Diodbaklyse.

Micke-78 skrev:
Jag får inte mitt diodlyse att funka. Fattar inte varför. Funkar fint när jag testar hemma med en 9 volts nätadapter, men inte på hojen. Vill inte lysa ens utan motstånd trots att dioderna bevisligen är hela.

Nån som byggt lyse till en XR650R som har nått tips?

(Edit: Byggde ett efter TomK:s ritning med liknande ohmvärden på resistorer men vet inte vad dioderna har för voltvärde eller artikelnummer...)

Det är skitviktigt att man kopplar polerna rätt när man jobbar med dioder... dvs. plus till plus och minus till minus. tvärt om funkar inte alls....

Men om du lyckats fixa ihop ett diodbaklyse själv borde du ju ha den kunskapen själv.... men man vet ju aldrig... ;)

Finns det ingen butik som säljer färdiga diodljus?? Jag e lat o orkar inte hålla på att löda o jävlas... :)

Stef skrev:
Finns det ingen butik som säljer färdiga diodljus?? Jag e lat o orkar inte hålla på att löda o jävlas... :)
Håller med dig! Det finns små fina diod lysen med vitt glas, (lyser självklart rött!) och de är E-märkta!! Alltså godkända. Finns på mc varuhuset i Stockholm för 495:- Förstår då inte vittsen med att löda och strula själv???

Jag använde TomKs ritning o byggde ett led-bakljus till min R1 i helgen. Anledningen till att jag ville bygga ett va för att mitt bakljus sitter i kutsen bakom en genomskinlig skiva. Där tar det ganska mycket plats så med dioder istället för glödlampor skulle man kunna göra bakljuset mycket kortare, vilket det också blev.

Här är hur jag gjorde:

(Bild 1) Börja med att ta ditt vassaste samuraisvärd och slajsa bakljuset så det blir som på första bilden

(Bild 2) Sedan letar du upp två bitar plexiglas (egentligen inte plexiglas, men jag kommer inte ihåg vad materialet heter, liknar plexiglas iaf). Den ena biten ska fungera som bakstycke och den andra ska få plats I ditt nya bakljus (Hittar man inte två bitar kan man såga till det själv). I skivan som passar i bakljuset ska det helst finnas sexton symmetriskt utplacerade håll där dioderna du köpte igår passar alldeles perfekt.

(Bild 3) Löda ihop dioderna, motstånden (som du också köpte igår) och några färgglada sladdar så att du tycker det blir fint. Det är ett plus om du får det att lysa sedan också. Till sist lägger man locket på. Täta gärna kanterna med silikon eller något annat lämpligt så att det inte kommer in fukt.

När det sedan gäller att ansluta sladdarna till hojens bakljuskontakt så kan man göra på lite olika sätt. Jag såg till att hitta en likadan kontakt som satt på det gamla bakljuset, så det va bara att plugga in. Om man sedan av någon anledning vill byta tillbaka till glödlampsvarianten (besiktning t.ex. Vet inte hur E-märkt det här bakljuset är) så får man sprätta upp silikonskarven, lyfta ut diodplattan och sedan tejpa ihop de två delarna man sågade sönder i början av bygget... Inget man gör varje dag kanske men det går.

Så, nu är det klart! Hur det blev på min hoj kan man få en liten aning om genom att kolla på filmen som ligger här

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    31.8 KB · Visningar: 100
  • 2.jpg
    2.jpg
    31.9 KB · Visningar: 86
  • 3.jpg
    3.jpg
    92.8 KB · Visningar: 118
Last edited:
mattsson skrev:
Jag använde TomKs ritning o byggde ...
Så, nu är det klart! Hur det blev på min hoj kan man få en liten aning om genom att kolla på filmen som ligger här

Snyggt som fassen ju :tummenupp
Bra jobbat

campar skrev:
Mitt nya bakljus, ska bara fiax till så de skiljer lite mera i ljusstyrka mellan färd o bromsljus!

http://www.burnert.se/_bakljus/

//Niklas

ELFA har en massa olika lysdioder med olika ljusintensitet, ljusspridning och storlek. Jag gillar dem med klart glas och har blandat 8mm, 5mm och 3mm i en bra ordning. Men nu har jag inte hojen kvar så de används inte så mycket nu. Men snart är min nya hoj klar och då spelar det ingen roll hur det lyser i bromsläge. För jag bromsar inte :banana

Campar, hur mycket ström har du över dioderna när du bromsar? Jag är lite orolig över att mina kommer gå sönder för när jag bromsar har jag en bra bit över 40 mA, som är If-max. Enligt folket på Elfa kommer dioderna smälla ganska omgående om man överstiger 40 mA, men jag ligger på ca 60 mA och än har inget gått sönder... Eller så har jag räknat galet, så här har jag gjort
U=14 Volt
R=235 Ohm (två parallella 470-ohmare)
I=U/R=60 mA

Du har spänning ÖVER men ström IGENOM dom. Är dom på 40 mA så lär dom inte hålla så länge m 60 mA, åtminstone inte alla.

Skaffa ett billigt universalinstrument och mät strömmar och/eller spänningar.
Mycket bättre än att gissa och tro, som alltid.
/u

Ingen anning om hur mycket ström/spänning jag har, men jag ju dragit ner det med ett par 340Ohm motstånd, men de blev nästan lite mycket.

Sedan har jag rätt många dioder, 14st till varje ordinarie lampa, alltså totalt 28st (tror jag)! =)
Vet faktiskt inte vad de var för dioder jag köpte, men jag var på elfa o köpte dem o sa vad jag skulle ha dem till, så han räkna lite o greja, så jag tror att de ska hålla, annars gör de inte det... :D

//Niklas

mattsson skrev:
Campar, hur mycket ström har du över dioderna när du bromsar? Jag är lite orolig över att mina kommer gå sönder för när jag bromsar har jag en bra bit över 40 mA, som är If-max. Enligt folket på Elfa kommer dioderna smälla ganska omgående om man överstiger 40 mA, men jag ligger på ca 60 mA och än har inget gått sönder... Eller så har jag räknat galet, så här har jag gjort
U=14 Volt
R=235 Ohm (två parallella 470-ohmare)
I=U/R=60 mA

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...