diskbollar i ljuddämparn, Glad för svar

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Tja
jag undrar om det är någon här inne som kan ge mig en utförlig förklaring på hur man monterar in diskbollar i ljuddämparn? lägger man bara in två diskbollar i utblåset och hur fäster man det sen och hur får du ut dem sen?
Vad säger besiktningsmannen om det?
 
Jag mosade ner 3 diskbollar och sen på med db-killer, annars flög de ur... Fick ner ljudet från 105 till 101,5 iallafall. Bes mannen sa ingenting, de ska bara kolla hur hojen är när man kommer, inte deras problem om du sen plockar ur allt på parkeringen. För att få ut dem var det bara att plocka ur db-killern och gasa lite, den som inte kom ut då flög ur på vägen hem ;). Lycka till!
 
Man kan hålla kvar dem mha av ett ståltrådskors geom perfplåten, eller genom ett L-bockat plåtbleck som fästs med en skruv i mynningen, foten på L:et sticker in i röret och agerar stoppklack åt diskbollarna.
Gammalt HD-besiktningsknep.

Är det snyggt gjort och tillräcklingt tyst så går det igenom.
Få ut bollarna är bara att ta bort stoppet och varva ut dom
 
Jag mosade ner 3 diskbollar och sen på med db-killer, annars flög de ur... Fick ner ljudet från 105 till 101,5 iallafall. Bes mannen sa ingenting, de ska bara kolla hur hojen är när man kommer, inte deras problem om du sen plockar ur allt på parkeringen. För att få ut dem var det bara att plocka ur db-killern och gasa lite, den som inte kom ut då flög ur på vägen hem ;). Lycka till!

okej :) men hur monterar man dit db killern :P? jag har ju absolut noll koll, jag är en total främling med meckeri.
 
okej :) men hur monterar man dit db killern :P? jag har ju absolut noll koll, jag är en total främling med meckeri.

En universal db-killer kan man köpa på de flesta mc butiker tror min kostade 40 eller ngt, inte dyrt iallafall. Sen ser du nästan direkt hur den ska monteras, man får borra ett litet hål i utsticket längst bak ljuddämparen sen är det bara att stoppa in db-killern och skruva fast med skruv och mutter. Eller så gör man som Jörgen sa och viker till en stoppklack och skruvar fast i mynningen på ljuddämparn.

Här ser du ett exempel, inte så snyggt, men det beror på att sista biten där är böjd, min syns inte från sidan.
t_16734.jpg
 
Last edited:
En universal db-killer kan man köpa på de flesta mc butiker tror min kostade 40 eller ngt, inte dyrt iallafall. Sen ser du nästan direkt hur den ska monteras, man får borra ett litet hål i utsticket längst bak ljuddämparen sen är det bara att stoppa in db-killern och skruva fast med skruv och mutter. Eller så gör man som Jörgen sa och viker till en stoppklack och skruvar fast i mynningen på ljuddämparn.

Här ser du ett exempel, inte så snyggt, men det beror på att sista biten där är böjd, min syns inte från sidan.
t_16734.jpg

okej jag får ge det ett försök och det e väl en sån grej man inte kan misslyckas med haha men jag kan ge mig fan på att jag sabbar nåt ändå :)
 
Annars gjorde jag som så att jag skruvade loss ljuddämparn från fot pinnefästet tryckte i 3-4 bollar i mellanröret. Drog ut lite trådar från yttersta diskbollen på insidan av röret så det klämdes fast mellan rörbitarna, när jag satte tillbaka ljuddämparn. funka klockers.

Tid max 2min montera,
max 2 min å ta bort..
 
Vad tror expertisen om att dra några varv dämparull runt killern innan man stoppar in den?

Skulle det kunna dämpa något utan att ställa till problem så man kan åka så en bandag?

Ber om ursäkt för trådsnatteriet,svar kanske tillför något i frågeställningen så det ev. är ok ändå. . .

Henrik
 
Vad tror expertisen om att dra några varv dämparull runt killern innan man stoppar in den?

Skulle det kunna dämpa något utan att ställa till problem så man kan åka så en bandag?

Ber om ursäkt för trådsnatteriet,svar kanske tillför något i frågeställningen så det ev. är ok ändå. . .

Henrik

Nu är nog inte jag experten du söker men det låter väl logiskt att det skulle dämpa ljudet ännu mera. Det lär ju knappast låta mer i alla fall. Så länge du inte proppar hela dämparn full me ull så den inte kan andas så tror inte jag det är nåra problem. Testa dig fram :)
 
Nu är nog inte jag experten du söker men det låter väl logiskt att det skulle dämpa ljudet ännu mera. Det lär ju knappast låta mer i alla fall. Så länge du inte proppar hela dämparn full me ull så den inte kan andas så tror inte jag det är nåra problem. Testa dig fram :)

Tycker oxå det låter logiskt,tänkte om någon testat.

Inte min hoj det gäller,den är 30mil bort,så jag kan inte testa personligen och vill inte ge något råd som kan vara skadligt.

För en besiktning är det ju bara att proppa fullt utanför och rycka ur innan man åker hem men ska man köra en dag på bana kanske det ställer lite annorlunda krav på hur mycket man kan packa in utan problem.


Henrik
 
Tycker oxå det låter logiskt,tänkte om någon testat.

Inte min hoj det gäller,den är 30mil bort,så jag kan inte testa personligen och vill inte ge något råd som kan vara skadligt.

För en besiktning är det ju bara att proppa fullt utanför och rycka ur innan man åker hem men ska man köra en dag på bana kanske det ställer lite annorlunda krav på hur mycket man kan packa in utan problem.


Henrik

aa det e inför bes jag ska göra det, okej vilket är det enklaste sättet att få diskbollarna att sitta kvar i en halvtimme?utan att borra o sånt.'
e ett leovince sbk ovalt rör jag har.
 
tottelias skrev:
Vad säger besiktningsmannen om det?

Jo, en besiktningsman som besiktade min hoj på den tiden jag körde med sugmotor sa "jag såg tre diskbollar i backspegeln samtidigt som jag fick ont i öronen och höll på att slå runt. Den går rätt bra utan bollar."
 
Vad tror expertisen om att dra några varv dämparull runt killern innan man stoppar in den?

Skulle det kunna dämpa något utan att ställa till problem så man kan åka så en bandag?

Ber om ursäkt för trådsnatteriet,svar kanske tillför något i frågeställningen så det ev. är ok ändå. . .

Henrik

Det hjälper lite, men är säkert olika från hoj till hoj (dämpare till dämpare). Min DR hade den lösningen när jag köpte den (ihop med andra bonnasmideslösningar i avgasväg). Givetvis ryckte jag ut hela paketet direkt och ljudnivån gick från skithögt till jävligt skithögt!

Jag fick aldrig ordning på det igen och hojen gick kass och lät för högt hur jag än gjorde. En trevlig SH:are sålde dock ett begagnat system till mig så det blev ordning på härket.

Prova, kan dock inte lova någon jätteskillnad.
 
Kan du få loss insatsen så ta ut den och packa om ljuddämparullen. Den håller nämnligen
bara ca 100-200 mil sedan dämpar den inte så bra längre eftersom trådarna smälter...Ny ull kostar ca 100 kr.

Efter ompackning köper du den långa varianten DB-killer på Lelles MC, kostar ca 90 kr med frakt. Ser ut som bilderna ovan. Du får den i brevlådan på en-två dagar. Innan du monterar den kastar du in 2-3 diskbollar i röret och sedan monterar du DB-killern som beskrivet tidigare. Det är bara en skruv och mutter att hålla reda på.

Testa sedan att varva upp till 6000 varv (sporthoj) för det är på det varvtalet de mäter. Går cykeln bra = kör till besiktningen. Går cykeln halvdant = kör till besiktningen i tid och montera allt där.

Efter besiktning tar du bara bort DB-killern och gasar ut det som är kvar av diskbollarna.

Jag gjorde detta på min gpz som inte gick igenom. Har ett gammalt 4-1 system som mättes till 121 db, och efter denna behandling klarade jag precis gränsen för min hoj som är 103 db. (Gränsen beror bl.a på slaglängd och varierar därför från mc till mc).

Lycka till !
 
Ett litet tipps... va du en gör ge fan i att trycka in svinto med tvål!
Något min pappa gjorde i brist på annat precis innan besiktning. Rök som fan i nästan en mil :)
(Blev en lång omväg till besiktningen)
 
Kan du få loss insatsen så ta ut den och packa om ljuddämparullen. Den håller nämnligen
bara ca 100-200 mil sedan dämpar den inte så bra längre eftersom trådarna smälter...Ny ull kostar ca 100 kr.

Efter ompackning köper du den långa varianten DB-killer på Lelles MC, kostar ca 90 kr med frakt. Ser ut som bilderna ovan. Du får den i brevlådan på en-två dagar. Innan du monterar den kastar du in 2-3 diskbollar i röret och sedan monterar du DB-killern som beskrivet tidigare. Det är bara en skruv och mutter att hålla reda på.

Testa sedan att varva upp till 6000 varv (sporthoj) för det är på det varvtalet de mäter. Går cykeln bra = kör till besiktningen. Går cykeln halvdant = kör till besiktningen i tid och montera allt där.

Efter besiktning tar du bara bort DB-killern och gasar ut det som är kvar av diskbollarna.

Jag gjorde detta på min gpz som inte gick igenom. Har ett gammalt 4-1 system som mättes till 121 db, och efter denna behandling klarade jag precis gränsen för min hoj som är 103 db. (Gränsen beror bl.a på slaglängd och varierar därför från mc till mc).

Lycka till !

Riktig/bra ljuddämparull smälter inte.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top