Direktinsprutade bensinmotorer...

Förr i världen var det osvikliga medlet mot sot att hälla npgra deciliter vatten ned i förgasaren när motorn gick på skapliga varv. En svart kvast ut genom avgasröret och ett sjutusan till oväsen. Några repetitioner och det var rent från sot.

Frågan är förstås hur dagens avgasreningssystem skulle må av denna ångexplosionsbehandling, men jag har varit med och gjort detta några gånger och de motorerna mådde bra och gick perfekt under många år efteråt.


Buy quality, cry once
 
Fungerade det tricket? Jag provade på en gammal golf en gång för 10 år sedan. Den hostade och rök och sen märkte jag aldrig någon skillnad.
Förr i världen var det osvikliga medlet mot sot att hälla npgra deciliter vatten ned i förgasaren när motorn gick på skapliga varv. En svart kvast ut genom avgasröret och ett sjutusan till oväsen. Några repetitioner och det var rent från sot.

Frågan är förstås hur dagens avgasreningssystem skulle må av denna ångexplosionsbehandling, men jag har varit med och gjort detta några gånger och de motorerna mådde bra och gick perfekt under många år efteråt.


Buy quality, cry once
 
Två Volvo B20 och en 1,9-liters Opel behandlades; överlevde och gick bättre efteråt.

Anekdotisk bevisföring, men men.


Buy quality, cry once
 
Att hälla vatten i insuget på en modern bilmotor är med hög sannolikhet döden för motorn. På en gammal B20 med närmast 0 i komp och läckage överallt kunde nog vätskan tränga ut utan att vevstakar kröktes eller kolvar sprack etc, men på en modern motor med högre komp bör man nog vara djävligt försiktig med att hälla i icke antändliga vätskor som inte kan komprimeras.
 
Nja, det är ju inte det som händer direkt - vi som var med minns tex Saabs Turbo S-tillsats som innebar vatteninsprutning...

Enkelt uttryckt så bildas ånga som förutom sänker temperaturen också ”slår loss” eventuella sotbildningar. Det har ingenting med kompressionen att göra och det är inte så att man fyller cylindrarna med vatten och sedan drar runt motorn.

Förr en beprövad metod, idag troligen okänd och då förmodligen mest beroende på bättre förbränning i grunden.

Men där sotbildning är ett problem skulle jag kunna testa även på en modern motor - efter att ha demonterat avgassystemet.


Buy quality, cry once
 
Förr i världen var det osvikliga medlet mot sot att hälla npgra deciliter vatten ned i förgasaren när motorn gick på skapliga varv. En svart kvast ut genom avgasröret och ett sjutusan till oväsen. Några repetitioner och det var rent från sot.

Frågan är förstås hur dagens avgasreningssystem skulle må av denna ångexplosionsbehandling, men jag har varit med och gjort detta några gånger och de motorerna mådde bra och gick perfekt under många år efteråt.


Buy quality, cry once

Då borde ju ett gammalt hederligt topplockläckage funka ypperligt!
 
Att hälla vatten i insuget på en modern bilmotor är med hög sannolikhet döden för motorn. På en gammal B20 med närmast 0 i komp och läckage överallt kunde nog vätskan tränga ut utan att vevstakar kröktes eller kolvar sprack etc, men på en modern motor med högre komp bör man nog vara djävligt försiktig med att hälla i icke antändliga vätskor som inte kan komprimeras.

Det krävs väldigt stora mängder vatten innan man får vätskeslag så länge motorn snurrar.

Men sen tror jag iofs ändå inte att det rensar ut någon sot.
 
Bilen är en BMW 530 bensinare.
Motorn hostade och hackade vid kallstart, men bara ibland. När jag bestämde mig för att lämna in den för felsökning så hände det ca 20-25% av kallstarterna. Blev alldeles för störande för mig!
Efter felsökningen så ville dom byta två injektorer, tändstiften på samma två cylindrarna och alla sex tändspolarna.

...det gav noll resultat i förbättring.

Lämnade in den igen, dom sa att datorn säger inte att det finns något fel på något mer. Varken injektorer eller högtryckspump. Men att erfarenheten är att motorerna inte brukar bli bra förrän alla injektorer är bytta...

...jaha, det är väl bara å slanta upp så att resterande fyra injektorer blir bytta.
Dom erbjöd sig att byta dom utan att ta betalt för arbetet.
Kostade ändå ca 11600 för 4 injektorer.

Nu då... ska den väl funka...
Jo... det verkade bli bra med kallstarts-trilskandet, men ett nytt fenomen dök upp...

Vid halvhård acceleration så ryckte den till vid ett specifikt varvtal, verkade det som, och motorlampan tände sig och begränsad effekt tillgänglig sa den i infotainmentdisplayen.
Stannade jag stängde av och startade igen så var motorlampan borta och all effekt tillgänglig...
Vid mjuk acceleration och fullgas-acceleration så fungerade den som den skulle.

Lämnade in den igen, inget fel nu heller enligt diagnosdatorn.
Inte heller vid test av högtryckspumpen, som misstänktes vara orsaken.
Dom ville dock byta den ändå, lite på chans eller kanske som en kvalificerad gissning...
Gick på nästan 12000:-

Detta verkade dock göra verkan... nu fungerar bilen som den ska sedan dess.

Ska säga att det var ett batteribyte för ca 4250 inräknat i dom 46000 kronorna.
(Ett dyrt batterihelvete... bara det kostade strax under 2900).

Hoppas den fungerar en stund nu...

Hur mycket sås drar din bil vid olika körningar?
 
Nja, det är ju inte det som händer direkt - vi som var med minns tex Saabs Turbo S-tillsats som innebar vatteninsprutning...

Enkelt uttryckt så bildas ånga som förutom sänker temperaturen också ”slår loss” eventuella sotbildningar. Det har ingenting med kompressionen att göra och det är inte så att man fyller cylindrarna med vatten och sedan drar runt motorn.

Förr en beprövad metod, idag troligen okänd och då förmodligen mest beroende på bättre förbränning i grunden.

Men där sotbildning är ett problem skulle jag kunna testa även på en modern motor - efter att ha demonterat avgassystemet.


Buy quality, cry once

Vattensprut används ju fortfarande ibland för att få ut mer effekt. Men att tillsätta en kontrollerad mängd fin vattendimma till förbränningen är inte direkt samma sak som att hälla en skopa vatten ner i trottelhuset på en motor.
"Hydrolock" är ett förhållandevis vanligt fenomen i de motorkretsar jag brukar vara engagerad. Det uppkommer då man kört igenom en för djup vattenpöl så att vatten sugits in i motorn och fått den att låsa sig eller slås sönder.

Men det kanske ofta handlar om större mängder vatten och lägre varvtal. Jag skulle iallafall inte chansa genom att hälla vatten i mitt insug.
 
Vattensprut används ju fortfarande ibland för att få ut mer effekt. Men att tillsätta en kontrollerad mängd fin vattendimma till förbränningen är inte direkt samma sak som att hälla en skopa vatten ner i trottelhuset på en motor.
"Hydrolock" är ett förhållandevis vanligt fenomen i de motorkretsar jag brukar vara engagerad. Det uppkommer då man kört igenom en för djup vattenpöl så att vatten sugits in i motorn och fått den att låsa sig eller slås sönder.

Men det kanske ofta handlar om större mängder vatten och lägre varvtal. Jag skulle iallafall inte chansa genom att hälla vatten i mitt insug.

Det var nån med en förgasarhoj som spräckt motorn med bensin...
Flottören hade hängs sig så cyllen var fylld med bensin - jag har för mig att han knäckte staken med startmotorn - ska ha varit en Transalp har jag för mig
 
Det var nån med en förgasarhoj som spräckt motorn med bensin...
Flottören hade hängs sig så cyllen var fylld med bensin - jag har för mig att han knäckte staken med startmotorn - ska ha varit en Transalp har jag för mig

Det är alltid svårt att komprimera vätska...........
Vatteninsprutning (eller som snikvarianten "hälla i fuggen på högvarv") är ju inga kopiösa mängder vatten som flera liter, snarare cl eller ml /varv. Det finns nog ingen motor som är hel efter att ha försökt att starta med nån cylle fylld med vätska.
 
Då borde ju ett gammalt hederligt topplockläckage funka ypperligt!

Det gör det. Plockar man av toppen på en bil som dragit kylvatten ett tag så är den felande cylindern alltid skinande ren.

Jag kör vattendimma i insuget på gammelhojen (sidventilsmotor) ibland vilket hjälper mot problemen den har med igensotning. Jag har testat att skruva ihop motorn med sotig topp, ångbehandlat och skruvat av och inspekterat den igen och vattendimma funkar definitivt.
 
Så man undrar om inte verkstaden borde prova att felsöka mer än att plugga i datorn och byta dyra delar på mofo? :va



Nja, jag tror att runt 5k är korrekt budget för bil.
Helt min stil. Fast dom gamla biljävlarna går ju aldrig sönder, och gör dom det är det oftast billigt och lättfixat. Blir inte direkt motiverad att köpa ny bil för 400kkr..

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 
Återigen har jag haft problem med direktinsprutade bensinmotorer...
Finns inget positivt den där skiten har bidragit till ur konsumentens perspektiv!
Det som det sparas in på bränsleförbrukning kontra konventionell portinsprutning får man lägga(och mer därtill) på reservdelar!
Det havererar injektorer å högtryckspumpar.
Har en kompis som jobbar på bilverkstad, ingen märkesverkstad, så han får se och skruva på alla möjliga märken och modeller. Han säger att när folk frågar honom vad man ska köpa för bil för att få minst bekymmer så brukar han svara "köp en du tycker är fin, finns ändå inga bilar som funkar bra nuförtiden..."
Utvecklingen går FAN inte framåt nuförtiden med biljävlar! :huvet
 
Dieslar verkar inte ha samma svårigheter. Det kan vara strul med egr ventiler som sådant men inte samma uppbyggnad på ventiler. Kanske för att de är något svalare?

Annars är det en omprogrammering och bort med egr samt en oljefälla på vevhusventilation. :fakta

Ska man slippa sådana saker utan fusk är det byta ofta eller gå på eldrift. Kanske en konspiration? :rofl
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top