Diodblinkers Rizoma funkar inte.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
fick diodblinker med när jag köpte motorcykeln och tidigare ägare hade plockat bort dom för att det såg snyggare ut men jag skulle montera dom och efter att jag kopplat ihop det så blev det.

vänsterfram-funkar som den ska
vänsterbak-funkar men blinkar snabbare
högerbak-fungerar som den ska
högerfram-fungerar inte alls

alla är kopplade lika och jag provade byta ut motståndet till vänsterbak men blev ingen skillnad, framblinkersena sitter det en plastklump som kablarna gå in och it igenom andra sidan, nästan likadana sitter bak men där är det motstånd innan "klumpen" så jag satte dit motstånd fram likadant som det sitter bak men utan resultat.. någon duktig med dioder?:)

Använder du strömtjuvar?
Försökte använda det till ett par blinkers förut, men kabeln var så klen så det blev ingen kontakt

Detta helvete är strömtjuv:

jaha nej ingen sånn, bara vanliga runda hane/hona är allt kopplat med. ska tilläggas att den framblinkers som inte fungerar är ny och utbytt, har den gamla kvar fungerar inte den heller.

Last edited:
Börja med att mäta och se ifall det kommer fram någon ström eller ifall det är kabelbrott på vägen.

Går ju även mäta blinkersen/motståndet och se ifall den är hel.

Behöver blinkersen kopplas in med rätt pol för att fungera? Testa att polvända menar jag..

Last edited:
jaha nej ingen sånn, bara vanliga runda hane/hona är allt kopplat med. ska tilläggas att den framblinkers som inte fungerar är ny och utbytt, har den gamla kvar fungerar inte den heller.

Har du kollat så att det finns spänning fram till dina skarvar?
Du kan ha dragit lös någon kabel innanför kåpan vid demonteringen av de gamla!

@Billy
JA! Dioder måste ha polerna rätt kopplade!

Last edited:
Har du kollat så att det finns spänning fram till dina skarvar?
Du kan ha dragit lös någon kabel innanför kåpan vid demonteringen av de gamla!

@Billy
JA! Dioder måste ha polerna rätt kopplade!

tyvärr har jag ingen multimeter men får väl införskaffas, jag köpte cykeln med blinkers och baklyse vid sidan av och har endast monterat dom, och det var när jag höll på med det som jag såg att jag hade en extra framblinkers men syndes skillnad att den var äldre(sliten i glaset) och att den högra som är inkopplad är ny:)

Provt koppla in en av de som inte fungerar där en fungerande satt? Så skulle jag gjort i alla fall.

Provt koppla in en av de som inte fungerar där en fungerande satt? Så skulle jag gjort i alla fall.
Det finns inget vettigt i de symptom du anger, inget som direkt pekar på ETT distinkt fel.
Eftersom LED inte är (som) glödlampor ska de ha ett seriemotstånd nånstans. (för att begränsa strömmen genom dem)
Dessa är idag, vanligen, integrerade i blinkersen.
Fortsätter man att använda sitt gamla blinkrelä måste man ha ett motstånd parallellt med blinkenheten för att simulera en extra last, så att totala lasten blir som förut, med glödlampor.
LED-blink behöver ca 1-3W, glödlampor 10-20W.
(Exakt värde står vanligen stämplat på blinkreläet)
Över till ditt problem, förstår inte riktigt vad dessa "klumpar" är för något. Extra lastmotstånd eller seriemotstånd??
Bild tack, så ska jag fixa ett skiss på hur det ska se ut och hur det skall vara kopplat.
(edit f-n vad jag stavar och tänker illa på morgonen..)

Last edited:
Det finns inget vettigt i de symptom du anger, inget som direkt pekar på ETT distinkt fel.
Eftersom LED inte är (som) glödlampor ska de ha ett seriemotstånd nånstans. (för att begränsa strömmen genom dem)
Dessa är idag, vanligen, integrerade i blinkersen.
Fortsätter man att använda sitt gamla blinkrelä måste man ha ett motstånd parallellt med blinkenheten för att simulera en extra last, så att totala lasten blir som förut, med glödlampor.
LED-blink behöver ca 1-3W, glödlampor 10-20W.
(Exakt värde står vanligen stämplat på blinkreläet)
Över till ditt problem, förstår inte riktigt vad dessa "klumpar" är för något. Extra lastmotstånd eller seriemotstånd??
Bild tack, så ska jag fixa ett skiss på hur det ska se ut och hur det skall vara kopplat.
(edit f-n vad jag stavar och tänker illa på morgonen..)

sorry har inte varit inne på den här, hittade en instruktion för hur den skulle vara kopplad och klumpen heter blackbox i instruktionen men idag så bytte jag plats men den funkade inte iaf, när jag sen hörde att nått låg löst i den tog isär den och det trillade ut vad som såg ut som en avlång sockerbit. ringer till motoaction och pratar med en där, han säger att det inte ska vara några boxar till dom så han sa att jag skulle koppla bort den, gjorde det och den blinkade till en gång och nu blinkar den inte:död, han sa även att dom inte säljer den blackboxen, så vart kan jag få tag i blackboxen.. har tyvärr ingen bild men det är en svart box som kablar går in från ena hållet och ut genom det andra ca:4x2x2cm och i den fanns ett kretskort, ett motstånd(litet med ränder runt) och sockerbiten

Last edited:
och den blinkade till en gång och nu blinkar den inte:död,
Låter inte bra. Motståndet kan vara det mycket nödvändiga seriemotståndet som förhindrar strömrusning/dödlig överström.
Kör man dioder UTAN det är de en "engångsprodukt".
Det blinkade ju EN gång..:D
Är det som jag misstänker, är det det sista den gjorde, någonsin....

Låter inte bra. Motståndet kan vara det mycket nödvändiga seriemotståndet som förhindrar strömrusning/dödlig överström.
Kör man dioder UTAN det är de en "engångsprodukt".
Det blinkade ju EN gång..:D
Är det som jag misstänker, är det det sista den gjorde, någonsin....

Jo jag tror det med, lite sur blir man när dom som säljer rizoma säger: koppla bort den... det skulle jag göra, och han var väldigt säker på att allt var inbyggt i blinkersenheten:huvet skulle kosta mig minst 900spänn för en fram och en bakblinkers så jag kan få det fungera som det ska, jag satt på ebay och övervägde om jag skulle köpa några random ledblinkers för 200spänn paret, men då tar jag det fungerande relät fram och monterar bak så har jag blinkers runt om:) http://www.rizoma.com/Prodotti/ProdottiUniversal.cfm?ID_categoria=9&IDSez=1 fattar inte varför det inte går att bara köpa black box.. den finns längst ner på länken

Last edited:
J... men då tar jag det fungerande relät fram och monterar bak så har jag blinkers runt om:) http://www.rizoma.com/Prodotti/ProdottiUniversal.cfm?ID_categoria=9&IDSez=1 fattar inte varför det inte går att bara köpa black box.. den finns längst ner på länken
Inte behöver du väl ett blinkrelä för bak och ett för fram????:va
Hue DEN kopplingen är gjord skulle jag vilja se,,, :confused:

Blinkreläet sitter normalt före hö-vö-omkopplaren och bryr sig inte om vart det skickar strömmen..så länge belastnngarna hö och vä är lika

Last edited:
Last edited:
Inte behöver du väl ett blinkrelä för bak och ett för fram????:va
Hue DEN kopplingen är gjord skulle jag vilja se,,, :confused:

Blinkreläet sitter normalt före hö-vö-omkopplaren och bryr sig inte om vart det skickar strömmen..så länge belastnngarna hö och vä är lika

jag har 4 st så kallade blackboxar en till varje blinkers, jag fattar inte heller det där, har bara lust att kasta allt åt helvete, men tyvärr har jag inga orginalblinkers:död

Ganska säker på att det skulle funka med andra resistorer också. T.ex. den här varianten:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/El-och-Belysning/Motstand-for-diodblinkers/

Eller så kan du testa med annat relä, om det är det som ställer till det.

http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=42-140

motstånd har jag redan, dom och blackboxen är inte samma

Last edited:
jag har 4 st så kallade blackboxar en till varje blinkers, jag fattar inte heller det där, har bara lust att kasta allt åt helvete, men tyvärr har jag inga orginalblinkers:död

motstånd har jag redan, dom och blackboxen är inte samma

Har googlat runt lite och det verkar inte bara vara du som har problem med dessa prylar. Har kommit fram till följande: "Black box" kallas även för "Load box" och sitter där för att reducera spänningen från 12V till 6V. Så om du kopplar in blinkersena utan dessa boxar finns risken att du bränner dem.

Med detta sagt så verkar det ändå som att vissa får bäst resultat om de använder 1 box samt ett motstånd per krets (en uppsättning på höger och en på vänster sida, alltså.)

Finns en tråd om det här:
http://ducatimonsterforum.org/index.php?topic=32690.0

Hittade ett ställe där du kan beställa dessa boxar separat:
http://www.carpimoto.com/EN/Bike_Ap..._EE060H-Load-Box-for-Rizoma-Led-indicator.htm

Det du kan göra innan du beställer nya grejer är ju som föreslogs tidigare att försöka få tag på en multimeter och mäta om dina boxar funkar som de ska. Dvs du ska ha 12V in och 6V ut från dem.

Hoppas detta inlägg är mer till hjälp än mitt förra. Lycka till, hade jag bott närmare så hade jag gärna kikat förbi och hjälpt till.

Edit:
Här finns bilder på hur det är tänkt att det ska kopplas beroende på om du har originalsystem med respektive LED, 10W eller 21W.
http://www.pjsparts.com/catalog/product_info.php?products_id=642

Last edited:
Det där med "blackbox" verkar vara nåt mumbo-jumbo-namn på en simpel pryl.
Blackbox är nämligen de vanliga beteckningen för något med bara "in" och "ut"..
Användaren ska inte bry sig om innehållet, är det tänkt. '
Om man nu vill kapsla ett motstånd i en burk och kalla det "blackbox" so be it. Dyrt motstånd är det. Luktar lite lätt fiffel.
Skulle vilja se prylarna,då had man kunnat identifiera junket på några minuter..

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard