Diodblinkers?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tänkte jag skulle försöka mig på att bygga egna diodblinker.

Vet någon vad man behöver.

Jag gissar på följande.

Dioder :tungan
Motstånd (Fast, jag har glömt hur man räknar ut rätt ohm tal, och kan man köpa vilket som som har rätt ohm?? Man vill ju inte smälta dem efter 3 blinkningar...)
"Kopplingsbord" :va - Något att sätta fast dioder och motstånd i.
kablar.

något mera??

Ja, sedan måste man ju göra någon bling bling låda att montera in hela baletten i, så att man är coolast utan för McDåålnads... :rofl
Men det har ju inte så mkt med elen att göra.

Var kan man köpa ovanstående grejer?
Jo, elfa såklart, men jag är lite out-of-date, så jag vill nog klämma lite på paketen innan jag vågar köpa... :tungan

Någon som kanske redan byggt egna?
Eller så kanske jag skulle beställa de där från england, 250kr paret eller så... :confused:

finns det diodlampor som passar till miniblinkers tro :va ?

SM 570 RR skrev:

Har visserligen inte hittat orange dioder. Men de som jag hade tänkt göra själv hade jag tänkt köra mer röda blinkers. Jag är inte så knusslig, det viktigaste är ju att det blinkar... :)

Men de som jag funderat på att köpa är dessa:

02FRNT5.JPG

http://www.watsendesign.com/GSXR Front Signals/signals.htm

Men å andra sidan kostade de $98 :eek: jag fick för mig att de kostade 29dollar...
Men det var dessa som kostade 29dollares

mini03.jpg

http://www.watsendesign.com/Mini Blinkers/LED_Mini_Blinkers.htm

SM 570 RR skrev:

JA, det finns, du lär nog få leta lite dock. men jag vet att det finns, har sätt det själv, finns fö. till dom flesta socklar tex, p-ljus, bakljus, bromsljus, osv....

jag har lite länkar till dom som tillverkar prylarna.. du kan få om du vill..

:7peta

PutteLiten skrev:
Tänkte jag skulle försöka mig på att bygga egna diodblinker.

Vet någon vad man behöver.

Jag gissar på följande.

Dioder :tungan
Motstånd (Fast, jag har glömt hur man räknar ut rätt ohm tal, och kan man köpa vilket som som har rätt ohm?? Man vill ju inte smälta dem efter 3 blinkningar...)
"Kopplingsbord" :va - Något att sätta fast dioder och motstånd i.
kablar.

något mera??

Ja, sedan måste man ju göra någon bling bling låda att montera in hela baletten i, så att man är coolast utan för McDåålnads... :rofl
Men det har ju inte så mkt med elen att göra.

Var kan man köpa ovanstående grejer?
Jo, elfa såklart, men jag är lite out-of-date, så jag vill nog klämma lite på paketen innan jag vågar köpa... :tungan

Någon som kanske redan byggt egna?
Eller så kanske jag skulle beställa de där från england, 250kr paret eller så... :confused:

Här finns det Lysdioder av alla slag! http://www.theledlight.com/

Weee vad många :)

Nu är det till att leta och se vad som kan komma till andvändning. :)

Ge mig 10+ grader så jag kan jobba i garaget... :mad:

Har du kollat hur "bra" elsystem det är på XR:en? Jag tänkte fixa diodbakljus till CRF:en för att få bort den förskräckliga läppen. Upptäckte att dess elsystem är snäppet sämre än en gräsklippares och trycker bara ut växelspänning med varierande amplitud och frekvens :-) Förmodligen är det ett riktigt system på XR då den är lite mer landsvägsanpassad men det kanske är värt att kolla innan. För att jag skulle få till något vettigt så var jag tvungen att fippla till en "konstantströmsgenerator". Fördelen med lite extra elektronik blev att jag enkelt kan ställa intensiteten mellan färd/bromsljus och den varierar inte med motorn varvtal.

http://www.lsdiodes.com/

Dom säljer billiga o bra lysdioder...

Men vad har du för glas? Blir inte snyggt om du sätter dom lösa... du skulle haft nått rökfärgat litet glas eller nått, så maninte ser bliinkersarna alls...

Annars köper du en Luxeon lysdiod, världen starkaste lysdiod! jag har en sån, JA, dom ÄR starka! Hade räckt gott väl med en sån... Dom kostar dock 120 kr styck...

ANG. Blink, så skulle man kunna lösa det med en 555a, dvs en timerkrets (IC-krets), men då måste du ha lite motstånd o skit på den med, men det kan man iofs lösa med ett exprimentkort... Annars finns det väll blinkrelä? Säljer inte biltema sånt sketabilligt? känns som den bästa lösningen, risken med att om man använder en 555a så kan det bli problem om strömen inte är jämn, om du tex tutar skulle det förmodligen flippa ut totalt... Hade lite det problemet med mitt larm när jag höll på o bygga det, men det är löst nu... Men blinkrelä känns som det bästa...

Du gav mig en idé, kanske med skulle bygga egna, har precis byggt klart mitt MC-larm... Så det kundekanske bli nästa projekt..

EDIT: Typ nått sånthär
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=18153
Men jag är osäker på hur dom funkar, men det borde gå att lösa med ett sånt... :)

Last edited:
Triboman skrev:
Har du kollat hur "bra" elsystem det är på XR:en? Jag tänkte fixa diodbakljus till CRF:en för att få bort den förskräckliga läppen. Upptäckte att dess elsystem är snäppet sämre än en gräsklippares och trycker bara ut växelspänning med varierande amplitud och frekvens :-) Förmodligen är det ett riktigt system på XR då den är lite mer landsvägsanpassad men det kanske är värt att kolla innan. För att jag skulle få till något vettigt så var jag tvungen att fippla till en "konstantströmsgenerator". Fördelen med lite extra elektronik blev att jag enkelt kan ställa intensiteten mellan färd/bromsljus och den varierar inte med motorn varvtal.

Jag är rätt tveksam om elsystemt är bättre på en XR.
Den är faktiskt INTE anpassad för väg. Det är en Enduro med lv-plåtar...
Så endast 4 av 10 stator pinnar är lindade, allt för att stjäla så lite effekt som möjligt... Eller nått... :rolleyes:
Och, precis som din så varierar ljusstyrkan med varvet... :lol

Jag ska ha mekaniska reläer så jag ska fixa till "100watts" modden som man kan göra på XRen, fast, man offrar blinkersen då, så man får fixa blinkersfunktionen med mekaniska reläer.

Tutan blir version
:hördu Tuuut tuuut, flytta dig k*rring!! :4skrika

:rofl

MRX martin, IC kretsar och så är överkurs för mig... :)

En gång i tiden kunde jag sådant här, men har glömt 99% av allt....

Men en sådan där Luxon diod verkar rätt intressant. :)

PutteLiten skrev:
MRX martin, IC kretsar och så är överkurs för mig... :)

En gång i tiden kunde jag sådant här, men har glömt 99% av allt....

Men en sådan där Luxon diod verkar rätt intressant. :)

Jo, jag vet, kanske blir lite krångligt om man inte kan det, men blinkrlät som fanns på biltema borde ju funka!

Den lysdioden är bra, kollar man in i den får man ont i ögonen en stund för att den är så stark...! Nackdelen är att den kräver kylning! hehe, men det borde gå o fixa rätt smidigt med en liten kylfläns, för det som hade varit gött med den är att den har en strålningsvinkel på 70 grader! Och 660 000 mcd ljusstyrka, en "normal" lysdiod har typ 10 000 mcd och bara 5 graders strålningsvinkel kanske.... finns även med 20 grader men då TROR jag inte dom är lika starka...

EDIT: Ni har nog samma el-system som jag har på moppen :hihi

Den låter intressant!.

Tror du den hade funkat istället för en vanlig lampa i baklyset??
Jag vill slänga bort orginal lamphuset och köra med "endurolyset" som sitter integrerat
på skärmen.
Kylningsbehovet kan ställa till det. För det där lamphuset verkar inte tåla så värst mkt värme. :(
en 3 vanliga dioder är kanske bättre.

Dioderna jag kollade på http://www.lsdiodes.com/ hade 20graders spridning. :)

Undra verkligen om man behöver kyla "mega dioden" (:hihi) om man bara har den som blinkers, och skippar det här med glas och dyligt framför. :)
Bara borra ett 6mm hål i skärmen och låta den sticka ut... :rock
Och när polisen säger, du har ingen blinkers, sätter man bara på den och visar hur fel han hade... :)
:ide Ännu bättre, man sätter den i skylten! Den smälter ju inte!! :hoppa

Tamtech skrev:
JA, det finns, du lär nog få leta lite dock. men jag vet att det finns, har sätt det själv, finns fö. till dom flesta socklar tex, p-ljus, bakljus, bromsljus, osv....

jag har lite länkar till dom som tillverkar prylarna.. du kan få om du vill..

:7peta

Ja tack. :krama Pm:a när du får tid.

PutteLiten skrev:
Den låter intressant!.

Tror du den hade funkat istället för en vanlig lampa i baklyset??
Jag vill slänga bort orginal lamphuset och köra med "endurolyset" som sitter integrerat
på skärmen.
Kylningsbehovet kan ställa till det. För det där lamphuset verkar inte tåla så värst mkt värme. :(
en 3 vanliga dioder är kanske bättre.

Dioderna jag kollade på http://www.lsdiodes.com/ hade 20graders spridning. :)

Undra verkligen om man behöver kyla "mega dioden" (:hihi) om man bara har den som blinkers, och skippar det här med glas och dyligt framför. :)
Bara borra ett 6mm hål i skärmen och låta den sticka ut... :rock
Och när polisen säger, du har ingen blinkers, sätter man bara på den och visar hur fel han hade... :)
:ide Ännu bättre, man sätter den i skylten! Den smälter ju inte!! :hoppa

Hmm, svårt o säga, men den är stark, skule nog funka, vet inte riktigt...

Jo jag vet, dom lysdioderna det företaget har är skitbra!! Vad jag komemr ihåg va det knöligt med betalningen där bara... Det blir smidigtare med dom, slipper man hålla på o klabba med kylning... Ta 5st sånna till en blinkers, lär räcka gott o väl... Sen tar du 10-20 st till bakljus, o sen tar du typ 20 st luxeon superstarka lysdioder som framlyse med, så slipper du ha vanliga glödlampor :)

Kylning behövs :fakta Dom brinner upp på några seunder annars... det finns en med en färdig liten kylfläns på, men man behöver lite mer kylning till den... Så det blir ltie jobbigt med sånna, ta 5 st från den där sidan istället, tycker jag verkar smidigare o bättre...

MRX_Martin skrev:
Du gav mig en idé, kanske med skulle bygga egna, har precis byggt klart mitt MC-larm...
inte för att det har med ämnet att göra men
Vad fick du ge för ett komplett larm? Var det krångligt att bygga?

Viffer skrev:
inte för att det har med ämnet att göra men
Vad fick du ge för ett komplett larm? Var det krångligt att bygga?

Ja du, har ju bygt det själv så det är svårt o säga, från grunden va det en byggsats för typ 300 kr, men sen har den byggs om mycket, så nu är jag säkert uppe i 500 kr...

Ska kanske börja sälja larm sen, skulle gå o sälja väldigt billigt...

Om man inte orkar räkna så finns det dioder med inbyggda motstånd som går att köra direkt på 12 volt. Finns på elfa tror jag. Blir mindre lödande då oxå.

Mattan skrev:
Om man inte orkar räkna så finns det dioder med inbyggda motstånd som går att köra direkt på 12 volt. Finns på elfa tror jag. Blir mindre lödande då oxå.

Hemskt vad dagens ungd... vuxna har blivit lata av sig då... :tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...