diskbollar i ljuddämparn, Glad för svar

Det var i alla fall beskedet jag fick på Kenneths MC i Gbg...kanske världens bästa MC verkstad ?! Men du vet säkert bättre...

Det är sant, bra dämparull smälter inte, däremot så blir den med tiden mättad av sot o olja och är inte längre lika effektiv, men det tar betydligt längre tid.

Det var i alla fall beskedet jag fick på Kenneths MC i Gbg...kanske världens bästa MC verkstad ?! Men du vet säkert bättre...

I så fall är det inte kanske väldens bästa på just ljuddämparull.
Har man tryck i motorn eller påverkar flödet så att det går direkt in i ullen så slits den sönder och far ut med resten av avgaserna.
Riktiga ljuddämpningsmattor ska inte smälta.

Det gör jag säkert inte, men har aldrig sett det hända. Däremot komprimerars ullen efter en tid och en del lämnar ljuddämparen pga trycket. Men det kan väl vara så att ullen smälter pga värmen och komprimeras. Lyssna på din världsbästa mek, och bespara drygheterna.

Jag har fel ibland och det har även mekaniker.

Men med tiden så förbränns ljuddämparullen så den måste bytas. Ett mera långvarigt försök att då ned ljudnivån på ett gammalt slipon är nog att packa om den.

Packa om ullen i en gammal dämpare är aldrig fel nej.

Last edited:
Lånar tråden lite:tummenupp
Har ett helsystem Akra monterat på min blackbird -06..dvs den saknar kat.
Kollar dom inte avgasvärderna på besiktningen oxå?
Har besiktat min förra hoj en gång, men har inget minne om dom kollade avgasvärderna...
Känns betydligt enklare att proppa dämparen med diskbollar än att montera dit orginalsystemet med kat för besiktningens skull:D

Har besiktat min förra hoj en gång, men har inget minne om dom kollade avgasvärderna...
Känns betydligt enklare att proppa dämparen med diskbollar än att montera dit orginalsystemet med kat för besiktningens skull:D

Du kan vara lugn. De mäter inte avgasvärden på motorcyklar.

Har du ett Akra så finns det litet hål i slutröret, för att skruva fast en db-killer. Ta en 2mm aluminium plåt och såga en "teskeds" liknande form, och sked huvudet skall vinklas upp och vara så stort att det går in i slutröret, borra sedan ett hål (samma dimension som slutrörets hål) i skaftet på "skeden" och vinkla skaftet så att sked huvudet hamnar mitt i dämparen när du sedan skruvar fast "skeden".
Så gjorde vi på Tottelias gamla R1:a och det var inga problem vid besiktningen..

Tänk på att diskbollar brinner upp ganska lätt, så det gäller att inte köra för hårt till besiktningen.

Ursäkta dum fråga men vad f* är en diskboll?

Stalboll_1.jpg

Boll av rostfri ståltråd, brinner inte upp som vanlig stålull.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4796662#post4796662

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...