Jag använde TomKs ritning o byggde ett led-bakljus till min R1 i helgen. Anledningen till att jag ville bygga ett va för att mitt bakljus sitter i kutsen bakom en genomskinlig skiva. Där tar det ganska mycket plats så med dioder istället för glödlampor skulle man kunna göra bakljuset mycket kortare, vilket det också blev.
Här är hur jag gjorde:
(Bild 1) Börja med att ta ditt vassaste samuraisvärd och slajsa bakljuset så det blir som på första bilden
(Bild 2) Sedan letar du upp två bitar plexiglas (egentligen inte plexiglas, men jag kommer inte ihåg vad materialet heter, liknar plexiglas iaf). Den ena biten ska fungera som bakstycke och den andra ska få plats I ditt nya bakljus (Hittar man inte två bitar kan man såga till det själv). I skivan som passar i bakljuset ska det helst finnas sexton symmetriskt utplacerade håll där dioderna du köpte igår passar alldeles perfekt.
(Bild 3) Löda ihop dioderna, motstånden (som du också köpte igår) och några färgglada sladdar så att du tycker det blir fint. Det är ett plus om du får det att lysa sedan också. Till sist lägger man locket på. Täta gärna kanterna med silikon eller något annat lämpligt så att det inte kommer in fukt.
När det sedan gäller att ansluta sladdarna till hojens bakljuskontakt så kan man göra på lite olika sätt. Jag såg till att hitta en likadan kontakt som satt på det gamla bakljuset, så det va bara att plugga in. Om man sedan av någon anledning vill byta tillbaka till glödlampsvarianten (besiktning t.ex. Vet inte hur E-märkt det här bakljuset är) så får man sprätta upp silikonskarven, lyfta ut diodplattan och sedan tejpa ihop de två delarna man sågade sönder i början av bygget... Inget man gör varje dag kanske men det går.
Så, nu är det klart! Hur det blev på min hoj kan man få en liten aning om genom att kolla på filmen som ligger
här