Diodblinkers?

Mattan skrev:
Om man inte orkar räkna så finns det dioder med inbyggda motstånd som går att köra direkt på 12 volt. Finns på elfa tror jag. Blir mindre lödande då oxå.

Fan vad gött... :D

Men, jag beöver väll en 10-20 stycken om jag ska bygga en baklampa till min TL.
kollade upp priset, och de kostar 4.42 om man köper 25st. :)
Strålvinkel 30 grader!!! :bow

L53SRD-12V Rött/660 12 70 ±30° 75-031-39 4:42/vid 25st

Jaha då. El-nissar. Dessa parallellkopplar jag då eller?
Så allt jag bhöver mer är "lite" kabel och något att montera dem på?
Eller, vad glömmer jag? :va

Hur mkt är 70 mcd? :va

Hmm, kanske en ovanlig elelr korkad fråga.

Men hur mkt värme utvecklar en lysdiod??

Frågar mest för jag tänkte att jag kunde fixera dioderna med silikon, mne då får de ju inte smälta siliconen.
altså, sätter fast dioderna på någon sortsplatta, och sedan sliliconerar dem så de inte vibrerar till en annan planet...

Skulle det funka?

Mycket lite väme. Tror knappt man känner det med fingrarna. Men det finns säkert dioder som blir skitvarma oxå, men dom vanliga blir inte varma. Ska du dessutom bara ha dom som blinkers kan det absolut inte va nåt problem.

PutteLiten skrev:
Fan vad gött... :D

Hur mkt är 70 mcd? :va

70 mcd är inte mycket...
Jag byggde tidigare idag en liten kul rackare som jag ännu inte satt på hojjen... Hoppas den får plats! Den lyser bra iaf! Jag använde en 75-113-30 som finns på
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/7276.htm
Hade den lysdioden haft lins hade den haft 750 000 mcd!
Sen använde jag en 60-463-46 och en 60-463-79 som finns på
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012517.htm
men de motstånd som finns på
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/6940.htm
duger lika bra. Det är bara en ny leverantör som dock inte fanns på lager i Solna. 100-ohmaren kopplade jag till bakljuset och 56-ohmaren kopplade jag till bromsljuset. Dessa motstånds andra sida kopplade jag ihop till diodens pluspol och sedan tog jag lite solid koppartråd och drog till minussidan. Lite skyddslack på sprayburk borde fixa rostskyddet *hoppas* och lite krympslang håller det stabilt. Snyggt va?? Fler bilder kommer...

Bifogat

• Lysdiod 0002_resize_resize.JPG
    Lysdiod 0002_resize_resize.JPG
    104.8 KB · Visningar: 87
  • Lysdiod 0005_resize_resize.JPG
    Lysdiod 0005_resize_resize.JPG
    122.6 KB · Visningar: 89
  • Lysdiod 0009_resize_resize.JPG
    Lysdiod 0009_resize_resize.JPG
    127.2 KB · Visningar: 78
  • Lysdiod 0011_resize_resize.JPG
    Lysdiod 0011_resize_resize.JPG
    122.1 KB · Visningar: 76
  • Lysdiod 0012_resize_resize.JPG
    Lysdiod 0012_resize_resize.JPG
    92.2 KB · Visningar: 87
  • Lysdiod 0014_resize_resize.JPG
    Lysdiod 0014_resize_resize.JPG
    109.5 KB · Visningar: 90
Fler bilder. Jag har jämfört med en vanlig 5/21W-lampa på vissa bilder. Den nya är lång...

Dessa motstånd utvecklar en del värme men inte för myckt, hoppas jag, en vanlig lampa blir ju oxå varm. Dioden blir oxå lite varm pga hög strömförbrukning. Vi får se hur länge det håller. Vanliga dioder blir så gott som aldrig varma. För er som inte räknat ut detta ska jag senare försöka få plats med denna lampa i mitt ordinarie baklyktehus på min KTM SM -02. Återkommer med mer info senare...

Bifogat

• Lysdiod 0015_resize_resize.JPG
    Lysdiod 0015_resize_resize.JPG
    105.1 KB · Visningar: 70
  • Lysdiod 0016_resize_resize.JPG
    Lysdiod 0016_resize_resize.JPG
    118.2 KB · Visningar: 71
  • Lysdiod 0018_resize_resize.jpg
    Lysdiod 0018_resize_resize.jpg
    117 KB · Visningar: 73
  • Lysdiod 0019_resize_resize.JPG
    Lysdiod 0019_resize_resize.JPG
    117.7 KB · Visningar: 82
  • Lysdiod 0020_resize_resize.JPG
    Lysdiod 0020_resize_resize.JPG
    128.5 KB · Visningar: 65
  • Lysdiod 0022_resize_resize.JPG
    Lysdiod 0022_resize_resize.JPG
    90.1 KB · Visningar: 81
Linuxs! :tummenupp

Superintressant!!
Jag tittade själv på just den där dioden, för ljusstyrkan var intressant. :)
"Lite lätt" dyra bara... :)

Ska bli kul att se hur det går för dig. Hopaps det inte dröjer länge! :)

Linuxs skrev:
70 mcd är inte mycket...
Jag byggde tidigare idag en liten kul rackare som jag ännu inte satt på hojjen... Hoppas den får plats! Den lyser bra iaf! Jag använde en 75-113-30 som finns på
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/7276.htm
...QUOTE]

Har med en sån lysdiod, dom är grymma!

PutteLiten
Dom som har 30 graders strålningsvinkel ska du INTE köpa! inte med 70 mcd!!! Lyser du mot en vägg med dom i ett mörkt rum på en meters avstånd lär du inte se nått på väggen... IAF inte mkt...

En "vanlig lysdiod" lyser kanske med 10mcd, typ en sån du har i fjärrkontrollen som lyser när du trycker in en knapp...

Sen dom "vanliga starka" är väll på ca 10 000 mcd, o värstingen som jag har är på 660 000mcd... du ska helst upp i 10 000mcd skulle jag tippa på, för bromsljuset ska ju lysa starkt...Ta typ 10 st 10 000mcd's-lysdioder, så har du bra ljus, se til latt det är bra strålningsvinkel, minst 120 grader.. sen är det ju bra o ha nått glas framför så sprider det lite...

Last edited:
Vad är mcd för någe :va :va
Låter på er som nån sorts ljusstyrka. Den trodde jag mättes i Lumen...

Erklärung bitte....

Supermoto skrev:
Vad är mcd för någe :va :va
Låter på er som nån sorts ljusstyrka. Den trodde jag mättes i Lumen...

Erklärung bitte....

Tror att det betyder ljusintensitet. MilliCanDela. 1000 mcd är lika mycket som 1 cd. Lumen = ljusflöde? Jaja, jag tänker bara högt, någon annan vet säkert bättre...

Linuxs skrev:
Tror att det betyder ljusintensitet. MilliCanDela. 1000 mcd är lika mycket som 1 cd. Lumen = ljusflöde? Jaja, jag tänker bara högt, någon annan vet säkert bättre...

Ja, nått åt det hållet... Det som du sa med mcd tror jag stämmer, CanDela, är inte det nått konstigt med hur många vanliga stearinljus det motsvarar? Nått konstigt har jag för mig det va... Hursomhelst, där ser man ju hur starkt en lysdiod lyser... :)

Uj, nu blev livet komplicerat... :lol

10.000mcd. mm, då får jag leta vidare...
Men, bra att du svarade för jag misstänkte starkt att 70mcd var väldans lite...

Mmm, vinter prjoekt... Eh, men vänta nu.. .Vintern är ju över.... stressa stressa stressa... :näsblod

Tackar för all hjälp!! :bow :)

/PL

NSR_Martin skrev:
PutteLiten
Dom som har 30 graders strålningsvinkel ska du INTE köpa! inte med 70 mcd!!! Lyser du mot en vägg med dom i ett mörkt rum på en meters avstånd lär du inte se nått på väggen... IAF inte mkt...

En "vanlig lysdiod" lyser kanske med 10mcd, typ en sån du har i fjärrkontrollen som lyser när du trycker in en knapp...

Sen dom "vanliga starka" är väll på ca 10 000 mcd, o värstingen som jag har är på 660 000mcd... du ska helst upp i 10 000mcd skulle jag tippa på, för bromsljuset ska ju lysa starkt...Ta typ 10 st 10 000mcd's-lysdioder, så har du bra ljus, se til latt det är bra strålningsvinkel, minst 120 grader.. sen är det ju bra o ha nått glas framför så sprider det lite...

Nu är bakljuset testat! Funkar finfint! Lite för liten skillnad på broms och bakljus kanske, men det duger för mig. Alternativet är att byta 100ohmaren mot ett 120ohms motstånd.

Linuxs skrev:
Nu är bakljuset testat! Funkar finfint! Lite för liten skillnad på broms och bakljus kanske, men det duger för mig. Alternativet är att byta 100ohmaren mot ett 120ohms motstånd.
Lös bromsljuset bättre eller sämmre än innan? :va

Linuxs skrev:

Bilder :hoppa bilder :hoppa

:hej

I mitt bakljus så kör jag med 9st 1000 mcd dioder från ELFA och det lyser (i mitt tycke) fullt tillräckligt. Blev periodvis blind under testandet... Vad är vitsen med att ha så extremt ljusstarka dioder som flera cd? Skulle tro att det bara irriterar bakomvarande i onödan. Däremot är jag sugen på att göra något kraftigt som framljus.

Finns det något intresse för att jag langar upp kretsschemat på mitt bakljus (det med konstantström jag nämnde tidigare)?

Här är schemat i alla fall. Bör nog nämna att det finns en hel del onödigt i kretsen som inte alltid är nödvändigt.

På CRF går 3 kablar till bakljuset (lila, grön och vitbrun) där lila är färdljus, vitbrun är broms (normalt öppen krets) och den gröna är gemensam "jord". (Jorden är ingen jord i normal mening då det är växelström). B1 och B2 är likriktare och C1 och C2 är kondensatorer för att "smeta" ut spänningen i tiden. Q1 och Q2 är enkla NPN-transistorer som balanserar beroende av inspänningen. Färdljusets ström genom lysdioderna bestäms av den variabla R2 och är ca 0.7/R2. När bromsen slås på öppnar Q3 och strömmen dras också via R3. Resultatet Blir att strömmen genom lysdioderna blir högre och de lyser därmed starkare. Enklast är att dra både R2 och R3 till max, justera ner R2 till något passande under normalgång och sedan bromsa och justera R3 för intensiteten på bromsljuset.

På min hoj varierar ju spänningen kraftigt med varvtalet. Någonstans mellan 20-30V. För att inte lyset ska påverkas av detta måste spänningsfallet över lysdioderna vara lägre än den lägsta spänningen (- fallet över likriktardioderna). Alltså måste n x 1.7V (fallet/lysdiod) vara under ca 18V. För att vara på den säkra sidan så kör jag "bara" med 9st.

Bifogat

• crf_rear.jpg
    crf_rear.jpg
    80.9 KB · Visningar: 112
PutteLiten skrev:
Tänkte jag skulle försöka mig på att bygga egna diodblinker.

Vet någon vad man behöver.

Jag gissar på följande.

Dioder :tungan
Motstånd (Fast, jag har glömt hur man räknar ut rätt ohm tal, och kan man köpa vilket som som har rätt ohm?? Man vill ju inte smälta dem efter 3 blinkningar...)

U=Spänning (Volt)
I=Ström (Ampere)
R=Resistans (Ohm)

Ohms Lag

Bifogat

• Ohms Lag.JPG
    Ohms Lag.JPG
    14.4 KB · Visningar: 54
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla