerplåten viks ner så fort dom siktar på dig med lasern.

Jag orkar inte bry mig. Jag kör som jag brukar och gör en ansats att hålla mig till hastighetsgränserna. Får jag böter så knyter jag näven i fickan och svär tyst för mig själv.

Japp. Hehe ja det kan ju bli lite jobbigt kanske är bra med en människa mellan som själv kan välja när skylten ska döljas eller inte... :rolleyes:

Inte helt otippat att diskussionen är uppe igen.
Det händer ju rätt ofta att man ser en sporthoj blåsa förbi en fartkamera i 200knyck bara för att...

Om alla skulle börja tänka efter lite, och sakta ner vid fartkameror istället för att brassa helvet!!11 så skulle nog diskussionen dö ut...

Ligger något i det där...

Jag håller med dig, fullständigt. Men är det då rätt metod?

Det kommer alltid att finnas folk som är missnöjda, oavsett vad som bestäms.

Bara för att man måste ha regskylt fram (om det skulle bli så) så måste man väl inte köra på slangen och visa fingret för fartkamerorna, eller fullkomligt skita i att försäkra och skatta sitt fordon?

Ren och skär idioti är det. Då resonerar man som ett barn: "Bara för att jag inte får göra si, så kommer jag att protestera genom att göra så!". Leder ingenvart.

Det kommer alltid att finnas folk som är missnöjda, oavsett vad som bestäms.

Bara för att man måste ha regskylt fram (om det skulle bli så) så måste man väl inte köra på slangen och visa fingret för fartkamerorna, eller fullkomligt skita i att försäkra och skatta sitt fordon?

Ren och skär idioti är det. Då resonerar man som ett barn: "Bara för att jag inte får göra si, så kommer jag att protestera genom att göra så!". Leder ingenvart.

Att det finns drägg och folk som av sin natur måste sätta sig på tvären är inget nytt. Men är det en rimlig åtgärd? Jag har ingen möjlighet att montera en regskylt (och ingen lust för den delen) som inte skulle påverka fordonet och dess körbarhet negativt.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back